Helikopters (algemeen)

Auteur Topic: Helikopters (algemeen)  (gelezen 514924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #1750 Gepost op: 7 februari 2011, 15:11:40
Die foto van de DRF ITH Dordmunt...

Heeft die nou geen landingsgestel of staat dat karretje ervoor?? ???
Verder O0 foto's...


Even een weetje, deze heli heeft geen landingsgestal, maar "Skids" dit houd in dat deze heli zich op de grond niet zelf kan verplaatsen. Als een heli een langingsgestel zou hebben (wiellen) dan zou hij dat wel kunnen.

Gewoon even wat extra informatie  ::)  998765
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #1751 Gepost op: 7 februari 2011, 22:56:38
En als hij hem nou op het karretje zet, dan kan hij met karretje en al de hangar in
Nurse powerrrrr


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #1752 Gepost op: 8 februari 2011, 22:30:51
En als hij hem nou op het karretje zet, dan kan hij met karretje en al de hangar in

Correct en tevens juist  :D
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1753 Gepost op: 26 maart 2011, 11:00:16
Ik heb ook een foto van een helikopter..........
Voormalig vliegbasis Soesterberg.


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1754 Gepost op: 26 maart 2011, 11:10:34
Hier de foto........



TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #1755 Gepost op: 26 april 2011, 00:31:11
een paar foto's welke ik gemaakt had in Oostenrijk (augst. 2010)  Naast onze appartement lande opeens deze helikopter.  Er was iemand onwel geworden op de rotswand  tegenover onze appartement, blijkt wel vaker voor te komen. Mensen gaan opeens de bergen in en dat kan het hart soms niet aan, helaas ook in dit geval.







SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1756 Gepost op: 26 april 2011, 06:42:59
een paar foto's welke ik gemaakt had in Oostenrijk (augst. 2010)  Naast onze appartement lande opeens deze helikopter.  Er was iemand onwel geworden op de rotswand  tegenover onze appartement, blijkt wel vaker voor te komen. Mensen gaan opeens de bergen in en dat kan het hart soms niet aan, helaas ook in dit geval.

Very nice pics!

Staan de foto's in de juiste volgorde? Op de één na laatste lijkt hij op te stijgen, maar op de laatste heeft hij "opeens" een kabel onder zich hangen.
Ik zie dat de heli geen winch heeft, dus neem ik aan dat de heli eerst ergens geland is en de kabel daaronder bevestigd heeft met daaraan de redder en/of redbrancard. Die worden zo naar de ongevalsplaats gevlogen (waar de heli niet kan landen), waar de redder zichzelf en evt. redbrancard losmaakt, de heli weer even wegvliegt zodat de redder het slachtoffer kan helpen en op de brancard leggen/insnoeren. Daarna komt de heli weer terug, haakt de redder zichzelf en de brancard weer aan de kabel en vliegen ze naar een landingsplaats waar de brancard of in de heli gelegd kan worden, of aan een ambu worden overgegeven.
Deze volgorde ontleen ik aan 2 DVD's over de Zwitserse Air Zermatt waar dit talloze malen getoond wordt.

Waarom deze ingewikkelde methode gebruikt wordt in de Alpen heb ik nog niet terug kunnen vinden. Je zou toch denken dat een winch eenvoudiger is.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #1757 Gepost op: 26 april 2011, 12:31:05
oef de volgorde.. is met 2 camera's gemaakt.

Volgende wat er gebeurde is:
1. Helikopter lande, kabel werdt aan de heli bevestigd. (hiervan nog wel een andere foto indien gewenst), dat is wel foto 1.
2. 2 personen worden aan de kabel de berg/rots wand 'gevlogen',
3. Heli lande toen weer op het veld. (foto 2.) en wachte tot ze de personen weer kon ophalen.
4. heli vetrok weer naar de rotswand, haalde 1 reddingswerken en het slachtoffer op aan een kabel, hiervan wel foto maar omdat persoon is overleden leek mij het niet gepast. Merkte dat er verder niks met slachtoffer gedaan werd had ik een slecht gevoel over wat er met de persoon aan de hand was geen ambu of zo.., toen ook gestopt met flimen en foto's maken, zeker toen een familie lid eraan kwam, was het mij helemaal duidelijk.
Foto 3. is dan ook de laatste foto, helikopter was toen net weer geland. Op dat moment merkte ik dat de persoon overleden was, toen gestopt met foto's maken ect.

Mocht het geen bezwaar zijn om de hele serie te plaatsen dan hoor ik het graag.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1758 Gepost op: 27 april 2011, 07:06:42
Mocht het geen bezwaar zijn om de hele serie te plaatsen dan hoor ik het graag.

Niet nodig, duidelijk verhaal. Op de DVD's van Air Zermatt was ook te zien dat ze een dodelijk verongelukt slachtoffer aan de kabel vervoerden.  Vanwege de slechte bereikbaarheid moet daar wel eens voor minder fraaie oplossingen gekozen worden  :-\
Bedankt voor de uitleg.


RickV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #1759 Gepost op: 28 april 2011, 00:18:28
Met een zogenaamde longline kan je veel andere handelingen verrichten dan met een winch lijn.
Zo is hij veel langer dan winch (maximale lengte 220 meter), hangt centraal onder de heli dus is de heli makkelijker te corrigeren, bij de kleine helicopters die gebruikt worden zie je ze soms al flink op en neer gaan als er een persoon in of uitstapt als deze zweeft.
Verder kunnen er zwaardere ladingen mee genomen worden zoals een MERS systeem (Multiple Evacuation Rescue System, gezellig met zijn 6én er onder hangen) en dode en gewonde koeien kunnen ermee geborgen worden.

Verder is het per reddingsdienst afhankelijk wat zij lekker vinden werken, Air Zermatt gebruikt naar mijn weten longline en winch, REGA (andere Zwitserse reddingsdienst) geeft de voorkeur aan winch en ik dacht dat ze in Italie vaak uitsluitend met een longline vliegen.

Ik binnenkort eens wat foto's van Air Zermatt hier neerzetten die ik gemaakt heb tijdens een cursus vorige zomer.