GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Zwembad Company) Nieuwhuisweg - Venray 26-03-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Zwembad Company) Nieuwhuisweg - Venray 26-03-2014  (gelezen 36391 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: piet60 link=msg=1254355 date=1395940485
Hoewel het Limburg is zou je wel zeggen "hollandser kan het niet: brandweer op de fiets".. ;D
Nieuw topic onder innovatie: vouwfiets standaard op de TAS voor een snelle kubusverkenning  0098
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: Highfield link=msg=1254321 date=1395935471
[...]
Sterker nog: ik ken en gebruik open source communicatiesystemen[...]

Als ik dat in m'n vrije tijd zo kan inrichten en gebruiken [...]
Je maakt hiermee jezelf onderwerp van discussie, dan moet je achteraf niet klagen dat het niet persoonlijk mag worden.... Verder is het een kwestie van aangesproken voelen: Wie de schoen past, trekke hem aan...

Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Eens, maar was het juist niet een kracht van het systeem dat men overal met iedereen kon communiceren? Dat inderdaad die strandwacht gelijk met een lifeliner 100km verderop kan lullen, en dat een aanrijdend natuurbrandbestrijdingspeloton al onderweg in een andere regio de juiste informatie krijgt? Tenslotte, is luisteren een belasting? Een communicatiesysteem moet doen waar het voor gemaakt is: communicatie mogelijk maken. De gebruiker lastigvallen met allerlei rare restricties omdat het anders niet meer werkt draagt hier niet aan bij.
Klopt, het netwerk is speciaal bedoeld om mensen die functioneel samenwerken, landelijk direct met elkaar te kunnen praten. Maar dat houd in dat op het moment dat men vanuit Brabant onderweg is naar een akker bij Haarlem, men niet langer functioneel samenwerkt met de collega's die achterblijven in Den Bosch. Die verbinding moet dan ook worden verbroken (overschakelen of uit), de functionele verbinding met de inmeld- en vervolgens bijstandsgroep van Kennemerland is dan voldoende. Die wordt dan 1x uitgezonden door de mast nabij de akker voor al die collega's uit NHN,ZaWa,RR, MWB en van mijn part Limburg-noord. Dat vreet dat amper capaciteit. Als al die collega's hun porto op hun "thuisgroep" bij laten staan, loop je het risico dat je opeens 5 slots inneemt op die mast bij de akker, zonder dat daar een functionele reden voor is. Dat heeft niet met capaciteitsgebrek te maken, dat is discipline.

En daar ging het om, jij beweert dat ervaringen hebben geleerd dat de capaciteit van het netwerk niet voldoende bleek (symptoombestrijding), ik geef aan de de discipline het probleem is (bronbestrijding, als iedereen zich aan de afspraken houdt, is er ook (bijna) geen tekort).

Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Er is niets emotioneels aan, noch heeft mijn ego hier iets mee van doen. Een full-duplex netwerk kan ook prioriteiten en functies kennen die commandanten en centralisten een scala aan opties in de verbindingen toekennen. Sterker nog, dat is essentieel. In combinatie met een goede, professionele wijze van gebruik heb je dan een hyperflexibel, robuust netwerk zonder wachtrijen, capaciteitsproblemen of andere rare fratsen. Als er stront aan de knikker is dan kan desnoods iedere gebruiker een "overrule" knop op z'n porto krijgen zodat gelijk iedereen stil is (desnoods de commandant en de centrale uitgezonderd) en hij/zij direct kan melden wat er loos is.

Maar leg mij eens uit wat het voordeel is van duplex als men toch op elkaar moet wachten? IS de kracht van simplex niet dat je alleen wat uitzend als je daadwerkelijk iets te melden hebt? De openstaande lijn bij duplex geeft toch juist alleen maar meer "ruis" in de ether?
Ook hier zit de kern van etherdiscipline achter: maak jezelf niet belangrijker dan je bent, en denk na over wat je wilt gaan vertellen. Bedenk of het echt noodzakelijk is. Als ik onderstaande tweet lees, bewijst dat maar weer dat we met z'n alles onszelf blijkbaar nogsteeds té graag horen praten en dat de winst zit in een aanpassing van de gebruiker: mentaliteit.
Theo Roelofs ‏@Roelofs_Theo
Gesprekken van 50 tot 70 seconden terug gebracht naar 20/25 seconden, duidelijke verbetering.#NSS2014 #C2000 #blic #yam


Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Een communicatiesysteem anno 2014 waarbij een gebruiker na moet denken over het vasthouden van knopjes om zijn plaats in een wachtrij vast te houden vind ik raar.
De basisregel in communicatie is dat men pas begint te praten als een ander is uitgepraat. Men hoeft dan ook helemaal niet na te denken over het vasthouden van de PTT. Je moet hem pas indrukken als je daadwerkelijk aan de beurt bent...
Vasthouden van de PTT is van toepassing op een wachtrij, die ontstaat als er daadwerkelijk een tekort is aan beschikbare slots. Hoe moeilijk kan het zijn om dan te snappen dat je heel even moet wachten tot je aan de beurt bent. Waar we de fout in zijn gegaan is de uitleg in de beginfase, de implementatie. Er is een nieuw netwerk (C2000) gekomen zonder de juiste uitleg. Een wachtrij is nieuw, maar nooit goed gecommuniceerd. Dat is geen fout van het systeem, maar de mens die de uitleg heeft gedaan. Nu heeft het misschien even meer tijd nodig om te landen, maar zo raar is het systeem toch niet? Je hoort een speciaal toontje, je kan het zien op het display. Hoe simpel wil men het hebben? We moeten er alleen misschien even aan wennen...



Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Die gebruiker moet gewoon kunnen lullen, en het normale menselijke besef hebben dat hij niet praat als iemand anders aan het woord is.
Dus we moeten het systeem zo maken dat je wel kúnt praten, maar het gewoon niet doet...
Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
In geval van nood: FLASH FLASH FLASH (oid) roepen en praten.
Dus een spraakcommando i.p.v. een oranje knop...
Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Iedere andere luisteraar moet dan gewoon z'n kop houden.
Dus we leggen de verantwoordelijkheid juist weer bij de gebruiker, i.p.v. het systeem die iedereen gewoon stil maakt....

Leg mij nou eens uit hoe zo'n systeem beter is....



Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Een vergelijking met een volle kroeg is scheef, we werken hier met professionals van wie discipline verwacht mag worden. Een centralist kan gewoon zien wie er loopt te kloten en handelen. Een groepskanaal zal dus gewoon stil zijn als er niets te melden is.
Dus we werken met professionals waarvan we mogen verwachten dat ze discipline hebben, maar het systeem moet wel anders omdat het te moeilijk is om een knopje even vast te houden??
Ik weet nou niet meer of je de verantwoordelijkheid nou bij de gebruiker wilt of bij het moderne systeem, volgens mij meet je met 2 maten...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Highfield link=msg=1254363 date=1395941856
Tenslotte, is luisteren een belasting?

Een belasting? Dat kan juist een van de grootste problemen zijn. Zie onder andere de problemen tijdens de crash van de Turkish Airlines. 1 persoon die roept zonder dat er ook maar 1 persoon meeluistert vraagt landelijk gezien slechts 1 gespreksweg. Als verspreid over 100 masten, 100 personen meeluisteren dan vergt dat 100 gesprekswegen. Dat is juist de basis van veel problemen waar onlangs tijdens de NSS nog stevig op gehamerd is (onnodig randapparatuur uitschakelen).

Tenzij je iets geheel anders bedoelt met 'luisteren' ?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Rhonus link=msg=1254427 date=1395960059

Klopt, het netwerk is speciaal bedoeld om mensen die functioneel samenwerken, landelijk direct met elkaar te kunnen praten. Maar dat houd in dat op het moment dat men vanuit Brabant onderweg is naar een akker bij Haarlem, men niet langer functioneel samenwerkt met de collega's die achterblijven in Den Bosch. Die verbinding moet dan ook worden verbroken (overschakelen of uit), de functionele verbinding met de inmeld- en vervolgens bijstandsgroep van Kennemerland is dan voldoende.

Indien men vanuit Brabant onderweg is naar Haarlem schakelt in mijn beleving de compagniescommandant (of andere leidinggevende) over naar de bijstandsgroep van Haarlem, maar de rest van de eenheden die onder hem hangen blijven in de verbindingsstructuur van de eigen regio zitten. Daarmee hou je dus altijd een extra belasting op de mast. Een brandweercompagnie gebruikt al minstens 5 gespreksgroepen, dus ook al zouden ze willen omschakelen, dan zijn de 3 beschikbare bijstandsgroepen te weinig. Dit is dus een punt wat ik vanuit Portogewoon niet snap. De boodschap om alle verbindingen van de eigen regio uit te zetten klopt dus m.i. ook niet.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: Fireball link=msg=1254445 date=1395990881
Indien men vanuit Brabant onderweg is naar Haarlem schakelt in mijn beleving de compagniescommandant (of andere leidinggevende) over naar de bijstandsgroep van Haarlem, maar de rest van de eenheden die onder hem hangen blijven in de verbindingsstructuur van de eigen regio zitten. Daarmee hou je dus altijd een extra belasting op de mast. Een brandweercompagnie gebruikt al minstens 5 gespreksgroepen, dus ook al zouden ze willen omschakelen, dan zijn de 3 beschikbare bijstandsgroepen te weinig. Dit is dus een punt wat ik vanuit Portogewoon niet snap. De boodschap om alle verbindingen van de eigen regio uit te zetten klopt dus m.i. ook niet.
Als je het hebt over de rode tak krijg je een ietwat andere situatie. Ten eerste zullen er niet snel 5 compagnies uit verschillende regio's bij een incident bijstand verlenen. Daarnaast maakt het niet uit bij welke regio de groep hoort, het gaat om het aantal groepen. Dus zolang iedereen in een INCI-groep van de eigen regio zit, is dat dezelfde belasting als dezelfde groep op een BIJSTAND-groep van de gastregio. Men moet wel voorkomen dat er onnodig gebruik gemaakt wordt van de groepen, dus allemaal netjes overschakelen naar de toegewezen compagnies-groep en niet 1 apparaat in de "thuisgroep" laten hangen voor contact met de kazerne. Op die manier gebruikt de brandweer dan welliswaar relatief veel groepen door hun communicatiestructuur, maar men hoeft relatief weinig (gelijktijdig) gebruik te maken van de verschillende groepen. Bij een goede etherdiscipline zou dan al het netwerkverkeer functioneel moeten zijn.

Neem het voorbeeld van de grote duinbranden bij Schoorl. Hier is relatief veel bijstand geleverd vanuit andere regio's, omdat hier specialistisch natuurbrandbestrijdingsmaterieel nodig was. Dit heeft echter niet tot problemen met de capaciteit van het C2000 netwerk geleid.

Waar het fout gaat zijn de andere disciplines. Daar heeft elke eenheid zelf contact met de meldkamer, en moet dus allemaal naar een externe groep van de gastregio. Als men een ander apparaat dan nog op hun "thuisgroep" laat staan, heeft elke eenheid dus contact via twee groepen Zeker bij de gele busjes komt het vaak voor dat er eenheden uit veel verschillende regio's worden gestuurd en als die allemaal contact blijven houden met hun thuisgroep ontstaan de problemen. Veelal werken die met 1 gezamenlijke inmeldgroep, waar dus contact is met alle vrije ambu's uit de regio. Als daar dan door hun eigen centrale een ambu wordt aangeroepen, moet dat ook in de gastregio uitgezonden worden. Dat heeft functioneel geen enkel nut, maar belast wel het netwerk op de mast in de gastregio. En als dat voor 5 regionale inmeldgroepen moet, is de capaciteit snel aan z'n max. Zonder dat er een functionele reden voor is.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Citaat van: kens62 link=msg=1254376 date=1395949865
Nieuw topic onder innovatie: vouwfiets standaard op de TAS voor een snelle kubusverkenning  0098
Er was nog niet zo lang geleden een inzet waarbij het WTS werd nagelopen door een manschap op een fiets; zou standaard op elke DPH/SLH meegevoerd moeten worden...


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: André Welten link=msg=1254629 date=1396083983
Er was nog niet zo lang geleden een inzet waarbij het WTS werd nagelopen door een manschap op een fiets; zou standaard op elke DPH/SLH meegevoerd moeten worden...



WTS Beneden-Leeuwen  0098


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Waterwagen Wijhe:



Foto's Pim Haarsma.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Momenteel is het hele pand al afgebroken. (bron: ikzelf)
Ik heb via via vernomen dat het herbouwd gaat worden, of dit ook gebeurd zal nog moeten blijken.

De nadruk op al, omdat de sloop aan onderstaand gebouw vorige week pas begonnen is. Later daarna weer stilgelegd ivm vondst asbest.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56217
Mighty fine only gets you somewhere half the time.