Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost  (gelezen 63494 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 12 maart 2014, 12:25:18
Nadat eind 2013 de geruchten over de sluiting van aardig wat posten uit de regio Brabant Zuid Oost werden ontkend komt er nu toch wat uit de koker rollen.
Na het opheffen van het duikteam gaan er nu een 15 tal tankautospuiten uit de roulatie,betreft de tweede of derde ts op sommige posten.
Is uiteraard al het nodige over te doen,benieuwd hoe men grote inzetten als bv de Strabrecht brand in 2010 wil doen en restdekking houden.Word vervolgd.




Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2014, 17:42:38
Ging hier in Woensel vorige week ook al door de wandelgangen. Veldhoven heeft zijn 2e TS al verkocht paar maanden terug. En nu de rest van de korpsen nog.... Eindhoven zou 2331 en 2332 gewoon houden na alle waarschijnlijkheid.

Benieuwd wat ze nou met de HV's gaan doen? Daar blijven er ook niet veel van over als ik het moest geloven.

PS: Duikteam van Eindhoven is nu toch nog even actief? Volgens de vrijwilligers liep het met de ORT nog niet helemaal soepel.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2014, 11:34:47
Citaat
EINDHOVEN - De Veiligheidsregio Brabant Zuidoost wil fors bezuinigen op de brandweerzorg.

Grofweg de helft van het aantal brandweerauto's (tankautospuiten) en hulpverleningsvoertuigen zoals hoogwerkers zou geschrapt moeten worden. Dat zegt Arie Muller, bestuurslid van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV).

Meer op: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/brandweer-vreest-voor-bezuinigingen-1.4264956



Moet toch toegeven dat als men dit plan voortzet dat de brandweervoorziening in Brabant-Zuidoost in direct gevaar komt. 2/3de van de slagkracht wordt weggedaan. Bij een grote ramp of natuurbrand blijft er gewoon niks achter in de kazernes op deze manier. Ik kan me niet voorstellen dat dit plan succesvol doorgevoerd kan worden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2014, 11:41:18
Waarom wordt vaak gelijk bezuinigd op de 'onderste laag', in dit geval de helden? Als ik het artikel zo lees dan staat er verder niets over de organisatie zelf, maar alleen (of alweer) de repressie. Zou het niet verstandig zijn om eerst de organisatie te bekijken en dan langzaam van boven naar beneden te gaan werken in plaats van andersom? Met alle respect, maar als een burger 1-1-2 belt dan komen de mensen van de repressieve dienst opdraven en iemand van 'kantoor' niet.

Uiteraard kan de brandweer in Nederland efficiënter werken, maar het moet absoluut niet ten koste gaan van de veiligheid.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2014, 14:37:35
Citaat van: HJ94 link=msg=1250421 date=1394707278
Waarom wordt vaak gelijk bezuinigd op de 'onderste laag', in dit geval de helden? Als ik het artikel zo lees dan staat er verder niets over de organisatie zelf, maar alleen (of alweer) de repressie. Zou het niet verstandig zijn om eerst de organisatie te bekijken en dan langzaam van boven naar beneden te gaan werken in plaats van andersom? Met alle respect, maar als een burger 1-1-2 belt dan komen de mensen van de repressieve dienst opdraven en iemand van 'kantoor' niet.

Uiteraard kan de brandweer in Nederland efficiënter werken, maar het moet absoluut niet ten koste gaan van de veiligheid.

Zo gaat het bij elk beroep helaas.... Eerst de mensen op de werkvloer en kantoor als laatste! Het beste was gewoon geweest dat de brandweer gewoon weer onder leiding kwam te staan van de gemeente. Neem een voorbeeld aan onze buren. Laatst in België geweest en daar snappen ze echt niet wat wij hier zien in een Veiligheidsregio.

En na dit te lezen zou ik mij ook zorgen gaan maken over de veiligheid.

Stuk uit het Eindhoven Dagblad.

Grofweg de helft van het aantal brandweerauto's (tankautospuiten) en hulpverleningsvoertuigen zoals hoogwerkers zou geschrapt moeten worden. Dat zegt Arie Muller, bestuurslid van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV).

Waar ik mij dan verder aan irriteer is telkens de ontkenning van de VR zoals verder te lezen is  >:(
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2014, 15:12:28
Ik mis bij al dit soort veranderingen een deugdelijke onderbouwing aan de hand van cijfers anders dan kostenplaatjes.
Nederland is zich op papier in de rapporten steeds meer aan het voorbereiden op rampen.
Neemt men bij dit soort aanpassingen ook grote rampen mee of is het allemaal gebaseerd op het min of meer dagelijks gebeuren ? En zo ja hoe neemt men rampen mee ?

Daarbij komt dat als die aanpassingen gerechtvaardigd zijn men, de verantwoordelijke figuren, de afgelopen tientallen jaren wel behoorlijk heeft zitten slapen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2014, 15:58:59
Citaat van: Thor link=msg=1250512 date=1394719948
Ik mis bij al dit soort veranderingen een deugdelijke onderbouwing aan de hand van cijfers anders dan kostenplaatjes.
Nederland is zich op papier in de rapporten steeds meer aan het voorbereiden op rampen.
Neemt men bij dit soort aanpassingen ook grote rampen mee of is het allemaal gebaseerd op het min of meer dagelijks gebeuren ? En zo ja hoe neemt men rampen mee ?

Daarbij komt dat als die aanpassingen gerechtvaardigd zijn men, de verantwoordelijke figuren, de afgelopen tientallen jaren wel behoorlijk heeft zitten slapen.

Inderaad verbaas ik mij daar ook over. Overigens ook in de witte kolom. Maar ook in het onderwijs ;) Verder worden door gemeenteraden weinig kritische vragen gesteld aan de burgemeesters die weer zitting hebben in het bestuur van de  VR die vervolgens de directie moeten aansturen. Hoezo bureaucratisch en ondemocratisch :-\
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2014, 16:08:27
Citaat van: Thor link=msg=1250512 date=1394719948
Ik mis bij al dit soort veranderingen een deugdelijke onderbouwing aan de hand van cijfers anders dan kostenplaatjes.
Nederland is zich op papier in de rapporten steeds meer aan het voorbereiden op rampen.
Neemt men bij dit soort aanpassingen ook grote rampen mee of is het allemaal gebaseerd op het min of meer dagelijks gebeuren ? En zo ja hoe neemt men rampen mee ?

Daarbij komt dat als die aanpassingen gerechtvaardigd zijn men, de verantwoordelijke figuren, de afgelopen tientallen jaren wel behoorlijk heeft zitten slapen.
Rampen komen toch nooit voor? Dus daar wordt ook eigenlijk geen rekening mee gehouden, er wordt puur gekeken hoe men de dagelijkse brandweerzorg op een zo minimale wijze/goedkope wijze kan bestieren.
En die ramp schuiven we op papier gewoon voor ons uit, zoals alles wat er besloten wordt op papier besloten wordt, en dus heel erg goed lijkt.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2014, 17:01:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1250536 date=1394723307
Rampen komen toch nooit voor? Dus daar wordt ook eigenlijk geen rekening mee gehouden, er wordt puur gekeken hoe men de dagelijkse brandweerzorg op een zo minimale wijze/goedkope wijze kan bestieren.
En die ramp schuiven we op papier gewoon voor ons uit, zoals alles wat er besloten wordt op papier besloten wordt, en dus heel erg goed lijkt.


En dan gebeurt er iets en dan krijgen we weer van ''Maar op papier zag het er zo goed uit!''  :-\
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2014, 17:27:34
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1250550 date=1394726518

En dan gebeurt er iets en dan krijgen we weer van ''Maar op papier zag het er zo goed uit!''  :-\

Dat vloeit voort uit de moderne QA/QC. (Quality Assurance en Quality Control) Als de QA/QC ge-audit is en op orde is dan is het bedrijf QA/QC gekwalificeerd.
Tja als je geen inzicht hebt in de praktijk dan is QA/QC een prachtig instrument.