Nieuw product EHBO

Auteur Topic: Nieuw product EHBO  (gelezen 7367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bauwina

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 13 maart 2014, 13:47:26
Hallo allemaal, wij zijn drie studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen. We hebben twee product ideeën bedacht voor de EHBO-sector en wij willen aan u vragen of u uw algemene beoordeling kunt geven voor elk product en uw voorkeur kunt geven naar een product. Hieronder staan ze kort beschreven.



De split travelkit:


De travelkit is een paperfoam ‘EHBO-set’, dat bestaat uit een onderkant en een deksel. Deze deksel zit vast door aan één kant van de doos een scharnierpunt te hebben. In het doosje zitten de vormen van de producten die in het doosje zitten. Er zit dus een vakje in voor pleisters en blarenpleisters, een vakje voor paracetamol, een vakje waar je een tubetje jodium in kan doen, een vak waar een rolletje verband in zit, een vakje voor een rolletje leukoplast en een vakje voor een steriel gaasje. Verder kan er eventueel nog een vak bij voor dextrotabletten. Al deze producten passen mooi in het doosje.

Het doosje is ingedeeld in verschillende compartimenten, die afbreekbaar zijn. (zie afbeelding met voorbeeld van het principe). Zo is er een apart compartiment voor pleisters en blarenpleisters, waardoor je alleen het compartiment meeneemt met pleisters en blarenpleisters. Verder is er een compartiment voor de paracetamol, de keeltabletten en de dextro.  Ook dit compartiment is af te breken en weer apart mee te nemen.

Verder heb je het hoofdgedeelte van de box waar het verband, het steriele gaas, de leukoplast en het jodium in zit. En tot slot een compartiment met wc-papier. Kortom, het is een basis kit voor bijvoorbeeld lange wandel- en fietstochten. Deze basiskit is op te splitsen, zodat de dingetjes die je dichtbij wilt hebben en al lopend wilt pakken, kunt scheiden van een gedeelte wat onder in de tas kan. Voorbeeld: Het gedeelte met paracetamol en dextro kun je in je binnenzak doen, terwijl je de rest in je tas laat zitten.





Het maatrolverband:

Het productidee is een oprolmechanisme met een omhulsel voor een rol verband. Hierdoor wordt het op- en afrollen van het verband vereenvoudigd en het verband komt niet gemakkelijk in aanraking met vuil. Het product zal grotendeels uit PaperFoam bestaan.

De werking van dit product is ongeveer hetzelfde als een rolmaat, waarbij het rolmechanisme ervoor zorgt dat het verband gecontroleerd op- en afgerold kan worden. Hierbij moet er een knop ingedrukt worden om het rolmechanisme in werking te zetten, het is de bedoeling dat dit zo eenvoudig mogelijk gaat en dat de werking van het product in een oogopslag te begrijpen is. Het verband moet met behulp van een lipje of schuif te bereiken zijn zodat er aan getrokken kan worden. Het omhulsel zal de rol zo goed mogelijk moeten afschermen van de buitenomgeving en een vormgeving hebben dat aansluit bij de EHBO-sector. Wanneer er voldoende verband gebruikt is, moet het gemakkelijk af te scheuren zijn en op de wond blijven zitten. De rest van de rol verband kan een andere keer gebruikt worden. Hierdoor blijft er niet een gedeelte over of is er te weinig. Het kan vastgemaakt worden door het extra rolletje tape, wat ook in het rolmechanisme is verwerkt.

Alvast bedankt,




neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2014, 14:39:45
Paracetamol behoord niet tot de inhoud van mijn EH tas.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2014, 15:28:25
Citaat van: neb link=msg=1250487 date=1394717985
Paracetamol behoord niet tot de inhoud van mijn EH tas.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Oranje kruis noemt het wel gewoon als optionele extra inhoud http://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/Over_Het_Oranje_Kruis/Verbandmiddelen/Inhoud_Bedrijfsverbandset_20131009.pdf.

 Ik heb het er ook gewoon in zitten, niet zozeer voor slachtoffers, maar voor mezelf, collega's of ander personeel op het evenement wat nog heel de avond door mag/moet werken (en dus toch niet drinkt bijvoorbeeld....).


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2014, 15:45:51
Het is ook niet zozeer bedoeld als tas waarmee jij als EHBO'er op een evenement gaat staan, meer voor als je zelf iets mankeert of als je als toevallige passant iemand tegenkomt.

Maar goed, terug naar het echte onderwerp;

1. klinkt heel leuk, maar ik vraag me af in hoeverre er vraag is naar een dergelijk product. Er zijn mijn inziens al genoeg van die 'travel kits' op de markt.

2. Klinkt zeker als een leuk product, als je dit goed uitwerkt en in de markt zet zal er natuurlijk wat sceptisch worden gereageerd, maar dit klinkt wel als een leuke gadget. Hoe praktisch in het dagelijks gebruik is moet natuurlijk nog blijken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2014, 13:20:52
Opzich leuke ideeën, en alhoewel ik altijd in ben voor iets nieuws zie ik mij dit niet kopen. Alleen het product voor het oprollen van verband kan leuk zijn, maar niet bij het gebruik bij een patiënt.

1. Grappig uitgedacht, maar er zijn inderdaad zoals eerder genoemd al vele kits te verkrijgen (die er afgezien dat dit waarschijnlijk een proef was) mooier uitzien. Daarnaast heeft eenieder inderdaad verschil in mening wat mee moet en in welke mate. De meeste producten zijn goed verpakt en behoeven niet persé een stevig omhulsel. Al is het idee opzich niet verkeerd.

2. Bij een patiënt wil ik zelf de rol in handen hebben om te "voelen" hoe het verband zich gedraagt. Dus bijvoorbeeld de druk en sterkte die je gebruikt om een bepaalde druk uit te oefenen op het verband. Iets met een omhulsel zal dit denk ik lastiger maken. Daarnaast wil ik vaak ook enigzinds zien hoeveel er nog op de rol zit als ik bezig ben. Een rol verband rol je meestal niet meer op, het wordt gebruikt en klaar. Waarin het wel fijn kan zijn is bij oefeningen. Hierbij gebruik je vaak hetzelfde rolletje wat vaker. EHBO-verenigingen kunnen dit misschien wel waarderen. Het oprollen vinden de meesten niet zo leuk werk.

Voor evenementenorganisaties/EHBO verenigingen op het veld is er misschien ook nog wel het een en ander te verzinnen. Echter zelf heb ik altijd iets dat (leken)EHBO hoe basaal het ook is ook iets moet uitstralen als het wordt gebruikt in het veld (dus niet als je iets zelf meedraagt voor jezelf). In dat geval moet het wel netjes, strak(goed schoon te maken) etc eruit zien.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2014, 04:14:24
Beide producten zijn leuk bedacht. Maar wat mij betreft blijft het daar ook bij.

1: als ik onderweg ben heb ik nooit maar 1 rolletje verband bij mij. Meestal heb ik er 2 (1 x middelmaat Hydrofiel en 1 x middelmaat ideaal) en een rol synthetische watten, twee setjes handschoenen, kleine verbandschaar, klein stuk pleisterrol en rolletje leukoplast. En een paar gaasjes. Waar ga je dit allemaal laten in z'n doosje? Ik heb het nu altijd in een apart vak in mijn rugtas of op de fiets in het zadeltasje. Ik zie mij niet met z'n doosje rondlopen. Als ik onderweg ben denk ik ook niet dat het echt werkt. Ik ben altijd op de fiets en om z'n doosje mee te nemen waar al het bovenstaande in kan heb ik zowiezo mijn (rug)tas nodig...

2: zoals al eerder gezegd, een rol verband gebruik je een keer en wat overblijft gaat meestal weg. Operationeel op evenementen of in de huis-tuin en keukensfeer zal ik het niet gebruiken. In oefensituaties kan het misschien handig zijn maar er zijn al voldoende oplossingen hiervoor. Oplossingen om eenvoudig met de hand een verbande op te rollen maar ook automatisch.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2014, 09:16:20
Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande opmerkingen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Dannyjba

  • Eerste Hulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2014, 18:18:58
Optie twee lijkt me geheel ideaal! Optie een lijkt me eerder afleidend en moeilijk dan dat het daadwerkelijk hulpvaardig zou zijn. En stel voor je breekt het kitje open bij een slachtoffer, dan krijg je misschien foam in een wond...


Groetjes Danny
**OPLEIDINGEN** EHBO: EHBO-Basis, Eerste hulp aan kinderen, Eerste hulp bij sportletsels, Eerste hulp bij intoxicaties. OVERIG:  Educatieve pedagogiek