Inzet van lokmiddelen door politie / Powlitie

Auteur Topic: Inzet van lokmiddelen door politie / Powlitie  (gelezen 24864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2014, 12:05:25
Ja, daarom is het goed dat een derde partij dit doet want dan valt het niet zo snel onder uitlokking dan als dat de politie het zelf doet. Ik ben alleen bang dat een poging niet echt bewezen kan worden; een slimme advocaat gooit het op zaakwaarneming oid want die spullen worden zonder toezicht achter gelaten in een drukke straat....  :-\
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2014, 12:54:43
Citaat van: silque link=msg=1251723 date=1395140725
een slimme advocaat gooit het op zaakwaarneming oid want die spullen worden zonder toezicht achter gelaten in een drukke straat....  :-\
Ja, dat zal die vast proberen inderdaad. Al kan je dat misschien weerleggen door te zeggen dat ze dan ook gewoon buiten de vrachtauto hadden kunnen blijven wachten om de boel te bewaken. En ze zullen vast niet de gehele inhoud van de wagen naar hun woning hebben willen sjouwen. Je ziet gelukkig nog op de beelden dat 1 van de jongens in ieder geval een doos uit de wagen pakt en zich omdraait. Hij heeft dus in ieder geval een van de goederen al onder zich genomen. Zonder die handeling zou het helemaal een lastige zaak worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2014, 13:24:39
Citaat van: silque link=msg=1251723 date=1395140725
Ik ben alleen bang dat een poging niet echt bewezen kan worden; een slimme advocaat gooit het op zaakwaarneming oid want die spullen worden zonder toezicht achter gelaten in een drukke straat....  :-\
Er is toch toezicht? Tenslotte is in de bus een camera bevestigd.

Ook het gesprek rond 2:04 is interessant.
Citaat
Pownews: "Waarom loop je dan naar binnen?"
Boefje: "Ja, om te kijken wat er in zit."
Pownews: "En dan pak je dat even?"
Boefje: "Ja natuurlijk!"

Is dit geen goede 'schuldbekentenis' ?

BTW: Dit zou wel het (Nederlandse) vervolg kunnen zijn op Bait Car ;D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2014, 13:30:04
Citaat van: Sylvester link=msg=1251752 date=1395145479
Er is toch toezicht? Tenslotte is in de bus een camera bevestigd.
Dat weten die jongens niet.
Citaat van: Sylvester link=msg=1251752 date=1395145479
Ook het gesprek rond 2:04 is interessant.
Is dit geen goede 'schuldbekentenis' ?
Nee, want een vervolgvraag zou zijn: Waarom pak je dat? En dan zou je het antwoord ivm zaakwaarneming kunnen zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2014, 20:44:34
Citaat van: Red link=msg=1251721 date=1395140582
Ja, dat zal wel poging diefstal zijn inderdaad. Maar om eerlijk te zijn deel ik je mening. Als de politie dit op deze wijze zou doen dan zal dit vast onder uitlokking vallen en vraag ik me af of er vervolgd wordt. Maar goed, het levert natuurlijk "leuke" tv op.

Waarom zou er niet vervolgd worden? Rechtbank Utrecht, 15 juli 2010: inzet lokauto met camera toegestaan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2014, 20:52:05
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1251934 date=1395171874
Waarom zou er niet vervolgd worden? Rechtbank Utrecht, 15 juli 2010: inzet lokauto met camera toegestaan.
Andere casus. In dat geval wordt/is het raam ingeslagen om de diefstal te kunnen plegen. Dat is toch een aardige grens waar je overheen moet gaan, en dat valt nooit uit te leggen als zaakwaarneming. Staat het raam of de deur open, dan heb je alweer een andere discussie.

Het is net als die beelden uit Amerika. Een lokauto, met geopend portier en de sleutels erin. Levert leuke tv beelden op, maar dat zou hier nooit goedgekeurd worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2014, 21:13:53
Citaat van: Red link=msg=1251941 date=1395172325
Andere casus. In dat geval wordt/is het raam ingeslagen om de diefstal te kunnen plegen. Dat is toch een aardige grens waar je overheen moet gaan, en dat valt nooit uit te leggen als zaakwaarneming. Staat het raam of de deur open, dan heb je alweer een andere discussie.

Of iets al dan niet als zaakwaarneming valt uit te leggen, heeft op zich niets te maken met het principe dat een lokauto met camerabewaking blijkbaar is toegelaten. Dààr ging mijn antwoord over.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2014, 21:20:32
Citaat van: Red link=msg=1251941 date=1395172325
Het is net als die beelden uit Amerika. Een lokauto, met geopend portier en de sleutels erin. Levert leuke tv beelden op, maar dat zou hier nooit goedgekeurd worden.

Dat weet ik nog niet zo net niet, denk maar aan de: lokfietsen, loktrailers, lokauto's die open staan zodat spullen kunnen worden meegenomen.... enz. Dus de stap naar lokauto voor diefstal is ineens niet zo groot meer.  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2014, 21:23:36
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1251949 date=1395173633
Of iets al dan niet als zaakwaarneming valt uit te leggen, heeft op zich niets te maken met het principe dat een lokauto met camerabewaking blijkbaar is toegelaten. Dààr ging mijn antwoord over.
Ja, een lokauto met camera is toegestaan. Maar er zitten meer voorwaarden aan vast. Daar ging mijn antwoord over. ;)

De inzet van een lokmiddel, al dan niet voorzien van camera dient aan vele juridische eisen te voldoen.

Dus die afgesloten lokauto met camera en een tomtom in het voertuig is geen probleem. Hadden ze dezelfde lokauto met camera neergezet maar met de ramen/deuren open dan wordt het een heel ander verhaal.

Citaat van: HIT link=msg=1251953 date=1395174032
Dat weet ik nog niet zo net niet, denk maar aan de: lokfietsen, loktrailers, lokauto's die open staan zodat spullen kunnen worden meegenomen....

Lokfietsen horen in principe op slot te staan, dat is 1 van de voorwaarden, in ieder geval bij ons. Datzelfde geld voor lokauto's en loktrailers. Uiteraard indien ze worden ingezet door de overheid.

Zie ook: http://www.advocatenblad.nl/site/magazine/archief/actualiteiten/detail/20081382.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2014, 22:35:27
Wat maakt het verschil tussen een normale fiets,auto ...... en een lokfiets,lokauto.............. als deze zoals door de meeste mensen ergens op de gebruikelijke manier worden achtergelaten ?
Het enige verschil wordt bepaald door wie dat ding ergens achterlaat de burger of de politie.
Dat mag toch geen verschil maken in de beoordeling van het feit,de diefstal etc.
Anders is het met uitlokken waarbij al dan niet doelbewust het voor de potentiele dief wel heel erg aanlokkelijk wordt gemaakt om zich te gaan vergrijpen aan het object.