Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost  (gelezen 63492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2014, 18:29:32
Vandaag om 12:00 uur is het duikteam van Eindhoven ontbonden! En daarmee is eind gekomen aan het laatste duikteam van Brabant - Zuidoost. 15 minuten later kwam er een melding van persoon te water maar daar is niet meer naar uitgerukt.

Citaat van de brandweer vandaag ''Kind te water? Berging volgt dag later!''
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2014, 13:37:13
Volgens mij zijn dit de voortekenen van de komst van de Nationale Brandweer en straks ook Ambulancedienst naar voorbeeld van de Nationale Politie...


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2014, 16:22:30
Gesprek Veiligheidsregio en bonden over brandweer Zuidoost-Brabant

EINDHOVEN - In een poging de lucht te klaren bij de brandweer in Zuidoost-Brabant gaan de vakbonden Abvakabo en CNV Publieke Zaak vrijdag in gesprek met de directeur van de Veiligheidsregio, Jac Rooijmans. Ook Helmonds burgemeester Elly Blanksma, tevens portefeuillehouder personeelszaken bij de Veiligheidsregio, is bij dat overleg aanwezig..

Volgens een intern rapport van bureau Arsis is er heel wat mis bij de brandweer, vooral in Eindhoven. Er heerst veel wantrouwen tussen de mensen op de vloer en de leiding; medewerkers zouden elkaar tegenwerken en er woedt een machtsstrijd. Vorige week leidden de verstoorde verhoudingen al tot het plotselinge vertrek van de postcommandant Eindhoven Centrum.

Tijdens een demonstratie in Eindhoven tegen de voorgenomen bezuinigingen op de brandweerzorg, vorige week donderdag, bleek bovendien dat er angst heerst onder de brandweerlieden. Uit vrees hun baan te verliezen, weigerden zij met de pers te praten. "We worden monddood gemaakt", was het verwijt van (anonieme) demonstranten.

Volgens vakbondsman Bert van Veldhuijsen van Abvakabo, een van de initiatiefnemers voor het overleg, heerst er veel ongenoegen bij de mensen op de vloer. Dat is volgens Van Veldhuijsen het gevolg van het opgaan, begin dit jaar, van 21 brandweerkorpsen in één overkoepelende regionale organisatie. "Die overgang is met niet al te veel respect richting brandweermensen gegaan. Er is veel óver hen beslist, in plaats van mét hen. Dat heeft als gevolg dat veel mensen op de vloer de leiding niet meer serieus nemen", zegt Van Veldhuijsen.

De problemen spelen niet alleen in deze regio. In Zuid-Limburg heeft de transitie soortgelijke gevolgen gehad, aldus de vakbondsman. "In Eindhoven zitten de problemen dieper. Dat heeft onder meer te maken met het wegbezuinigen van het duikteam. Dat is héél hard aangekomen."

Volgens Van Veldhuijsen hebben de brandweerlieden vorige week te horen gekregen dat zij niet met de pers mochten praten. "En anders gaat het je de kop kosten. Dat is heel slecht en helpt ook niet om de problemen die er zijn, te verhelpen. Vandaar ons initiatief om de leiding voor een gesprek uit te nodigen. We willen de groepen dichter bij elkaar krijgen." Van Veldhuijsen houdt er rekening mee dat hiervoor meerdere gesprekken nodig zullen zijn.

De Veiligheidsregio was maandag niet bereikbaar voor een reactie.

Bron : Eindhovens Dagblad (ED)
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/gesprek-veiligheidsregio-en-bonden-over-brandweer-zuidoost-brabant-1.4347551#.U2iqsOKYdHB.twitter
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2014, 19:35:52
De geruchte gaan weer de ronde onder de kazerne's! Er zouden 4 HV's over blijven voor de regio, dit omdat de meeste nieuwe TS'en redgereedschap aan boord heeft. Leuk en aardig maar de meeste korpsen hebben nog een DAF 75 uit 1995/1996 die nog vervangen moeten worden door een nieuwe DAF.

Ben benieuwd.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2014, 19:39:32
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1268239 date=1400348152
De geruchte gaan weer de ronde onder de kazerne's! Er zouden 4 HV's over blijven voor de regio, dit omdat de meeste nieuwe TS'en redgereedschap aan boord heeft. Leuk en aardig maar de meeste korpsen hebben nog een DAF 75 uit 1995/1996 die nog vervangen moeten worden door een nieuwe DAF.

Ben benieuwd.

Ik mag haast aannemen dat die DAF 75 uit 1995/1996 ook gewoon redgereedschap heeft. Als dat niet zo is zijn er in het verleden behoorlijk fouten gemaakt gezien men dan niet voldoet aan de landelijke eisen.

Als het goed is heeft elke nieuwe TS redgereedschap. Niet de meeste.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2014, 19:44:19
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1268240 date=1400348372
Ik mag haast aannemen dat die DAF 75 uit 1995/1996 ook gewoon redgereedschap heeft. Als dat niet zo is zijn er in het verleden behoorlijk fouten gemaakt gezien men dan niet voldoet aan de landelijke eisen.

Als het goed is heeft elke nieuwe TS redgereedschap. Niet de meeste.

De 2441 DAF 75 2001 van Woensel heeft het niet en ook de 2331 en 2332 van Centrum (Eindhoven) heeft dit niet aan boord als ik ze moet geloven.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2014, 19:55:33
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1268243 date=1400348659
De 2441 DAF 75 2001 van Woensel heeft het niet en ook de 2331 en 2332 van Centrum (Eindhoven) heeft dit niet aan boord als ik ze moet geloven.

Bijzonder dat een voertuig uit 2001 zonder bijzonderheden als grote tank, natuurbrand oid gewoonweg niet voldoet aan de landelijk gestelde eisen. Ik ben erg benieuwd waarom dat zo is, en nog meer naar wat ze dan meenemen. Het lijkt me sterk dat de halve opbouw leeg is van binnen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2014, 20:02:07
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1268248 date=1400349333
Bijzonder dat een voertuig uit 2001 zonder bijzonderheden als grote tank, natuurbrand oid gewoonweg niet voldoet aan de landelijk gestelde eisen. Ik ben erg benieuwd waarom dat zo is, en nog meer naar wat ze dan meenemen. Het lijkt me sterk dat de halve opbouw leeg is van binnen.

Ben er een keer in de week op Woensel omdat mijn oom daar werkt. Maar volgens hun zit het er niet in en moet zeggen als ik hem van binnen bekijk kan het ook nog wel eens waar zijn ook.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2014, 20:06:10
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1268250 date=1400349727
Ben er een keer in de week op Woensel omdat mijn oom daar werkt. Maar volgens hun zit het er niet in en moet zeggen als ik hem van binnen bekijk kan het ook nog wel eens waar zijn ook.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Ik zeg alleen dat ik het bijzonder cq. verontrustend vind. Ik vraag me af of je het de regio kwalijk kan nemen. Blijkbaar is de gemeente Eindhoven in het pre-Regionalisering tijdperk ernstig nalatig geweest in het zorgen van goeie voorzieningen tbv hydraulisch gereedschap. De standaard bepakkingslijsten zijn niet voor niets bedacht. Als je je daar als brandweerkorps/gemeente niet aan houd moet je ook niet boos worden als je op een gegeven moment bepaalde materialen mist.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2014, 21:01:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1268251 date=1400349970
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Ik zeg alleen dat ik het bijzonder cq. verontrustend vind. Ik vraag me af of je het de regio kwalijk kan nemen. Blijkbaar is de gemeente Eindhoven in het pre-Regionalisering tijdperk ernstig nalatig geweest in het zorgen van goeie voorzieningen tbv hydraulisch gereedschap. De standaard bepakkingslijsten zijn niet voor niets bedacht. Als je je daar als brandweerkorps/gemeente niet aan houd moet je ook niet boos worden als je op een gegeven moment bepaalde materialen mist.

Ze hebben nog net een kniptang aan boord voor sloten (fietsen en brommers). Voor de rest komt de HV1 of 2 van Centrum of Woensel.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau