Wagenparknummer op politievoertuigen

Auteur Topic: Wagenparknummer op politievoertuigen  (gelezen 108390 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #240 Gepost op: 28 december 2017, 18:50:25
Dat is makkelijker gezegd dan uitgevoerd. Bij de politie kennen we (helaas) het flexibele roepnummerplan, waardoor de voertuigen geen vastroepnummer hebben. Bijv in mijn basisteam Den Helder hebben we maar 5 roepnummers voor de noodhulp, terwijl we veel meer voertuigen, waarmee de noodhulp wordt uitgevoerd, hebben. Gevolg is dat elk voertuig en de bemanning bij de overdracht afgemeld moet worden via C2000 en een nieuwe noodhulp eenheid zich aan moet melden. Gaat veel fout waardoor de meldkamer veelmoet herstellen, omdat men denkt een voertuig in beeld te hebben.

Per voertuig een vast roepnummer zou dus veel praktischer zijn, vind ik.

In NH en daarvoor ook in NHN hadden we in sommige teams de vaste roepnummers wel in de blauwe balk staan. Maar er zijn ook voorbeelden te vinden van nummers die in een absurdemaat en op rare plekken zijn aangebracht. Ik heb het hoofd wagenpark met regelmaat gewezen op het de beplakkingsvoorschriften. Voertuiegn in NH hebben niet echt een registratienummer en worden dus ook niet beplakt
Geen voorstander van, je krijgt dan afgetrapte noodhulpvoertuigen en wijkautos met amper kilometers op de teller. Als een voertuig naar de garage is kan je geen ander voertuig gebruiken. Daarnaast gebeurt het bij ons, iets zuidelijker in NHN, geregeld dat de middag er al uit moet voordat de ochtend al binnen is.

Het landelijk roepnummerplan wat er nu is, is duidelijk en werkt goed. Het aan- en afmelden is daarnaast ook niet zo moeilijk als het lijkt, helemaal niet met de NRP tool die iedereen nu tot zijn beschikking heeft.

Op dit moment zijn voertuigen in GMS reeds gekoppeld op kenteken, lijkt me meer dan voldoende.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #241 Gepost op: 29 december 2017, 11:14:00
Omdat de collega's gewoon niet doen wat is afgesproken, namelijk correct aan en afmelden, moeten we maar weer vaste roepnummers aan voertuigen gaan koppelen? Ben ik het helemaal niet mee eens.
Gewoon discipline in het aan en afmelden, ieder opvallend voertuig moet flexibel inzetbaar zijn. Bovendien rijdt de één liever noodhulp in een Touran en de ander in een bus.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tuinman2008

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #242 Gepost op: 10 januari 2018, 10:27:02
Weet iemand hier het roepnummer van het politiebureau parkalle in de stad en uithuizen ook?

Klopt het dat dit 27 en 28 mogen heten?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #243 Gepost op: 10 januari 2018, 10:33:07
In Den Bosch inmiddels roepnummers achter op de voertuigen 110x etc.. omdat wijkagenten steeds met de nieuwe auto's er van door gingen en de noodhulp met het oude spul rond reed.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #244 Gepost op: 12 januari 2018, 22:53:28
In ZWB hebben voor zover ik heb gezien de teams van Breda-Centrum (MD) Breda + randgemeenten (WS) en Oosterhout (DM) nummers op de voertuigen. MD en WS conform de voorschriften, DM links vlak onder de voorruit...


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #245 Gepost op: 21 september 2018, 21:31:48
En bij deze (de achterste) Volvo van de Landelijke Eenheid staat het nummer op de rand van de motorkap.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #246 Gepost op: 23 september 2018, 10:06:55
Dan is de oude manier op de voorste toch beter zichtbaar vanuit de lucht...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #247 Gepost op: 23 september 2018, 10:13:56
En tóch nog een handboek politie striping gevonden op https://www.tendernet.nl/tendernet-web/aankondiging/detail/.../da/57453;...
is een PDF-document waar alles instaat, ook vwb aanbrengen wagenparknummers. Gegoogled op : nummers op politievoertuigen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #248 Gepost op: 23 september 2018, 14:51:13
Wat is nu precies het nut van een apart wagenparknummer? Een auto heeft toch al een uniek nummer, namelijk het kenteken?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #249 Gepost op: 6 oktober 2018, 15:54:10
Wat is nu precies het nut van een apart wagenparknummer? Een auto heeft toch al een uniek nummer, namelijk het kenteken?
Klopt. Alleen is dit een combinatie van letters en cijfers. Ik begreep dat dit goed te verwerken was in bepaalde systemen.
En qua wagenparknummers is het voor iedereen makkelijker te onthouden dan al die verschillende kentekens. Tevens is aan het wagenparknummer ook te zien wat voor voertuig het exact is.