het spel van de lotus medewerkers

Auteur Topic: het spel van de lotus medewerkers  (gelezen 24568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 21 juni 2005, 23:07:33
Wat mij al vaak is opgevallen is het feit dat de Lotus slachtoffers die ik meemaak over het algemeen veel kleinzeriger zijn dan de echte slachtoffers die ik meegemaakt heb.
Je hoeft naar sommigen lotussen maar te wijzen of ze beginnen al te kermen, terwijl dat in de praktijk vaak heel anders is.

Is dit beeld toeval, of is dit een landelijk beeld c.q. het beleid om alles een beetje aan te dikken t.b.v. de opleiding van ehv'ers.

Jacques


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2005, 11:53:04
Wat mij al vaak is opgevallen is het feit dat de Lotus slachtoffers die ik meemaak over het algemeen veel kleinzeriger zijn dan de echte slachtoffers die ik meegemaakt heb.
Je hoeft naar sommigen lotussen maar te wijzen of ze beginnen al te kermen, terwijl dat in de praktijk vaak heel anders is.

Is dit beeld toeval, of is dit een landelijk beeld c.q. het beleid om alles een beetje aan te dikken t.b.v. de opleiding van ehv'ers.

Jacques


Mijn eigen ervaring is dat mensen over het algemeen ook meer kunnen hebben dan ik bij de nodige lotussen zie. Mijn mening is dat iedereen zou moeten reageren zoals ze dat in een echte situatie ook zouden doen. Dat benadert dan het meest de realiteit... en ik ben geen pieper. Ik zal dus ook niet snel piepen.
Maar soms is er wel een verzoek voor een paniekreactie bijvoorbeeld. In dat geval moet ik volledig buiten mezelf treden en kost het mij aanzienlijk meer moeite.
Ik vind het persoonlijk dus beter om het dichter bij jezelf te houden omdat dat veel natuurlijker overkomt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2005, 11:56:21
Ik heb al de nodige keren te maken gehad met LOTUSsen,(al was het maar door een schoonvader die in een lotuskring zit  :-\  ;D )
Maar ik sta iedere keer weer van versteld van het acteerwerk van een LOTUS,een echte acteur kan daar nog wat van leren


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2005, 18:21:04
Ik heb al de nodige keren te maken gehad met LOTUSsen,(al was het maar door een schoonvader die in een lotuskring zit  :-\  ;D )
Maar ik sta iedere keer weer van versteld van het acteerwerk van een LOTUS,een echte acteur kan daar nog wat van leren

Maar hoe is jouw ervaring met het gedrag van de lotuspatient t.a.v. zijn verwonding, pijn etc en dit in vergelijking met echte patienten ? je bedoelt met je opmerking over het goede acteerwerk te zeggen dat de lotus zich precies zo gedraagt zoals de echte patient dat ook doet ?

Denk bijvoorbeeld aan de reactie van een patient c.q. Lotus met een gebroken arm.
Wat je in het echt kan vastpakken kunje vaak bij de Lotus niet aanraken. (maar dat is mijn ervaring hoor)
Misschien dat ook de Lotussen zelf het hoe en waarom kunnen toelichten ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2005, 19:31:43
Maar hoe is jouw ervaring met het gedrag van de lotuspatient t.a.v. zijn verwonding, pijn etc en dit in vergelijking met echte patienten ? je bedoelt met je opmerking over het goede acteerwerk te zeggen dat de lotus zich precies zo gedraagt zoals de echte patient dat ook doet ?

Denk bijvoorbeeld aan de reactie van een patient c.q. Lotus met een gebroken arm.
Wat je in het echt
kan vastpakken kunje vaak bij de Lotus niet aanraken. (maar dat is mijn ervaring hoor)
Misschien dat ook de Lotussen zelf het hoe en waarom kunnen toelichten ?


laat ik het zo zeggen,als wij met een pop oefenen dan pluk je die uit een auto.Laat daar je kennis lvens reddend handelen er op los,en draagt em over aan de ambulance en vaak gebeurt dat op een lollige manier :-\.

Een lotusslachtoffer dwingt je door zijn/haar acteren om op de juiste manier je werk te doen,en ben je instaat om in een oefensituatie om met een echt mens te werken,met eventueel de nodige verwondingen die je dan moet verzorgen.
Doordat je dus met een lotusslachtoffer werkt,ben je nog beter instaat om in de praktijk bij een daadwerkelijke uitruk nog beter met een slachtoffer om te gaan.

Ik vindt dat de lotusorganisatie een zeer goede aanvulling is voor het oefenen van politie,brandweer en ambulancediensten


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2005, 19:33:55
Ik vindt dat de lotusorganisatie een zeer goede aanvulling is voor het oefenen van politie,brandweer en ambulancediensten

100 % mee eens Peter, we kunnen niet zonder !
Maar dat was niet de essentie van mijn vraag ..... ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2005, 19:39:41
100 % mee eens Peter, we kunnen niet zonder !
Maar dat was niet de essentie van mijn vraag ..... ;D
weet ik,was ook maar een aanvulling  ;D
Maar door het acteer en grimwerk herken je in de praktijk wel dingen,bv een shock en daardoor kun je je eigen hulpverlening daarop aanpassen.

Enja,hoe moet je de gedragingen van een slachtoffer uitbeelden?Volgens mij kan een Lotus dat alleen maar benaderen,een echt slachtoffer reageert meestal anders.Maar daar is de hele situatie dan ook naar


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2005, 23:21:13
Er zijn zoveel verschillende mensen. Er zijn dus ook al mensen die beginnen te huilen als ze zich bijvoorbeeld in hun vinger hebben gesneden.
Ik zelf probeer gewoon mezelf te spelen en denk dan aan hoe zou ik reageren  als ik dit echt had.
Maar soms wordt er van je gevraagd zoals Jorrin al aandraagt om een andere situatie te spelen en dan kun je inderdaad wel eens heel anders reageren dan je normaal zou doen.
Maar het is inderdaad zo dat er lotussen zijn die nogal kleinzierig reageren.
Hier wordt bij ons in de kring tijdens de lessen wel wat opgelet. dat het niet te overdreven is.

Is dit duidelijk genoeg ? ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2005, 23:23:21
Wat mij al vaak is opgevallen is het feit dat de Lotus slachtoffers die ik meemaak over het algemeen veel kleinzeriger zijn dan de echte slachtoffers die ik meegemaakt heb.
Je hoeft naar sommigen lotussen maar te wijzen of ze beginnen al te kermen, terwijl dat in de praktijk vaak heel anders is.

Is dit beeld toeval, of is dit een landelijk beeld c.q. het beleid om alles een beetje aan te dikken t.b.v. de opleiding van ehv'ers.

Jacques


Wij hadden vanavond weer vier Lotussen in het zwembad en mijn ervaringen met hen (ik heb ze vaker) is toch wel dat ze nogal kleinzerig zijn/doen. Je ziet niet zo snel dat ze zich sterk houden en doen alsof er weinig met ze is,het wordt altijd wat extreem uitgebeeld.
Ik denk toch dat een so in de realiteit zich wat meer groot zou houden.
  Ta


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2005, 23:28:42
Wij hadden vanavond weer vier Lotussen in het zwembad en mijn ervaringen met hen (ik heb ze vaker) is toch wel dat ze nogal kleinzerig zijn/doen. Je ziet niet zo snel dat ze zich sterk houden en doen alsof er weinig met ze is,het wordt altijd wat extreem uitgebeeld.
Ik denk toch dat een so in de realiteit zich wat meer groot zou houden.

Het heeft ook te maken met hoe je het aangeleerd krijgt op de lessen.
Ik kan met een gebroken arm naar je toe komen lopen zo van ow mijn arm doet pijn kijk je er even naar (heel onverschillig dus) of zo van hee help me even mijn arm doet heel erg pijn ik kan er niks meer mee.(heel pijnlijk dus) Als ik op de eerste manier bij je kom dan denk je ow die is gekneusd en als ik op de tweede manier bij je kom dan denk je meteen zo van ojee die kon wel eens gebroken zijn.
er zij dus legio manieren om het uit te beelden en het zal vaak een beetje overdreven overkomen maardat ligt helemaal aan de persoon die het dus speelt.
 ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN