Oefenen bij hoge temperaturen

Auteur Topic: Oefenen bij hoge temperaturen  (gelezen 5465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

  • Gast
Gepost op: 22 juni 2005, 15:57:51
Hoi
Nu de temperatuur lekker oploopt vraag ik me af of er richtlijnen bestaan bij welke temperaturen wij als brandweer nog oefenen. Ik bedoel met volledige bluskleding en ademlucht inzetjes doen?
Ook ben ik benieuwd of er nog korpsen zijn die met deze temperaturen naar oefentra gaan om realistisch te oefenen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes

Email




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2005, 16:02:19
nou dat treft  ;D

Gisteravond een ademluchtoefening gelopen,en dan lopen wij die in onze overal.Wel helm op,anders moet je het masker achter je oren vastzetten  ;D,en bluslaarzen aan.En het uitrukpak gaat los mee in het voertuig.je weet maar nooit tenslotte.
En loop je normaal 2 baantjes met een ademlucht oefening,doen we er nu maar 1.Maar voor de liefhebbers,die mogen er 2 doen.

De hittetrainingen doen wij meestal in het voor of najaar,dus dan heb je geen problemen met de warmte


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2005, 18:26:00
Vorige week toen het ook iets van 30 graden was grootschalig watertranport oefening gedaan. Hierbij ook gewoon in de normale kazernekleding maar wel met helm op.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


brandweer

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2005, 21:29:45
Wij trekken overalls aan. Uiteraard houden we rekening met de veiligheid.
Maak ook eens gebruik van deze hitte.  ;D
Start  of organiseer eens een oefenavond met een stuk voorlichting over werkzaamheden bij hitte. Wat zijn de gevolgen, wat gebeurt er met het lichaam. Wat kunnen we er aan doen.
Denk  bijvoorbeeld aan het soort drinken, zout tabletten, aflossing etc. Ga dan aan het oefenen en kijk hoe de mensen omgaan met de hitte en laat ze zelf tijdig aangeven wat ze voelen.
De bevelvoerder heeft hierin een belangrijke taak.
Het omgekeerde kun je ook doen met kou.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2005, 21:40:24
En wij doen met die hitte nog wel is "spuitbal"  das ook wel leuk, heb je wat afkoeling hé   ;D ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


LindaB

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2005, 22:05:12
Wij hebben maandag van de ademlucht oefening een pomp oefening gemaakt. Dat gebeurt niet altijd. Als we wel de ademlucht oefening gaan doen gaan we wel in gewone bluskleding maar doen we alles rustiger aan.


email

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2005, 11:11:29
Wij trekken overalls aan. Uiteraard houden we rekening met de veiligheid.
Maak ook eens gebruik van deze hitte.  ;D
Start  of organiseer eens een oefenavond met een stuk voorlichting over werkzaamheden bij hitte. Wat zijn de gevolgen, wat gebeurt er met het lichaam. Wat kunnen we er aan doen.
Denk  bijvoorbeeld aan het soort drinken, zout tabletten, aflossing etc. Ga dan aan het oefenen en kijk hoe de mensen omgaan met de hitte en laat ze zelf tijdig aangeven wat ze voelen.
De bevelvoerder heeft hierin een belangrijke taak.
Het omgekeerde kun je ook doen met kou.

Heb je hier wat info over?
Groetjes

Email


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2005, 15:59:30
Wij trekken overalls aan. Uiteraard houden we rekening met de veiligheid.
Maak ook eens gebruik van deze hitte.  ;D
Start  of organiseer eens een oefenavond met een stuk voorlichting over werkzaamheden bij hitte. Wat zijn de gevolgen, wat gebeurt er met het lichaam. Wat kunnen we er aan doen.
Denk  bijvoorbeeld aan het soort drinken, zout tabletten, aflossing etc. Ga dan aan het oefenen en kijk hoe de mensen omgaan met de hitte en laat ze zelf tijdig aangeven wat ze voelen.
De bevelvoerder heeft hierin een belangrijke taak.
Het omgekeerde kun je ook doen met kou.

ik denk dat deze oefenvorm nog geen eens zo gek is.
In een oefensituatie leer je een beetje met warmte omgaan,en zo ben je beter voorbereidt met een daadwerkelijke uitruk


ajax

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2005, 17:24:11
wij gaan vanavond voetballen met lagedruk stralen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2005, 19:21:35
wij gaan vanavond voetballen met lagedruk stralen.
MM lijkt me wel wat om een wedstrijdje te doen tussen laren en Eemnes  ;D ;D