het spel van de lotus medewerkers

Auteur Topic: het spel van de lotus medewerkers  (gelezen 24625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2005, 19:30:50
Ik denk dat we hier niet veel aan kunnen doen. Alle lotussen krijgen jaarlijks een aantal bijscholings lessen, misschien dat daar wat aandacht aan besteed kan worden. Hier ligt dus de taak voor de lotus instructeurs.
Maar ik denk dat er ook genoeg lotussen zijn die niet zo kleinzerig reageren.

Mijn vraag was ook een beetje "wordt dat kleinzerige overdreven gedrag" bewust zo gespeeld, bijvoorbeeld om de ehv'er op het ergste voor te bereiden, of is het zoals ik hier boven een beetje proef "men weet niet beter dan dat echte patienten ook zo reageren"

Dat laatse lijkt het geval.
Uiteraard geldt dat niet voor iedere Lotus maar het is een algemeen gevoel wat bij mij leeft na vele lotussen gezien te hebben. Misschien iets voor de Lotussen om eens naar voren te brengen  tijdens hun opleiding, herhalingen, bijscholing.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2005, 14:00:56
De gemiddelde LOTUS-speler kan vaak zo solliciteren bij het plaatselijke amateurtoneel. Mijn ervaring is at behoorlijk wat lotus-vrijwilligers een nogal gespeelde en  irritante manier van aandacht trekken hebben. Ze missen vaak de ervaring met patientenzorg en omgang met reele patienten. Een LOTUS die een patient met een interne aandoening goed kan spelen zijn dun gezaaid. Al dat grimeren etc. is mijns inziens niet zo interessant. Het is interesasanter en leerzamer als ene LOTUS een casuspatient met bijv. een hartinfarct, allergische reactie, drugsoverdosis etc goed kan imiteren in patientengedrag en symptomen. Helaas is de nadruk te lang en te vaak gelegd op het grimeren en gewonden imiteren. Dat werkt vaak lachwekkend bij professionele hulpverleners die wel eens geirriteerd kunnen raken door een LOTUS.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2005, 15:18:54
Volgens mij speel je goed als je ondanks een gezonde bruin/rode blos op de wangen je hulpverlener kunt laten geloven dat er iets in je lijf verschrikkelijk mis is. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2005, 16:29:28
Het spel van een lotus, zou een aanvulling moeten zijn op de leerprocessen die een instructeur of oefenleider bedoeld heeft in de training of oefening..

Het is dus mijn inziens niet nodig om altijd de werkelijkheid te benaderen, dat is afhankelijk van de leerdoelen die in die specifieke oefening/ c.q. lessituatie  nodig zijn.

In een sommige trainingen maken we naast lotussen gebruik van speciaal getrainde professionele acteurs. Metname de drugs gerelateerde trainingen, de meeste lotussen zijn hierin niet in voldoende mate gespecialieerd.

Lotus is een leermiddel, die je als instructeur en oefenleider ook goed moet gebruiken en bij diverse trainingsituaties ook goed moet instrueren wat je wilt dat ze doen bij diverse situaties die tijdens de hulpverlening moeten voorkomen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2005, 00:08:30
Het spel van een lotus, zou een aanvulling moeten zijn op de leerprocessen die een instructeur of oefenleider bedoeld heeft in de training of oefening..

Het is dus mijn inziens niet nodig om altijd de werkelijkheid te benaderen, dat is afhankelijk van de leerdoelen die in die specifieke oefening/ c.q. lessituatie  nodig zijn.

In een sommige trainingen maken we naast lotussen gebruik van speciaal getrainde professionele acteurs. Metname de drugs gerelateerde trainingen, de meeste lotussen zijn hierin niet in voldoende mate gespecialieerd.

Lotus is een leermiddel, die je als instructeur en oefenleider ook goed moet gebruiken en bij diverse trainingsituaties ook goed moet instrueren wat je wilt dat ze doen bij diverse situaties die tijdens de hulpverlening moeten voorkomen.



Dat vind ik dus nogal nonsens, Peter.
Heb jij ooit een lotus gevraagd een verwonding te grimeren en dan een volkomen ander spel neer te zetten dan bij dat letsel hoort?
Er zijn genoeg instructeurs die naar specifieke zaken vragen (overigens speel ik ook geregeld zonder letsel, dus meer acteren). Dan willen ze bijvoorbeeld dat het leerdoel de omgang met een slachtoffer in paniek is. Het letsel komt dan op een volgende plaats. Maar dan nog speel je met je paniek in op een real-life-situatie en benader je zoveel mogelijk de realiteit.
En natuurlijk moet een lotus ook aanvoelen wanneer er even buiten een rol om wat gezegd, gedaan of geinstrueerd moet worden. Maar dat is juist waar deze discussie over ging... het spel van een lotus. Hoe het vaak is en hoe het zou moeten zijn. En ik blijf erbij dat je spel altijd conform realiteit moet zijn, anders zet ik wel een rode neus op en trek ik flapschoenen aan.


Marij

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 29 juni 2005, 01:32:09
Dat komt ook omdat lotussen vooral elkaar zien ipv van patiënten. Ik heb verschillende lotussen gehad die een weekje of twee meeliepen op de SEH. Ze zeiden dat er een wereld voor ze open ging, zo anders als patiënten zich in werkelijkheid bleken te gedragen ten opzichte van het spel dat zij altijd speelden.

Dat is de oplossing: iedere lotus loopt tijdens zijn opleiding 2 weken mee op de SEH. Ik denk dat je dan inderdaad een heleboel leert. Want nu krijg je in de les dingen op één manier aangeleerd, terwijl er tig varianten zijn. (Maar daar hadden we het nu niet over.) En ik vraag me ook geregeld af (bij ernstiger letsel dan een snijwond): hoe zou een echt slachtoffer zich gedragen met dit letsel? Je weet ook eigenlijk niet hoe je moet reageren op medicatie die je krijgt toegediend. En dat kun je op de SEH ook mooi zien.
Maar om op Jaqcues' vraag terug te komen: wij krijgen het in onze kring niet aangeleerd om kleinzerig te doen. Ik speel zoals ik in het echt ook zou reageren. En dan ga ik echt niet bijna dood van een snijwond. Maar niet iedereen is hetzelfde. En ik denk dat er inderdaad lotussen zijn die het wat aandikken om het wat duidelijker te maken voor de hulpverlener.


Janinka

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 29 juni 2005, 19:55:51
Ik (LOTUS) ben het er helemaal mee eens, ik vind ook dat er te veel overdreven wordt. Eerst dacht ik dat het aan mij lag omdat ik nog niet zolang m'n aantekening heb. Ook vind ik dat de grim er nog al eens aan schort. :(
Ik wil niet zeggen dat ik een perfecte LOTUS ben, maar volgens mij kan het niveau een stuk hoger!

Maar naar ik heb begrepen komen de bijscholoings moduls er aan...Misschien helpt het ;)
Ik ben in elk geval niet kleinzerig, ook niet als LOTUS en als de hulpverlening goed is behoor je als LOTUS ook 'makelijker' te worden in je spel.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2005, 23:40:12
Ik (LOTUS) ben het er helemaal mee eens, ik vind ook dat er te veel overdreven wordt. Eerst dacht ik dat het aan mij lag omdat ik nog niet zolang m'n aantekening heb. Ook vind ik dat de grim er nog al eens aan schort. :(
Ik wil niet zeggen dat ik een perfecte LOTUS ben, maar volgens mij kan het niveau een stuk hoger!

Maar naar ik heb begrepen komen de bijscholoings moduls er aan...Misschien helpt het ;)
Ik ben in elk geval niet kleinzerig, ook niet als LOTUS en als de hulpverlening goed is behoor je als LOTUS ook 'makelijker' te worden in je spel.
 

Dat ben ik maar deels met je eens... ligt een beetje aan het oefendoel. Soms krijg je een slachtoffer gewoon niet rustig. Het is fout voor de beeldvorming als iedereen denkt: als ik maar rustig doe en mijn slachtoffer goed behandel, dan krijg ik het vanzelf gemakkelijker. Zo werkt dat in de praktijk ook niet. Er zijn mensen die je niet rustig krijgt. Als dat het leermoment is, dan moet je je hulpverlener niet gaan "belonen".


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2005, 01:01:14
Ik zelf probeer gewoon mezelf te spelen en denk dan aan hoe zou ik reageren  als ik dit echt had.
Maar soms wordt er van je gevraagd zoals Jorrin al aandraagt om een andere situatie te spelen en dan kun je inderdaad wel eens heel anders reageren dan je normaal zou doen.


Dit is nou precies de reden waarom ik standaard aan de lotus vraag om het te spelen zoals je zou reageren als het echt is. En als, zoals jij aangaf je in een bepaalde rol niet voldoende kunt inleven, dan ga we samen zoeken naar een manier dat ik zoveel mogelijk mijn doel kan bereiken en de lotus gelooft in zijn eigen spel.


catoo

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 8 april 2009, 01:16:44
het ligt natuurlijk ook aan de vraag van de organisatie, er wordt vaak van een lotus verwacht dat ze zwart wit spelen... laat de aanvrager dan ook duidelijk zijn in wat ie wil

gr