Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 34901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 6 maart 2014, 13:27:32
Een tourniquet om levensbedreigende slagaderlijke bloedingen in armen/benen tijdelijk te stelpen is in het leger een veel gebruikt hulpmiddel.
Gebruiken jullie dit wel eens in de ambulance? Zo niet, zou het wat toevoegen in de ambu?




Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2014, 14:44:04
Ja, bestaat en is zelfs te koop in webshops in oranje, zwart en camou geloof ik. Kijk maar eens op de website van www.evac.nl
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2014, 20:10:34
neu...heeft geen enkele toevoeging. We hebben onze handjes....stuwbandjes en verbandrolletjes bij ons om evt te gebruiken.


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2014, 08:39:33
Ja wij hebben sinds vorig jaar de tourniquet in de ambu. (RAVU)
Heb hem nu 2 keer gebruikt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2014, 09:42:32
En was het leven van de patient tragisch ten einde gekomen als je die niet had gehad?
Dat je het gebruikt wil niet zeggen ie noodzakelijk is.
Arts  www.alphalog.nl


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2014, 10:17:55
Citaat van: Delta link=msg=1248545 date=1394181752
En was het leven van de patient tragisch ten einde gekomen als je die niet had gehad?
Dat je het gebruikt wil niet zeggen ie noodzakelijk is.

Het delay is toch ook niet zo groot op een ambulance. In de woestijn van Afghanistan kan ik het mij voorstellen omdat je dan uren onderweg kunt zijn, maar ik weet dat de medische helden aldaar hem liever ook niet gebruikten vanwege de risico's.

Het gebruik van een tourniquet kan toch juist heel veel complicaties opleveren zoals een septische shock?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2014, 11:54:49
Citaat van: RemRoof link=msg=1248553 date=1394183875
Het delay is toch ook niet zo groot op een ambulance. In de woestijn van Afghanistan kan ik het mij voorstellen omdat je dan uren onderweg kunt zijn, maar ik weet dat de medische helden aldaar hem liever ook niet gebruikten vanwege de risico's.

Het gebruik van een tourniquet kan toch juist heel veel complicaties opleveren zoals een septische shock?

RemRoof
Niet helemaal een septische shock, het is het massaal vrijkomen van zgn cytokines (door de stervende cellen zelf gemaakt) wat de shock oplevert. (Heel erg) simpel gesteld: De cellen achter het tourniquet merken dat ze te weinig bloed krijgen, en geven daarom stofjes vrij wat de bloedvaten wijder maakt om zo meer bloed en zuurstof te krijgen. Op het moment dat het tourniquet los komt komen al deze vaatverwijders in 1x in de bloedbaan terecht waarna je al je bloeddruk kwijt bent. Hetzelfde zie je ook bij langdurige beknellingen. Amputeren is dan een aantrekkelijkere optie.
Bij een septische shock is het een reactie op een bacterie zelf waardoor de bloedvaten op gaan staan. Er wordt heel veel ontzettend interessant onderzoek gedaan naar dit fenomeen, want wie een medicijn vindt tegen die vaatverwijding en andere reacties die daar bij komen kijken, hebben goud in handen: 1/3 tot de 1/2 van alle septische patienten overlijdt nog steeds...
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2014, 19:13:19
Achtergrond info over tourniquets en het gebruik daarvan ...

Citaat
New takeaways from the Boston Marathon bombings
NAPLES, FLA. – Without a single life lost at area hospitals, the medical response to the Boston Marathon bombings was by all accounts remarkable. But what if police and other first-responders had tourniquets and were trained in their use?
As it was, advanced topical hemostatic agents and tourniquets were MIA in the field, forcing all but one prehospital tourniquet to be improvised, according to Massachusetts General Hospital trauma surgeon Lt. Col. David King, U. S. Army Reserve. lees verder


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2014, 21:32:34
Distributieve shock of het alsnog amputeren van een ledemaat is natuurlijk altijd beter dan het direct dood bloeden op de ongevalsplaats of in de ambu. Een tourniquet is relatief goedkoop en makkelijk in gebruik en werkt vele malen beter dan houtje touwtje oplossingen, dus waarom zou iedere ambu er niet eentje hebben liggen voor het geval dat. Natuurlijk gebruik je het alleen als het echt nodig is. Het verwijderen van een tourniquette moet natuurlijk gebeuren onder controle van een arts (liefst een anesthesioloog) met goede (continue) bloeddrukregistratie en allerhande vasoconstrictoren bij de hand. Ik weet niet in hoeverre je voordat je de tourniquet verwijderd de afgeknelde extremiteit nog kan 'spoelen' door hem eerst chirurgisch op een hemodialyse-apparaat aan te sluiten, om zo alle cytokines weg te vangen en de extremiteit te perfunderen. Maar dat voert misschien wat ver voor hier.
Kortom bijwerkingen wegen in mijn idee niet op tegen dood


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2014, 11:39:10
Citaat van: Draco link=msg=1248826 date=1394224354
Distributieve shock of het alsnog amputeren van een ledemaat is natuurlijk altijd beter dan het direct dood bloeden op de ongevalsplaats of in de ambu. Een tourniquet is relatief goedkoop en makkelijk in gebruik en werkt vele malen beter dan houtje touwtje oplossingen, dus waarom zou iedere ambu er niet eentje hebben liggen voor het geval dat. Natuurlijk gebruik je het alleen als het echt nodig is. Het verwijderen van een tourniquette moet natuurlijk gebeuren onder controle van een arts (liefst een anesthesioloog) met goede (continue) bloeddrukregistratie en allerhande vasoconstrictoren bij de hand. Ik weet niet in hoeverre je voordat je de tourniquet verwijderd de afgeknelde extremiteit nog kan 'spoelen' door hem eerst chirurgisch op een hemodialyse-apparaat aan te sluiten, om zo alle cytokines weg te vangen en de extremiteit te perfunderen. Maar dat voert misschien wat ver voor hier.
Kortom bijwerkingen wegen in mijn idee niet op tegen dood

Absoluut mee eens. Maar zoals eerder aangegeven is de kans op doodgaan aan een bloeding in de woestijn Afghanistan groter door de tijdsduur dan in Nederland. Ik denk (kan het niet wetenschappelijk onderbouwen) dat het aantal doden door bloedingen die gestelpt hadden kunnen worden met een tourniquet bijna niet voorkomen in Nederland.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.