Wagenparknummer op politievoertuigen

Auteur Topic: Wagenparknummer op politievoertuigen  (gelezen 108348 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2014, 16:17:55
Herkenbaarheid voor wat? Je ziet toch een politieauto, dat lijkt me meer dan voldoende. Of verwacht je dat collega's de voertuignummers uit hun hoofd weten en dan blij zijn als ze ineens de 07-28816 zien rijden omdat die van een naburig bureau is?  98uiye

Ik kan je vertellen dat het wel heel erg handig is. In ZHZ maken we al heel lang gebruik van de roepnummers op de auto's en dat heeft alleen maar voordelen. Voorbeeld van vorige week: achtervolging met Tourans van meerdere regio's. Door de roepnummers op te noemen kon het achtervolgde voertuig keurig worden ingebokst: "104 hier de 103, ik zie jullie op rijstrook 1. Gaan, jullie ervoor, MWB 0302 blijf op rijstrook 3 dan gaat de 107 ernaast en 103 erachter".

Ik kan je verzekeren dat dit zeer snel en effectief werkt als elke seconde van belang is ipv: " dat voertuig op rijstrook 1 met kenteken enz enz"

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2014, 16:22:37
Citaat van: silque link=msg=1250999 date=1394881803
Kan iemand mij aub de meerwaarde vertellen van een wagenpark nummer achterop het voertuig? Hebben we aan een uniek nummer - zijnde het kenteken - niet voldoende? Voertuigen zijn in de meeste regio's bovendien niet eens gelinkt aan een vast roepnummer, afhankelijk van welke dienst je rijdt meldt je je voertuig in met dat nummer. Dus wie kan mij overtuigen?

Volgens mij is dat administratief/technisch.
O.a. de koppeling in GMS tussen voertuig en GMS (middels MDT) gaat per cijfercode.
Zelfde geldt voor onderhoud en administratie omtrent het voertuig.
Amsterdam gebruikt al jaren wagenparknummers, Utrecht reed altijd rond met het AVLS-nummer op de deur.

Kennelijk is hier behoefte aan....

V.w.b. de nummers op het dak van het voertuig, er is sprake van dat dit terug komt als het nationale roepnummerplan is uitgerold
Wat voor invulling daar aan gegeven gaat worden is een kwestie van afwachten.

Nu nog afwachten wanneer de Politie eindelijk de striping zoals deze vastgesteld is landelijk gaat gebruiken (dus extra streep en de goede contourmarkering!)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2014, 18:18:43
Ik snap nummering op het dak voor de heli en ondanks dat ik het verhaal van TCF wel zinnig vind vraag ik me af of het in de praktijk zo werkt. Het roepnummer is sowieso anders dan het voertuignummer, dan verwacht je dus dat iedereen altijd weet in welk voertuignummer hij rijdt. Én dat voor al die achtervolgingen die we hebben met andere korpsen.....

Onderhoud/administratie kan prima via een kenteken, daar is een voertuignummer echt niet voor nodig. Koppelen aan GMS dat kan, maar dat gebeurt bij ons gewoon ook op kenteken en zo ken ik nog een regio waar dat zo is.
Roepnummers liggen niet vast per voertuig....

Ik ben nog niet overtuigd  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2014, 18:24:25
Citaat van: NikonDirk link=msg=1250996 date=1394880736
Ga je die auto's onderling uitwisselen om ze toch een beetje gelijke kilometerstanden te laten krijgen zul je een systeem moeten hebben waarbij wagenpark- en roepnummers eenvoudig van elkaar te scheiden en weer te koppelen zijn. Dat is bijna een dagtaak.

Volgens mij valt dat wel mee :) Als de mobilofoon is gekoppeld aan het wagenparknummer en je meldt bij aanvang dienst via de mobilofoon in met het juiste roepnummer, is de koppeling al gemaakt. Alleen moet de bemanning zelf even tussen de oren hebben welk wagenparknummer het is. Zoals gezegd, is dat makkelijk te realiseren met een stickertje op het dashboard.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1251040 date=1394896957
V.w.b. de nummers op het dak van het voertuig, er is sprake van dat dit terug komt als het nationale roepnummerplan is uitgerold
Dat zou nogal zinloos zijn, als de roepnummers regelmatig wisselen. Je mag toch hopen dat ook op het dak de wagenparknummers worden geplakt.

Citaat van: silque link=msg=1251064 date=1394903923
Ik snap nummering op het dak voor de heli en ondanks dat ik het verhaal van TCF wel zinnig vind vraag ik me af of het in de praktijk zo werkt. Het roepnummer is sowieso anders dan het voertuignummer, dan verwacht je dus dat iedereen altijd weet in welk voertuignummer hij rijdt. Én dat voor al die achtervolgingen die we hebben met andere korpsen.....

Ik weet niet of jij alle kentekens kent van jullie regio, maar in de grensgebieden is het toch wel makkelijk als je kunt zien dat die andere touran - die er verder precies hetzelfde uitziet - niet bij jou in de verbindingen zit O0 Aan een korpscode kun je dat makkelijk zien. Maar enkel aan de achterkant, is wat mij betreft dan wel wat karig...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2014, 19:53:59
Citaat van: Maarten link=msg=1251067 date=1394904265
Dat zou nogal zinloos zijn, als de roepnummers regelmatig wisselen. Je mag toch hopen dat ook op het dak de wagenparknummers worden geplakt.

Vandaar de rest van mijn post, dat het nog niet geheel duidelijk is hoe ze dat gaan oplossen...  998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2014, 20:55:26
Ach ja, waar alle lijnbussen een verlicht matrixbordje met routeaanduiding kunnen hebben is het niet mogelijk om boven op een lichtbalk van een politiewagen middels een soortgelijke matrix het actuele roepnummer te tonen? >:D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2014, 21:02:19
Citaat van: silque link=msg=1251064 date=1394903923
Ik snap nummering op het dak voor de heli en ondanks dat ik het verhaal van TCF wel zinnig vind vraag ik me af of het in de praktijk zo werkt. Het roepnummer is sowieso anders dan het voertuignummer, dan verwacht je dus dat iedereen altijd weet in welk voertuignummer hij rijdt. Én dat voor al die achtervolgingen die we hebben met andere korpsen.....

Onderhoud/administratie kan prima via een kenteken, daar is een voertuignummer echt niet voor nodig. Koppelen aan GMS dat kan, maar dat gebeurt bij ons gewoon ook op kenteken en zo ken ik nog een regio waar dat zo is.
Roepnummers liggen niet vast per voertuig....

Ik ben nog niet overtuigd  0098

Dit is dus niet overal het geval! In ZHZ is het voertuignummer al jaren hetzelfde als het roepnummer ( op de Hoeksche Waard na, daar loopt sinds kort een proef waarbij een auto geen vast roepnummer meer heeft ). Daarom heeft het in ZHZ zeker wel een echte meerwaarde, daar zijn we niet anders gewend en het werkt gewoon erg goed. Namelijk ook alle pool-voertuigen, wijkteamvoertuigen, VOA, VHT enz heeft een vast roepnummer op de auto. Je kunt je dus nu misschien allerlei situaties voorstellen waarbij het WEL handig is om een roepnummer op de auto te hebben.  ^-^


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2014, 21:10:39
Het is misschien ook nog mogelijk dat tegelijkertijd met de uitrol van het nationale roepnummerplan de werkwijze van alle eenheden verplicht hetzelfde wordt...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2014, 21:12:38
...en dat dit samen gaat vallen met de komst van de nieuwe landelijke meldkamer-organisatie..


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2014, 11:01:07
Dat gaat als het goed is veranderen, we gaan landelijk werken met flexibele voertuigen. Je meldt je voertuig dus in op de dienst (roepnummer) dat je gaat rijden en dat kan iedere dienst verschillend zijn. Zo rijdt de één graag noodhulp in een T5 en de ander in een Touran, dat is dan mogelijk doordat je het voertuig zelf moet inmelden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.