het spel van de lotus medewerkers

Auteur Topic: het spel van de lotus medewerkers  (gelezen 24624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2005, 23:35:06
Er is er 1 die altijd heel erg aandachtvragerig is,die laat je niet naar een ander gaan kijken als het even nodig is,zij gaat echt heel paniekerig doen,maar goed,die mensen heb je in het echt ook!
  Ta


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2005, 23:38:04
het is jammer dat het overdrijven de patient ongeloofwaardiger maakt, ik zal op mijn werk de Lotussen die wij hebben niet snel aanzien voor een echte patient.
werkelijk voorbeeld uit de les en in de praktijk over een snee in de vinger:

Lotus: Oh kom nu toch eens kijken wat er gebeurd is, ik zit helemaal onder het bloed, hoe moet dat nu,,,   ik bloed toch niet dood he ..? Kijk nou eens naar al dat bloed...

Echt slachtoffer: Jacques ik heb net heel handig in mijn vinger gesneden, kun je er even een pleister op plakken dan kan ik verder met mijn werk.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2005, 23:42:18
....
Maar soms is er wel een verzoek voor een paniekreactie bijvoorbeeld. In dat geval moet ik volledig buiten mezelf treden en kost het mij aanzienlijk meer moeite.
...

Ja, wat dat betreft: hoe was mijn "Waar is mijn moeder!"?  ;D
Arts  www.alphalog.nl


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2005, 23:45:03
het is jammer dat het overdrijven de patient ongeloofwaardiger maakt, ik zal op mijn werk de Lotussen die wij hebben niet snel aanzien voor een echte patient.
werkelijk voorbeeld uit de les en in de praktijk over een snee in de vinger:

Lotus: Oh kom nu toch eens kijken wat er gebeurd is, ik zit helemaal onder het bloed, hoe moet dat nu,,,   ik bloed toch niet dood he ..? Kijk nou eens naar al dat bloed...

Echt slachtoffer: Jacques ik heb net heel handig in mijn vinger gesneden, kun je er even een pleister op plakken dan kan ik verder met mijn werk.



Ha nou leuk voorbeeld ik speel dus wel die tweede hoor. Ik ben niet zo klein zierig en meestal als ze zeggen van ow dat moet gehecht worden dan maak ik er wel van dat dat niet nodig is en een pleister wel genoeg is. Dan moet je ze zien denken zo van hmm wat moet ik nu.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2005, 23:53:45

Lotus: Oh kom nu toch eens kijken wat er gebeurd is, ik zit helemaal onder het bloed, hoe moet dat nu,,,   ik bloed toch niet dood he ..? Kijk nou eens naar al dat bloed...


Het is dat je zo ver weg woont,anders zou ik zweren dat je het over een van onze Lotussen hebt! Die uit Loosdrecht komen vast niet in Zeeland!
  Ta


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2005, 00:07:49
Zo gaat het helaas inderdaad erg vaak...
ik ben daar absoluut geen voorstander van. Geef mij maar de realiteit.

Nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik laatst tijdens een hulpverlening een slachtoffer had waarbij ik dacht: als dat een lotus geweest was, dan had ik het een hele slechte gevonden. Helaas betrof het hier een echt slachtoffer met hele heuse hartklachten... het bestaat dus wel. Maar goed, hij had er ook reden toe.

Tja, wat moet ik er verder over zeggen: nodig me een keertje uit...? ;D ;D


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2005, 10:51:38
Dat komt ook omdat lotussen vooral elkaar zien ipv van patiënten. Ik heb verschillende lotussen gehad die een weekje of twee meeliepen op de SEH. Ze zeiden dat er een wereld voor ze open ging, zo anders als patiënten zich in werkelijkheid bleken te gedragen ten opzichte van het spel dat zij altijd speelden.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2005, 23:18:10
Ook ik zie vaak genoeg praktijk voorbeelden en probeer daar dan ook een voorbeeld aan te stellen. Ik kan mij nog goed herrinneren dat ik de allereerste keer een hartinfarct moest spelen. Nog nooit had ik dit in de praktijk werkelijk gezien, laat staan dat ik wist hoe dit precies te spelen. Nu met mijn werk, kom ik een paar keer in de week wel een aantal infarcten tegen, vooral in de nachtdienst. Wanneer ik nu een infarct moet spelen, dan speel ik hem ook echt heel anders dan de eerste keer, puur omdat ik praktijk voorbeelden heb.
Helaas hebben de meeste lotussen geen praktijk voorbeelden en moeten ze het doen zoals ze dit in de lessen hebben geleerd. Zelfs als er een sleutelbeen fraktuur gespeeld moet worden, je mag amper je hoofd bewegen, nou in de praktijk bewegen ze die toch echt wel. Zo zijn er vele voorbeelden. Ik denk dat sommige lotussen dus zo'n overdreven gedrag vertonen, doordat ze geen idee hebben hoe een werkelijk slachtoffer nu reageert. Dit kun je ze niet kwalijk nemen. Soms wordt er van mij ook wel eens letsels gevraagd waarbij ik mijn vraag tekens bij neer zet. Ik bespreek dit dan wel met de instructeur, maar soms ontkom je er niet aan, zoals jorrin ook al vertelde, dat je iets moet spelen wat eigenlijk tegen je eigen natuur ingaat.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2005, 23:37:02
maar dan is de vraag wat doen we er aan ?

Alle lotussen bijscholen ?

Ik ben het het ook eens dat veel lotus mensen kleinzerig zijn.
ik had laats een echt slachtoffer met gebroken kuit en scheenbeen. Deze man had minder pijn dan de lotus met een snee in zijn vinger.

Als wij op les lotussen krijgen dan heeft iedereen iets van moet dat nou,  de meeste hebben toch liever een echt slachtoffer.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2005, 19:22:47
Ik denk dat we hier niet veel aan kunnen doen. Alle lotussen krijgen jaarlijks een aantal bijscholings lessen, misschien dat daar wat aandacht aan besteed kan worden. Hier ligt dus de taak voor de lotus instructeurs.
Maar ik denk dat er ook genoeg lotussen zijn die niet zo kleinzerig reageren.