Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 34785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2014, 21:02:18
Mij lijkt dat bij een groot deel van de arteriële bloeddingen de slagader nog zichtbaar is of zichbaar te maken is? Verbrijzeling even uitgesloten, dan lijkt mij een arterie klem (of een kocher bij gebrek aan) toch een stuk praktischer? en is een tourniquet effectiever en sneller dan een drukverband?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 17 april 2014, 20:30:53


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2014, 16:06:21
Vanaf lpa8 in protocol dus als het goed is op alle ambu's


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2014, 22:37:20
Tourniquets Make a Return among U.S. Police Departments
Agencies nationwide begin training and equipping officers for trauma care

HOUSTON (AP) — Rushing into a Houston home, police officer Austin Huckabee encountered a drunken, combative man bleeding profusely on the kitchen floor. He quickly realized the blood was spurting in rhythm with the man's heart and cardiac arrest was just moments away.

Pulling a tourniquet from his belt, the former Army captain and his partner restrained the man, wrapped the band around his arm and twisted an attached rod to tighten it until the bleeding stopped. Then Huckabee waited for paramedics, knowing a life had been saved.

The tourniquet, one of the world's oldest and most easily used medical tools, is making a comeback on American streets after more than a decade of war in Iraq and Afghanistan showed how a simple, 20-second procedure could save lives.

Now law-enforcement agencies nationwide are equipping officers with the blood-staunching bands in an effort to duplicate that battlefield success. lees verder


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2014, 13:58:24
Citaat van: RAdeR link=msg=1309704 date=1416574589
http://www.youtube.com/watch?v=IDUe88hEVVs&feature=youtu.be

Mooi filmpje over geprotocolleerd werken van ambulance hulpverlening en MMT
waarin gebruik van tourniquet beoefend wordt


Talon

  • www.specialmedics.com
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • Special Medics
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2015, 13:02:27
Voor wie het interessant is, hieronder staat een link naar een goed artikel over de terugkomst van de tourniquet in de hulpverlening!

http://www.specialmedics.com/assets/TCCC-Kragh-Tourniquets-in-OEF-+-OIF-JSOM-2013.pdf


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2016, 10:51:04
Citaat van: rick link=msg=1260509 date=1398002781
Vanaf lpa8 in protocol dus als het goed is op alle ambu's

Staat in LPA8 bij 4.4 shock en 10.2 amputatie

Tot mijn verbazing lees ik in de toelichting richtlijnen ehbo/nibhv
De incidentie van catastrofale bloedingen is erg laag en daarom voor een aantal ambulancediensten in Nederland een reden om de tourniquet niet in de inventaris op te nemen.

Klopt dat, wie heeft er geen tourniquet in de wagen?


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2016, 12:18:02
Citaat van: René van der Helm link=msg=1436467 date=1468486264
Staat in LPA8 bij 4.4 shock en 10.2 amputatie

Tot mijn verbazing lees ik in de toelichting richtlijnen ehbo/nibhv
De incidentie van catastrofale bloedingen is erg laag en daarom voor een aantal ambulancediensten in Nederland een reden om de tourniquet niet in de inventaris op te nemen.

Klopt dat, wie heeft er geen tourniquet in de wagen?

ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen heeft 1 (één) tourniquet per ambulance. Vragen of het niet verstandiger is om er meer mee te nemen en te investeren in bijv. haemostatische verbanden, etc, ... levert je meewarige, lacherige blikken op.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2016, 12:25:28
Citaat van: René van der Helm link=msg=1436467 date=1468486264
Tot mijn verbazing lees ik in de toelichting richtlijnen ehbo/nibhv
De incidentie van catastrofale bloedingen is erg laag en daarom voor een aantal ambulancediensten in Nederland een reden om de tourniquet niet in de inventaris op te nemen.

Geduld is een schone zaak. Na een eerste terreuraanslag in Nederland met autobom of bomvest weet men dat de incidentie van catastrofale bloedingen explosief kan toenemen binnen een seconde.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2016, 12:29:55
Citaat van: oma link=msg=1436488 date=1468491928
Geduld is een schone zaak. Na een eerste terreuraanslag in Nederland met autobom of bomvest weet men dat de incidentie van catastrofale bloedingen explosief kan toenemen binnen een seconde.
Precies, daar kwamen ze in België ook achter. Nederlanders voelen zich echter, op één of andere manier, immuun voor aanslagen.