Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm

Auteur Topic: Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm  (gelezen 12608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 9 maart 2014, 10:59:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1249165 date=1394358525
Of er nu een bord aan het begin van een bedrijventerrein staat met de aankondiging dat dat terrein wordt bewaakt. Of dat je eventuele inbrekers alvast attent maakt dat als zij inbreken bij een bedrijf, wel eens de mogelijkheid zou kunnen bestaan dat zij in ene geen hand meer voor ogen kunnen zien vanwege een rookgenerator. Daar zit nogal een verschil in. Dan is het verrassingseffect weg namelijk. Tegen rook kun je je namelijk wapenen met een filterbusmasker, of zelfs een simpel stoffilter verkrijgbaar bij de bouwmarkt. ::)

Het gaat bij een mistgenerator toch om het zicht.

Een inbreker zal zich wel drie keer bedenken om met de nodige moeite en het risico naar binnen te gaan en vervolgens vanwege het zicht weer snel te moeten vertrekken. Wordt er ook niets vernield.
Ik neem overigens aan dat die mistgeneratoren niet een bedwelmende oid mist (mogen) verspreiden dus dan heb je geen maskers etc. nodig.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 9 maart 2014, 11:03:01
Citaat van: Thor link=msg=1249167 date=1394359157
Het gaat bij een mistgenerator toch om het zicht.

Een inbreker zal zich wel drie keer bedenken om met de nodige moeite en het risico naar binnen te gaan en vervolgens vanwege het zicht weer snel te moeten vertrekken.
Ik neem overigens aan dat die mistgeneratoren niet een bedwelmende oid mist (mogen) verspreiden dus dan heb je geen maskers etc. nodig.
Ik heb inmiddels afgeleerd om te denken "dat gebeurt toch niet, ze zullen zich wel bedenken". En als het de rook betreft die wij gebruiken om te oefenen is een filterbusmasker wel aan te bevelen. ::)


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #32 Gepost op: 9 maart 2014, 14:29:16
Wat ik me nu afvraag, je komt aan bij bijvoorbeeld de genoemde supermarkt als eerste ts, je bent niet (volledig) op de hoogte van de aanwezige mist generators en je gaat op verkenning in het pand, en daar loop je even tegen een paar inbrekers aan die in blinde paniek zijn, daar sta je dan met je goed gedrag? Is hier ook een regelgeving voor, dat ivm de gevaarsetting van de mogelijk aanwezige ongewenste personen pas binnen te treden zodra politie of particulier beveiligingsbedrijf ter plaatse is?
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 9 maart 2014, 22:15:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1249169 date=1394359381
Ik heb inmiddels afgeleerd om te denken "dat gebeurt toch niet, ze zullen zich wel bedenken". En als het de rook betreft die wij gebruiken om te oefenen is een filterbusmasker wel aan te bevelen. ::)

Ja dat klopt, alleen is de werking van de mistgenerator gebaseerd of het principe "wat je niet kunt zien kun je ook niet stelen".
Als ik 1 van de demofilmpjes is het in de mist staan niet heel erg ongezond aangezien de presentator ondanks het in werking treden van het systeem gewoon door blijft presenteren.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2014, 00:02:30
Tegenwoordig is de rook (mist) te herkennen aan een zeer sterke mintgeur. Als men ter plaatse komt is het dan direct duidelijk dat er waarschijnlijk geen brand is. Zeker als je uitrukt naar tankstations, juwelierzaken of winkels met dure apperatuur kan je deze zaken verwachten. Aan de centralist dan ook de mooie taak om dit goed uit te vragen:-) Al kan ik de verwarring in deze casus goed begrijpen. Denk dat er met de aanwezige info een goede inschatting is gemaakt. O0


guest12562

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2014, 07:46:16
Bedankt voor de tip betreffende de mintgeur.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2014, 08:46:41
Citaat van: remung link=msg=1249210 date=1394371756
Wat ik me nu afvraag, je komt aan bij bijvoorbeeld de genoemde supermarkt als eerste ts, je bent niet (volledig) op de hoogte van de aanwezige mist generators en je gaat op verkenning in het pand, en daar loop je even tegen een paar inbrekers aan die in blinde paniek zijn, daar sta je dan met je goed gedrag? Is hier ook een regelgeving voor, dat ivm de gevaarsetting van de mogelijk aanwezige ongewenste personen pas binnen te treden zodra politie of particulier beveiligingsbedrijf ter plaatse is?

Als de beveiligingsinstallateur zijn werk goed gedaan heeft, dan weet de brandweer en politie van het feit dat er een mistgenerator aanwezig is. Hij heeft een meldingsplicht vanuit de BORG regelgeving aan de brandweer bij het plaatsen van de mistgenerator en tevens dient er een doormelding vanuit het alarmsysteem naar de PAC te gaan als er een mistgenerator wordt geactiveerd. De PAC moet dan de politie en de brandweer hierover informeren bij het ontvangen van deze melding.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 10 maart 2014, 11:53:42
Citaat van: Vider link=msg=1249439 date=1394437601
Als de beveiligingsinstallateur zijn werk goed gedaan heeft, dan weet de brandweer en politie van het feit dat er een mistgenerator aanwezig is. Hij heeft een meldingsplicht vanuit de BORG regelgeving aan de brandweer bij het plaatsen van de mistgenerator en tevens dient er een doormelding vanuit het alarmsysteem naar de PAC te gaan als er een mistgenerator wordt geactiveerd. De PAC moet dan de politie en de brandweer hierover informeren bij het ontvangen van deze melding.

Kennelijk is er vooraf wel goed nagedacht over de mistgeneratoren en het nodige ook geregeld.
In de praktijk kan er overal wel eens iets mis gaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2014, 16:17:44
Citaat van: Vider link=msg=1249439 date=1394437601
Als de beveiligingsinstallateur zijn werk goed gedaan heeft, dan weet de brandweer en politie van het feit dat er een mistgenerator aanwezig is. Hij heeft een meldingsplicht vanuit de BORG regelgeving aan de brandweer bij het plaatsen van de mistgenerator en tevens dient er een doormelding vanuit het alarmsysteem naar de PAC te gaan als er een mistgenerator wordt geactiveerd. De PAC moet dan de politie en de brandweer hierover informeren bij het ontvangen van deze melding.
Blijkbaar wordt er dus iets minder goed werk geleverd gezien deze discussie. ::)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!