Opleiding Recherchekundige

Auteur Topic: Opleiding Recherchekundige  (gelezen 12909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Gepost op: 13 maart 2014, 15:04:37
Nieuwe vacatures voor Recherchekundige (analist/tactiek/financieel/digitaal/technisch-forensisch) zijn vanmiddag om 14:00 uur online verschenen op de site van de Politie.

En aangezien ik zelf (na het voltooien van mijn HBO studie) de baan/opleiding Recherchekundige wil gaan doen ben ik benieuwd of er misschien mensen van HVF hebben gesolliciteerd op deze functie?

Zo ja, misschien leuk om hier regelmatig iets te posten over je voortgang? ;)




jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2014, 18:27:51
Hi,

hoorde twee weken geleden dat er inderdaad recherchekundige vacatures aankwamen, alsook politiekundige vacatures (nog afwachten of dit waar is). De recherchekundige vacatures zijn inderdaad vandaag verschenen, maar inmiddels ook alweer bijna allemaal gesloten. Wacht zelf op de politiekundige opleiding.

Groet,

Jesse


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2014, 20:30:34
Ik doe zelf de politiekundige opleiding, ben nagenoeg klaar. Maar weet ook redelijk wat van de ReKu opleiding, dus als je vragen hebt...... vuur maar af!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2014, 14:52:20
Klopt, woensdagmiddag werd ik door de vacaturealert geattendeerd op het verschijnen van recherchkundige vacatures. Ik had mij voorgenomen mee te doen voor de functie van forensisch-technisch rechercheur of eventueel milieu rechercheur (dit ivm met mijn life-science, chemie vooropleiding en werkervaring bij de douane)

Op het moment dat de vacatures gisteren online kwamen was de hele website overbelast... :-\ er was geen doorkomen aan. Toen ik na een uurtje het nogmaals probeerde was al zeker driekwart van de vacatures van de website af. Kennelijk is er zoveel belangstelling dat de website het gewoon niet aankan en is er een maximum ingesteld op het aantal sollicitaties.
Ik verbaas mij dan ook zeer over deze wijze van sellectie. Er wordt hier gewoon een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe gehanteerd. Als jij net degene bent die geluk heeft en er wel doorkomt, dan ben je geselecteerd. Zoniet dan heb je pech. Er kan dus zo niet worden gekeken naar vooropleiding, werkervaring etc. en ben ik van mening dat je zo dus niet iedereen een gelijke kans geeft. Als er dan zoveel belangstelling is, waarom worden er dan niet nog scherpere eisen gesteld aan de sollicitanten?

Ik ben erg benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen.
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2014, 16:24:09
Citaat van: silque link=msg=1250624 date=1394739034
Ik doe zelf de politiekundige opleiding, ben nagenoeg klaar. Maar weet ook redelijk wat van de ReKu opleiding, dus als je vragen hebt...... vuur maar af!
Als ik vragen heb laat ik het je weten, dankje! O0 En succes met het laatste gedeelte van je opleiding  ;)


Citaat van: Maarten! link=msg=1250803 date=1394805140
Klopt, woensdagmiddag werd ik door de vacaturealert geattendeerd op het verschijnen van recherchkundige vacatures. Ik had mij voorgenomen mee te doen voor de functie van forensisch-technisch rechercheur of eventueel milieu rechercheur (dit ivm met mijn life-science, chemie vooropleiding en werkervaring bij de douane)

Op het moment dat de vacatures gisteren online kwamen was de hele website overbelast... :-\ er was geen doorkomen aan. Toen ik na een uurtje het nogmaals probeerde was al zeker driekwart van de vacatures van de website af. Kennelijk is er zoveel belangstelling dat de website het gewoon niet aankan en is er een maximum ingesteld op het aantal sollicitaties.
Ik verbaas mij dan ook zeer over deze wijze van sellectie. Er wordt hier gewoon een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe gehanteerd. Als jij net degene bent die geluk heeft en er wel doorkomt, dan ben je geselecteerd. Zoniet dan heb je pech. Er kan dus zo niet worden gekeken naar vooropleiding, werkervaring etc. en ben ik van mening dat je zo dus niet iedereen een gelijke kans geeft. Als er dan zoveel belangstelling is, waarom worden er dan niet nog scherpere eisen gesteld aan de sollicitanten?

Ik ben erg benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen.

Het viel mij inderdaad ook op dat de vacatures heel erg snel weg waren. En ik begrijp je punt ook zeker, want nu zijn er misschien mensen met een hele goede opleiding, motivatie en houding die niet hebben kunnen solliciteren omdat de vacatures simpelweg te snel weg waren.

Echter kan ik me wel voorstellen dat ze een limiet instellen op het aantal sollicitaties. Stel je voor dat er maar 50 opleidingsplaatsen zijn en je krijgt 2000 sollicitaties binnen. Dat is simpelweg niet te doen omdat je dan eindeloos veel gesprekken moet voeren.

Misschien is het inderdaad een idee om de eisen wat verder op te schroeven, alleen ben ik wel benieuwd wat jij dan als extra eis(en) zou willen zien ;).

En zijn er misschien andere mensen die ook vinden dat de eisen aangepast of aangescherpt moeten worden? Huidige eisen:

I.    Minimaal een hbo bachelordiploma (zie de eisen in de vacatureteksten voor specifieke opleidingen per afstudeerrichting)
II.   Nederlandse nationaliteit
III.  Onbesproken gedrag
IV.  Rijbewijs B (of bereid dit binnen ½ jaar na aanstelling te halen)
V.   Beheersing van de Nederlandse taal
VI.  Goed zichtvermogen (visuseis)
VII. Goede conditie


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 08:49:47
Citaat van: Daniel! link=msg=1250819 date=1394810649
Het viel mij inderdaad ook op dat de vacatures heel erg snel weg waren. En ik begrijp je punt ook zeker, want nu zijn er misschien mensen met een hele goede opleiding, motivatie en houding die niet hebben kunnen solliciteren omdat de vacatures simpelweg te snel weg waren.

Echter kan ik me wel voorstellen dat ze een limiet instellen op het aantal sollicitaties. Stel je voor dat er maar 50 opleidingsplaatsen zijn en je krijgt 2000 sollicitaties binnen. Dat is simpelweg niet te doen omdat je dan eindeloos veel gesprekken moet voeren.

Misschien is het inderdaad een idee om de eisen wat verder op te schroeven, alleen ben ik wel benieuwd wat jij dan als extra eis(en) zou willen zien ;).

En zijn er misschien andere mensen die ook vinden dat de eisen aangepast of aangescherpt moeten worden? Huidige eisen:

I.    Minimaal een hbo bachelordiploma (zie de eisen in de vacatureteksten voor specifieke opleidingen per afstudeerrichting)
II.   Nederlandse nationaliteit
III.  Onbesproken gedrag
IV.  Rijbewijs B (of bereid dit binnen ½ jaar na aanstelling te halen)
V.   Beheersing van de Nederlandse taal
VI.  Goed zichtvermogen (visuseis)
VII. Goede conditie

Ja mee eens, ze moeten wel een limiet hanteren anders is het onbegonnen werk om alle sollicitaties in behandeling te nemen.

Het verscherpen van de eisen is opzich wel lastig, de lat ligt al best hoog. Je zou bijvoorbeeld wel werkervaring binnen de politie kunnen vragen. Hierbij zou je kunnen denken aan de functie van politie vrijwilliger. Stel als eis dat je minimaal 2 jaar in het blauw moet hebben gelopen, dit heeft als voordeel dat (een deel) de pre master kan komen te vervallen. Zo houd je dus alleen de mensen over die echt heel graag rechercheur willen worden en bereid zijn in hun eigen tijd al een deel van de opleiding te doen.
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2014, 09:30:09
Waarom zou je eisen dat men bijvoorbeeld vrijwilliger geweest moet zijn om een opleiding te doen. Financieel gezien gooi je geld weg omdat je iemand twee keer een niet heel goedkope opleiding laat doen en diezelfde vrijwilliger gaat daarna vaak de straat niet meer op want om naast een fulltime baan als agent ook nog eens in je eigen tijd als agent de straat op te gaan gaat velen te ver.

Waar ik wel steeds vaker tegenaan loop is dat redelijk wat recherchekundigen en hoger nog nat achter de oren zijn voor het echte politiewerk.

In de opleiding wordt maar heel kort aandacht geschonken aan de dagelijkse politie praktijk. En dat merk je aan studenten van 25, of 35, die het theoretisch leuk kunnen brengen maar de praktijk niet snappen.
Dat is alleen weer een andere discussie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein