Inzet van lokmiddelen door politie / Powlitie

Auteur Topic: Inzet van lokmiddelen door politie / Powlitie  (gelezen 24861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2014, 16:52:46
Eens hoor Red, hij is op het randje. Alleen is het een kwestie van plussen mbv cameratoezicht: Je ziet de verdachte al zoeken tussen de fietsen, kijkend naar sloten, de manier waarop hij om zich heen kijkt, probeert verdekt te doen, stiekem de fiets pakt en vervolgens keihard wegfietst.
Maar ook hier zou ik het als verdachte op zaakwaarneming gooien, ik wilde de fiets immers terugbrengen naar het politiebureau want hij stond gewoon open.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2014, 23:20:32
In onze regio wordt er puur en alleen met de lokfiets gewerkt en is er geen cameratoezicht.
Het plaatsen van de fiets in een fietsenstalling is voldoende.
Een niet op slot staande fiets uit het rek pakken kan alleen als je op zoek bent naar een niet op slot staande fiets... En dus is er geen sprake van uitlokking. Dat wordt het wel als je de fiets los en alleen ergens neerzet zodat iemand kan denken ''hé... die fiets staat niet op slot, die neem ik mee''...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2014, 13:16:25
Wij hadden altijd live cameratoezicht meekijken, ik geloof niet dat we langer dan een uur hoefde te wachten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #33 Gepost op: 21 maart 2014, 11:34:33
Citaat van: silque link=msg=1252050 date=1395220378
Geen uitlokking inderdaad en ja die lokfiets mag onafgesloten neergezet worden, zo deden wij het ook altijd en hebben daar echt veel mee kunnen vangen. Ik heb qua zaakwaarneming een andere mening, ondanks dat ook ik vind dat het niet erg sterk is. Net zo min vind ik de poging tot diefstal sterk, ze hebben de spullen nog niet eens aangeraakt. Misschien waren ze wel nieuwsgierig naar wat er lag, dat is nog altijd niet verboden.

Ik denk dat je nooit wettig en overtuigend gaat bewijzen dat deze jongens daadwerkelijk de spullen wilde gaan stelen, daarvoor hebben ze het vangnet iets te vroeg laten vallen. Ze hadden moeten wachten tot ze de spullen in hun handen hadden.
Jij en ik weten best dat ze die dingen waarschijnlijk hadden meegenomen,  maar bij onze rechtspraak heb je meer nodig. Veel hangt nu af van de verklaring van de verdachtes, een goede advocaat maakt hier m.i. gehakt van (als ze die hebben).

Je kunt je natuurlijk óók afvragen, wat die onbeschofte gasten überhaupt in een vrachtwagen van iemand anders te zoeken hebben! Naar mijn mening: helemaal niets!!
Gewoon van andermans spullen afblijven en niet ongevraagd andermans eigendommen betreden.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2014, 11:42:47
Precies. Gewoon van andermans spullen afblijven. Breidt de inzet van lokmiddelen maar uit. Mocht je door omstandigheden onterecht met een lokmiddel in aanraking komen en je hebt daar een sluitende verklaring voor lijkt mij er niets aan de hand.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2014, 12:31:07
Citaat van: schuimer link=msg=1252678 date=1395398073
Je kunt je natuurlijk óók afvragen, wat die onbeschofte gasten überhaupt in een vrachtwagen van iemand anders te zoeken hebben! Naar mijn mening: helemaal niets!!
Gewoon van andermans spullen afblijven en niet ongevraagd andermans eigendommen betreden.
Ja, dat is een makkelijke uitspraak. Natuurlijk is iedereen dat met je eens, maar er zit wel een verschil in hoe hier juridisch tegenaan gekeken wordt natuurlijk.

Citaat van: NikonDirk link=msg=1252679 date=1395398567
Breidt de inzet van lokmiddelen maar uit. Mocht je door omstandigheden onterecht met een lokmiddel in aanraking komen en je hebt daar een sluitende verklaring voor lijkt mij er niets aan de hand.
Ik ben het met je eens dat lokmiddelen vaker moeten worden ingezet, maar dan wel op plekken waar bepaalde delicten al veelvuldig voor komen. De lokmiddelen zijn in principe bedoelt om al bestaande criminaliteit in een bepaald gebied aan te pakken en de verdachten van die feiten aan te houden. (denk aan fietsendiefstal op het station) Daarom is voor de inzet van deze middelen toestemming nodig van een officier van justitie. Het middel is niet echt bedoeld om gelegenheidsdieven aan te pakken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2014, 13:29:03
Aangezien ze aangeven dat het meisje moet doen alsof ze 15 is, zal ze vermoedelijk meerderjarig zijn. Of in ieder geval ouder als 15. Dat wordt dus een sepot/ vrijspraak als deze zaak voor de rechter komt. Er is nog steeds geen wetswijziging en tot die tijd gaat het om de werkelijke leeftijd van het slachtoffer. Zie bijvoorbeeld: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/06/lokpedopopo-inzetten-heeft-geen-zin
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #38 Gepost op: 25 maart 2014, 16:38:44
Tja, zelfs al was ze echt 15 dan nog wordt er niks mee gedaan, onder het mom van zelf uitlokken...
Er schijnt, volgens justitie, ook een (ongeschreven) regel te zijn dat er pas vervolgt wordt als ze jonger dan 12 zijn !?  >:(
En voor diegene die zich afvragen waar ik dat op baseer, uit eigen ervaring...

Mijn dochter van nu 24 is op haar 14de misbruikt door de zoon van de buren en 2 vrienden van (toen) 29 jaar en daarbij zwanger geraakt ! (En eigenlijk onnodig om te vermelden maar ze zag er destijds zelfs nog echt als een kind uit. Waarom ik dit dan aanhaal.... Omdat er kinderen van die leeftijd zijn waarbij je de leeftijd absoluut ouder inschat en zodoende tot een 'vergissing' zou kunnen komen. Feit is wel dat die kl**tz*kken wisten hoe oud ze was...)
Toen ik aangifte ging doen kon ik dat sowieso al niet (ondanks dat er, in mijn ogen, sprake was van een strafbaar feit) maar moest de aangifte door mijn dochter gedaan worden. Er werd vervolgens niet tot vervolging over gegaan omdat ze te weinig (!) gedaan zou hebben om zich te verzetten en/of te roepen én ze was vrijwillig de woning in gegaan (tja, mijn dochters kwamen wel vaker bij de buren over de vloer om met hun dochter te spelen die toen 15 was), en daarbij werd er ook letterlijk aangegeven dat er pas vervolgd wordt indien het slachtoffer jonger dan 12 is !?  :-X
Overigens is mijn kleindochter inmiddels 9 jaar en mijn oogappeltje... (Dat is ook het enige positieve aan deze 'gebeurtenis')

Nee, qua aanpakken van misbruik van kinderen loopt NL nou niet echt voorop...  :-\
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


sylvester1986

  • Gast