Beveiliging houdt viertal aan vanwege vals ID - mag dit?

Auteur Topic: Beveiliging houdt viertal aan vanwege vals ID - mag dit?  (gelezen 14460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2014, 08:12:48
Met wederzijds goed vinden kan dat uiteraard. Het is de meest coulante manier om hiermee om te gaan. Stel dat degene die de kaart gebruikt het er niet mee eens is, dan zal de beveiliger die persoon  moeten aanhouden, de kaart in beslag moeten nemen en beiden moeten overdragen aan de politie.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2014, 09:11:32
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1264585 date=1399212943
In de huisregels van de betreffende discotheek staat:

-Er wordt een minimumleeftijd van 18 jaar gehanteerd. Op verzoek van een toezichthouder bent u verplicht een geldige Nederlandse legitimatie (paspoort / ID-kaart / rijbewijs) te overleggen. Dit is bij wet geregeld per 1-1-2005.

-Bij gebleken niet nakoming van enige bepaling uit dit reglement kan u de toegang, voor een (on-)bepaalde periode, worden geweigerd of ontzegd.

De discotheek houdt zich dus niet aan hun eigen opgestelde reglement door 16 jarigen ook toe te laten...
Effe checke, ze hadden toch een geldig legitimatiebewijs bij zich? :-) Was alleen van iemand anders.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #22 Gepost op: 5 mei 2014, 11:38:38
Op het moment dat men dan een identiteitsbewijs van een ander toont, pleegt men een misdrijf. In dit geval nog een geluk dat ze naar Halt mogen, want anders staat het toch vrij vervelend op het strafblad.

Normaal is dit toch geen Halt feit? Natuurlijk kan er een uitzondering worden gemaakt, maar voldoet dit wel aan de kaders van die uitzonderings bevoegdheid?

Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #23 Gepost op: 5 mei 2014, 11:47:24
Het blijft binnen de kaders van artikel 2 van het Besluit aanwijzing Halt-feiten:

Citaat
Buiten de zaken genoemd in artikel 1, kan, na uitdrukkelijk verkregen toestemming van de officier van justitie, een voorstel tot Halt-afdoening worden gedaan in vergelijkbare zaken van eenvoudige aard waarbij sprake is van overlast veroorzakend gedrag van geringe ernst, indien:
    a. een strafbaar feit van geringe ernst is begaan,
    b. het strafbare feit, de ernst daarvan en de schuld van de verdachte eenvoudig zijn vast te stellen,
    c. de omvang van de door het strafbare feit toegebrachte schade zich niet onderscheidt van die van de strafbare feiten genoemd in artikel 1,
    d. het strafbare feit zich leent voor een pedagogische benadering, en
    e. het strafbare feit de kern van het strafbare gedrag van de verdachte uitmaakt.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #24 Gepost op: 5 mei 2014, 12:11:25
Dank je , dus het wordt in dit geval als "overlast veroorzakend gedrag" uitgelegd? Prima oplossing natuurlijk, wel straf maar (nog) niet je toekomst verpest....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2014, 22:37:56
hehe ik kan me zoiets van mijn jeugd nog voor de geest halen.

Ik zat in een discotheek waar je 18 moest zijn, ik zat al een uurtje binnen en toen kwam mijn broertje aan de deur met mijn id kaart. Die beveiliger zag dat hij het niet was (knap want we lijken wel echt op elkaar)(mischien dat ie doorhad dat ik er al was). Toen zei mijn broertje, och ik heb per ongeluk de id kaart van mijn tweeling broer meegenomen (hij is 2 jaar jonger) mocht ie alsnog binnen. De weekenden erna ook :D .

Dit soort dingen blijven altijd wel denk ik.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis