Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 35270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #100 Gepost op: 10 november 2016, 17:40:00
Inderdaad, de paar die het licht hebben gezien gaan de kudde niet keren, laat staan het management bekeren...  te vaak neus gestoten hiermee, zo innovatief is de gezondheidszorg niet hoor. laat staan dat we zoveel invloed hebben... Laat het dan maar misgaan, dan komen ze er van zelf achter.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #101 Gepost op: 10 november 2016, 19:32:39
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1460707 date=1478796000
Inderdaad, de paar die het licht hebben gezien gaan de kudde niet keren, laat staan het management bekeren...  te vaak neus gestoten hiermee, zo innovatief is de gezondheidszorg niet hoor. laat staan dat we zoveel invloed hebben... Laat het dan maar misgaan, dan komen ze er van zelf achter.

Soms win je nog wel eens wat. Wij zijn ook vanaf nul en met maximaal weerstand begonnen.

Maar door uit te leggen waarom, en in ons geval wanneer, je ze gaat gebruiken kun je de meeste mensen wel overtuigen.

Of je nu wint omdat men je zat is of omdat ze het met je eens zijn...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 11 november 2016, 12:36:58
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1460732 date=1478802759
Soms win je nog wel eens wat. Wij zijn ook vanaf nul en met maximaal weerstand begonnen.

Maar door uit te leggen waarom, en in ons geval wanneer, je ze gaat gebruiken kun je de meeste mensen wel overtuigen.

Of je nu wint omdat men je zat is of omdat ze het met je eens zijn...

Het is niet vergelijkbaar. Ik zou bereid zijn om meedere keren de brandweer, politie of kMar het belang van tourniquets (op de man) te willen uitleggen.

Ik weiger het om een ambulancedirectie uit te gaan leggen.


helm

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 11 november 2016, 13:11:48
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1460707 date=1478796000
Inderdaad, de paar die het licht hebben gezien gaan de kudde niet keren, laat staan het management bekeren...  te vaak neus gestoten hiermee, zo innovatief is de gezondheidszorg niet hoor. laat staan dat we zoveel invloed hebben... Laat het dan maar misgaan, dan komen ze er van zelf achter.

Als het mis gaat is het niet je baas die erachter komt maar de nabestaanden van je leeggelopen patiënt.
(geen verwijt naar jou maar wel naar je management)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #104 Gepost op: 11 november 2016, 13:34:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1460838 date=1478866308
Als het mis gaat is het niet je baas die erachter komt maar de nabestaanden van je leeggelopen patiënt.
(geen verwijt naar jou maar wel naar je management)

Alleen zijn de burgers van Nederland die eventuele nabestaanden. Zij betalen komend jaar allemaal meer dan 100 euro per maand voor de topzorg. Zij veronderstellen dat de ambulancedienst ze niet leeg laat bloeden aangezien het simpel is te voorkomen. Op zich begrijp ik de keuze van Nederlandse ambulancediensten wel, ze mogen er van de wetgever 15 minuten over doen om bij een spoedpatient te komen. Na 15 minuten doet het er niet meer toe of je wel of geen tourniquet bij je hebt.

Na een terreuraanslag is het DSI die de slachtoffers moet gaan redden i.p.v. ambulancedienst.

Citaat van: oma link=msg=1428516 date=1465368863
In Amsterdam gaat de politie de levens redden van levensbedreigend gewonde slachtoffers na een terreuraanslag/spree-shooting

TraumaNet AMC
@TraumaNet
Oliver Dutilh over #samenwerking tussen politie en witte kolom bij. #watals pic.twitter.com/17RGZq6AIM




Ik ben blij dat de reserve officieren van ons leger tenminste nog echte kerels zijn die gewoon durven te zeggen wat iedere hulpverlener in Nederland weet.

Citaat van: oma link=msg=1460771 date=1478844746
De vereniging van reserve-officieren (KVNRO) vindt dat Nederland onvoldoende is voorbereid op een grootschalige terroristische aanslag. Dat liet de KVNRO duidelijk blijken op zijn website, waar een symposium over het onderwerp wordt aangekondigd.

De top van Defensie zegt dat de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid) goed in staat is om Nederland te beveiligen

De korpschef van de Nationale politie Erik Akerboom zou vanavond spreken op het congres, maar door de gevoeligheden rond de opstelling van de reserve-officieren heeft hij afgezegd.

http://nos.nl/artikel/2142343-onenigheid-bij-defensie-over-terreurbestrijding.html


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #105 Gepost op: 11 november 2016, 13:38:25
Citaat van: oma link=msg=1460832 date=1478864218
Het is niet vergelijkbaar. Ik zou bereid zijn om meedere keren de brandweer, politie of kMar het belang van tourniquets (op de man) te willen uitleggen.

Ik weiger het om een ambulancedirectie uit te gaan leggen.

Ik ben er nog niet uit wat erger is: directie die het niet snapt of collegae die het niet snappen...


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #106 Gepost op: 11 november 2016, 13:42:38
Citaat van: Loekie link=msg=1460846 date=1478867905
Ik ben er nog niet uit wat erger is: directie die het niet snapt of collegae die het niet snappen...
Uit alle lagen van onze bevolking zijn er groepen die het snappen, groepen die het niet willen snappen en groepen die het echt niet snappen ???
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #107 Gepost op: 11 november 2016, 14:35:24
6 pagina's bla bla bla alweer over tourniquettes  >:D

Als je nou als ambulanceteam in een situatie komt dat de ene officiële verstrekte tourniquet niet toereikend is, dan neem ik aan dat de meeste professionals toch wel in staat zijn om te improviseren? Je zou "knevels" kunnen maken van driekante doeken, stukken stevige kleding, riemen enzovoort. Of is een tourniquet alleen goed als er een labeltje op zit van een veel te dure leverancier?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #108 Gepost op: 11 november 2016, 14:46:47
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1460857 date=1478871324
6 pagina's bla bla bla alweer over tourniquettes  >:D

Als je nou als ambulanceteam in een situatie komt dat de ene officiële verstrekte tourniquet niet toereikend is, dan neem ik aan dat de meeste professionals toch wel in staat zijn om te improviseren? Je zou "knevels" kunnen maken van driekante doeken, stukken stevige kleding, riemen enzovoort. Of is een tourniquet alleen goed als er een labeltje op zit van een veel te dure leverancier?

Je had me op dit forum een tijd geleden wijs gemaakt dat je geen leek bent maar een ambulanceprofessional. Ik weet nu dat je geen gewone ambulanceprofessional bent maar een hele slechte ambulanceprofessional.

Geimproviseerde tourniquets met broeksriemen zijn niet effectief; je krijgt ze niet strak genoeg om een arm of been om de bloeding te stoppen.

Geimproviseerde tourniquets met touw, veter, tie-wraps, verband, driekante doeken, enz zijn zo dun dat als je ze met een stokje, schaar of iets dergelijks strak genoeg gaat aandraaien altijd zorgen voor het afsterven van huid, onderhuids weefsel en/of zenuwen.

In de ambulancezorg kan je de kosten van een tourniquet uiteraard ook niet duiden als duur. Binnen de Nederlandse ambulancezorg zou het zelfs om een beetje kleingeld gaan. We moeten natuurlijk ook beseffen dat de RAV meer dan 750 euro per spoedrit binnenharkt.


helm

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 11 november 2016, 14:53:03
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1460857 date=1478871324
6 pagina's bla bla bla alweer over tourniquettes  >:D

Als je nou als ambulanceteam in een situatie komt dat de ene officiële verstrekte tourniquet niet toereikend is, dan neem ik aan dat de meeste professionals toch wel in staat zijn om te improviseren? Je zou "knevels" kunnen maken van driekante doeken, stukken stevige kleding, riemen enzovoort. Of is een tourniquet alleen goed als er een labeltje op zit van een veel te dure leverancier?

Waarom is er bij verpleegkundigen altijd de onbedwingbare behoefte om liever te knutselen in plaats van normaal goed materiaal te kopen?