Tourniquet in ambulance?

Auteur Topic: Tourniquet in ambulance?  (gelezen 34977 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2016, 12:53:31
Citaat van: René van der Helm link=msg=1436467 date=1468486264
Staat in LPA8 bij 4.4 shock en 10.2 amputatie

Tot mijn verbazing lees ik in de toelichting richtlijnen ehbo/nibhv
De incidentie van catastrofale bloedingen is erg laag en daarom voor een aantal ambulancediensten in Nederland een reden om de tourniquet niet in de inventaris op te nemen.

Klopt dat, wie heeft er geen tourniquet in de wagen?
Onrealistisch, kortzichtig, naief en nog wat van die termen van het HOK, NIBHV en NRK.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2016, 13:15:05
Citaat van: oma link=msg=1436488 date=1468491928
Geduld is een schone zaak. Na een eerste terreuraanslag in Nederland met autobom of bomvest weet men dat de incidentie van catastrofale bloedingen explosief kan toenemen binnen een seconde.

En dan word het lesgeld betaald in bloed..

Risico denken ipv dreiging denken... Word moe van.   :|


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2016, 13:29:29
Citaat van: Achterkamp link=msg=1436493 date=1468493611
Onrealistisch, kortzichtig, naief en nog wat van die termen van het HOK, NIBHV en NRK.

Het gaat mij niet om die richtlijnen (die gebruikt de org. waar ik werk ook niet) maar de motivatie. Ik kan niet geloven dat er ambulances rondrijden zonder tourniquet, zeker niet omdat het in het LPA staat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2016, 13:39:25
Citaat van: René van der Helm link=msg=1436505 date=1468495769
Het gaat mij niet om die richtlijnen (die gebruikt de org. waar ik werk ook niet) maar de motivatie. Ik kan niet geloven dat er ambulances rondrijden zonder tourniquet, zeker niet omdat het in het LPA staat.

Het woord tourniquet komt vier keer voor in het LPA 8.1. In de toelichting staat "Breng een tourniquet, ingeval van een bloeding die niet met uitwendige druk alleen kan worden gestelpt, niet distaal van de knie of elleboog aan in verband met mogelijke beschadiging van oppervlakkige zenuwen en bloedvaten."

Er staat nergens dat het een C.A.T.-tourniquet of iets soortgelijks moet zijn. Er staat ook niet dat het tourniquet in het ambulancevoertuig moet liggen.

De broeder kan bijvoorbeeld zijn onderbroek uittrekken om vervolgens het protocollair voorgeschreven tourniquet aan te leggen.


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2016, 13:50:32
Citaat van: oma link=msg=1436510 date=1468496365
De broeder kan bijvoorbeeld zijn onderbroek uittrekken om vervolgens het protocollair voorgeschreven tourniquet aan te leggen.

Zo had ik het niet begrepen maar je hebt gelijk.
En dit is uiteraard niet enkel voorbehouden aan de broeder, ook de zuster heeft alternatieven onder de ambulancekleding binnen handbereik.  8)


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2016, 14:07:43
Citaat van: oma link=msg=1436510 date=1468496365
Het woord tourniquet komt vier keer voor in het LPA 8.1. In de toelichting staat "Breng een tourniquet, ingeval van een bloeding die niet met uitwendige druk alleen kan worden gestelpt, niet distaal van de knie of elleboog aan in verband met mogelijke beschadiging van oppervlakkige zenuwen en bloedvaten."

Er staat nergens dat het een C.A.T.-tourniquet of iets soortgelijks moet zijn. Er staat ook niet dat het tourniquet in het ambulancevoertuig moet liggen.

De broeder kan bijvoorbeeld zijn onderbroek uittrekken om vervolgens het protocollair voorgeschreven tourniquet aan te leggen.


Kunnen we de evaluatie van de SAMU overtikken..  ;)

Maar serieus; het is toch wel een beetje gek dat een ambulance verpleegkundige zich moet behelpen (in voorkomend geval) met een geimproviseerd tourniquet?


Moest het even opzoeken, maar is het niet wenselijk om beneden de knie of elleboog een tourniquet op te zoeken? Ons word geleerd; ongeveer 10 cm boven de wond, niet op het gewricht?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2016, 14:09:43
Citaat van: René van der Helm link=msg=1436514 date=1468497032
Zo had ik het niet begrepen maar je hebt gelijk.
En dit is uiteraard niet enkel voorbehouden aan de broeder, ook de zuster heeft alternatieven onder de ambulancekleding binnen handbereik.  8)

Geeft wel weer risico op tachycardie, en in het geval van sommige mannelijke slachtoffers disruptieve shock als het overgebleven bloed naar een niet vitale plaats gaat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2016, 14:22:17
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1436517 date=1468498063

Moest het even opzoeken, maar is het niet wenselijk om beneden de knie of elleboog een tourniquet op te zoeken? Ons word geleerd; ongeveer 10 cm boven de wond, niet op het gewricht?

Op onderbeen of -arm kan wel. Het is mijn voorkeur om bij letsel onderbeen of -arm het tourniquet boven de knie of elleboog te plaatsen omdat je dan zeker weet dat je de bende effectief kan afbinden zonder gedoe met lekkerij.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #28 Gepost op: 21 juli 2016, 09:57:18
In verband met de diverse festiviteiten in de regio zijn de ambulances hier uitgerust met traumapakketen met CAT tourniquets en tranexaminezuur op grote schaal.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 21 juli 2016, 10:41:21
Citaat van: CM link=msg=1437914 date=1469087838
In verband met de diverse festiviteiten in de regio zijn de ambulances hier uitgerust met traumapakketen met CAT tourniquets en tranexaminezuur op grote schaal.

Wat is TXA op grote schaal en wat is de toegevoegde waarde precies?