Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 35861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2014, 19:33:51
Citaat van: Willem D. link=msg=1250826 date=1394811665
Helaas blijven verschillende personen, (vooral) EHBO verenigingen, bedrijven en overheden zeldzaam en ongekend stug en volhardend in hun standpunt dat het OK nog steeds de alleenrechten heeft. (het Dunning-krugereffect ??? en andere effecten ???)
Deze denkwijze zeker bij overheden moet veranderd worden, anders blijven we heen en weer schuiven met dranmatische problemen van onderlinge erkenning tussen certificerende EHBO organisaties met als beruchtste voorbeeld het OK en NRK.

Verandering bij de overheid gaat niet gebeuren. Doordat het OK het alleenrecht had, zit het nu nog steeds binnen de overheid vol met OK instructeurs. Zij worden gezien als de deskundige autoriteit.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2014, 19:47:04
Citaat van: baksteen link=msg=1250841 date=1394817564
Als pilot afgelopen zaterdag op het Lotusexamen een kandidaat gehad die geen OK-diploma bezat, wel het Rode Kruis certificaat.
Is goedgekeurd door het OK.
Dus de stelling dat je zonder OK diploma geen Lotus meer bent, of kan worden is niet ( meer) waar.

Een zeer positieve ontwikkeling.Hopen dat de pilot doorgevoerd wordt. Het mooiste zou zijn als de twee lotusverenigingen een gezamenlijke certificeringsinstantie oprichten. Is er minder afhankelijkheid van het OK.

 RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2014, 21:18:53
Citaat van: mook link=msg=1250870 date=1394821863

Wat betreft het overschrijven van OK naar RK en het opzeggen door het RK, dat gebeurd inderdaad.
Je moet alleen aangeven dat ze het OK niet mogen opzeggen. Doe je dat niet, dan zegt men inderdaad je OK competentie/pas/lidmaatschap op.
Dat is ergens ook wel logisch, als het goed is moet je ergens bij geregistreerd staan in het OK systeem (verbeter me maar als het niet zo is) alleen was het wel zo netjes dat men het even van te voren zegt, dat ze dat opzeggen,
ze hadden in plaats van het direct opzeggen ook kunnen laten verlopen
dus als je je dan registreert bij een instructeur en het RK zit je goed met je RK en OK papiertje.

Emma

zal wel aardig te gek van woorden zijn als men de EHBO diploma overschrijft zonder toestemming van de diplomahouder..
ik heb die EHBO diploma zelf bekostigd en staat op mijn naam.

maar goed verhaal Emma,, ( zat ik naast jouw  :o)
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2014, 23:43:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1250871 date=1394822031
Verandering bij de overheid gaat niet gebeuren. Doordat het OK het alleenrecht had, zit het nu nog steeds binnen de overheid vol met OK instructeurs. Zij worden gezien als de deskundige autoriteit.
Tsja, mijn groenteboer op de hoek is mijn (lokale) deskundige autoriteit op het gebied van groente en fruit......

Het OK en een OK instructeur kan ondanks alles geen enkele aanspraak maken om op de titel "deskundige authoriteit". Helaas, het OK is in geen velde of wegen DE EHBO autoriteit te noemen, er zijn andere organisaties die op een hoger niveau opleidingen verzorgen en certificeren.
Het OK is een deskundig autoriteit in het aangemeten zelfdenkbeeld van "onwetenden" of krampachtig "volhardenden" volgens eigen kwaliteitsnormen, -welke vrij laag liggen- maar zijn op geen enkele wijze op officiele wijze (wet-en regelgeving) aangewezen als "deskundige autoriteit".
Diegenen die ondanks alles blijven roepen dat het OK nog steeds wordt erkend door de overheid, zijn totaal niet realistisch en/of hebben niet goed hun huiswerk gedaan en/of willen het gewoonweg niet accepteren dat er meer is dan alleen het OK.

Dus wie is dan wel "deskundige autoriteit" in Nederland? Zijn dat niet alle gezamelijke EHBO organisaties?  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2014, 00:16:20
Citaat van: Willem D. link=msg=1250939 date=1394836988
Tsja, mijn groenteboer op de hoek is mijn (lokale) deskundige autoriteit op het gebied van groente en fruit......

Het OK en een OK instructeur kan ondanks alles geen enkele aanspraak maken om op de titel "deskundige authoriteit". Helaas, het OK is in geen velde of wegen DE EHBO autoriteit te noemen, er zijn andere organisaties die op een hoger niveau opleidingen verzorgen en certificeren.
Het OK is een deskundig autoriteit in het aangemeten zelfdenkbeeld van "onwetenden" of krampachtig "volhardenden" volgens eigen kwaliteitsnormen, -welke vrij laag liggen- maar zijn op geen enkele wijze op officiele wijze (wet-en regelgeving) aangewezen als "deskundige autoriteit".
Diegenen die ondanks alles blijven roepen dat het OK nog steeds wordt erkend door de overheid, zijn totaal niet realistisch en/of hebben niet goed hun huiswerk gedaan en/of willen het gewoonweg niet accepteren dat er meer is dan alleen het OK.

Dus wie is dan wel "deskundige autoriteit" in Nederland? Zijn dat niet alle gezamelijke EHBO organisaties?  98uiye

Dat was volgens mij ook niet het punt van Rene (correct me if i'm wrong).

Het punt was helemaal niet dat de overheid op wat voor manier wettelijk gezien het OK erkent, maar dat de mensen die op het operationeel niveau de dagelijkse beslissingen nemen vaak mensen zijn die tevens een band hebben met het OK, welke hun beslissing beïnvloed. Het gaat dus niet om de mensen die het beleid maken, want die zeggen inderdaad niet dat het OK de erkende EHBO organisatie is, maar om de mensen die het beleid uitvoeren. Het komt naar mijn weten namelijk nog steeds voor dat er in een evenementen vergunning bijvoorbeeld staat: " er dienenen X EHBO'ers aanwezig te zijn (Oranjekruis)"  
of iets van die strekking waar dan toch de naam van het OK weer valt. Puur doordat de mensen die de dagelijkse beslissingen nemen in de OK routine blijven hangen.

1 brief uit 2005 waarin de minister zegt dat het OK niet langer erkent wordt als " de EHBO richtlijn"   maar dat aan de markt overlaat is nu eenmaal erg weinig om de tientallen/honderden mensen die dagelijks beslissingen nemen te overtuigen.


helm

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2014, 07:20:37
Citaat van: auditor link=msg=1250951 date=1394838980
Dat was volgens mij ook niet het punt van Rene (correct me if i'm wrong).

Je ziet het goed.
Er zijn veel OK instructeurs fulltime in dienst bij de overheid. Als je het onderwerp wilt bespreken op een departement, zit je met hen aan tafel....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2014, 15:03:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1250964 date=1394864437
Je ziet het goed.
Er zijn veel OK instructeurs fulltime in dienst bij de overheid. Als je het onderwerp wilt bespreken op een departement, zit je met hen aan tafel....
Ik begrijp je quest naar verbeteringen in de EHBO.
best wel, wie wil niet iets anders dan alleen wat het OK zelf beweert eenvoudige EHBO.
Hangen deze ambtenaren dan (hopelijk) tegen de pensioen gerechtigde leeftijd aan, en/of zijn ze EHBO marktwerking blind en/of is het gewoon een kwestie van niets anders willen en kunnen dan volgens het OK?
Volgens mij hoofdzakelijk het laatste.
Ze houden hiermee wel de broodnodige ontwikkelingen tegen.

 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2014, 17:16:58
Citaat van: Willem D. link=msg=1251031 date=1394892188
Ze houden hiermee wel de broodnodige ontwikkelingen tegen.

Dat kan je ze toch niet kwalijk nemen. Wat zou jij doen als door nieuwe ontwikkelingen je functie en status in het geding was? Precies hetzelfde!


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2014, 17:39:34
Volgens mij gaan we behoorlijk af van de oorspronkelijke onderwerp.

Tís toch te gek van woorden dat ik met een OK diploma niet meer welkom ben bij het RK na 1 jan. 2015.

Of ik moet mijn 23 jaar oude DIPLOMA in leveren voor en RK certificaat..  

Je kunt gewoon beide houden en zelf eventueel bekostigen . Dan kan ik net zo goed overstappen naar de EHBO vereniging..

Het RK accepteert wel dat je OK Diploma overschrijft . Maar erkend hem niet als ik niet wilt overstappen.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2014, 17:46:03
Zo een vaart zal het vast niet lopen, de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt ingeschonken.
Het is al eerder gezegd, waarschijnlijk ligt het voor een groot deel aan de communicatie en de manier waarop boodschappen overgebracht worden.

En in het aller ergste geval, is het rode kruis nog steeds een vereniging waar de leden dus ook een stem hebben.