Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014

Auteur Topic: Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014  (gelezen 58799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1254624 date=1396080827
Wat mij aan de beelden opvalt is dat de PD tenten buiten worden geplaatst.

Als je in de winkel "stevig" bent aangeschoten ben je dan direct dood of kun je dan nog wat naar buiten strompelen en dan buiten dood neervallen.

Overigens twee personen min of meer tegelijkertijd doodschieten is nmm niet een ieder gegeven.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Daar heb jij gelijk in, het valt enkel gewoon op. Ook omdat ze vlakbij elkaar liggen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Deurne: Reactie burgemeester Mak op overval in Deurne

http://www.deurne.nl

Op vrijdagavond 28 maart heeft in Deurne een overval plaatsgevonden, waarbij twee dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Hieronder leest u de reactie van burgemeester Hilko Mak op deze gebeurtenis.

“Als burgemeester van Deurne ben ik geschrokken dat er binnen onze gemeente twee dodelijke slachtoffers te betreuren zijn bij een overval. Dit is het tweede incident dat zich in korte tijd voordoet in de wijk Walsberg. Dit heeft, heel begrijpelijk, een grote impact op het veiligheidsgevoel in Walsberg en in de rest van Deurne. Als gemeentebestuur erkennen wij het gevoel van inwoners die zich onveilig voelen. Wij betreuren dit. Het gemeentebestuur staat voor een veilige en leefbare gemeenschap. Voor al haar inwoners.

Op dit moment zijn de feiten en omstandigheden waaronder dit zich heeft afgespeeld, nog niet duidelijk. Politie en justitie doen daar nader onderzoek naar. Gedurende dit onderzoek, kan ik daar geen uitspraak over doen. Ik vraag uw begrip daarvoor.

Ik sluit me graag aan bij een aantal reacties op sociale media om te wachten met het vormen van een oordeel, totdat politie en justitie hun werk hebben gedaan en precies duidelijk is wat er zich heeft afgespeeld.
Namens het gemeentebestuur wil ik mijn medeleven betuigen aan alle slachtoffers en betrokkenen van deze gebeurtenis.”

Hilko Mak
Burgemeester van Deurne
Samen sterk in de hulpverlening!


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Bert65 link=msg=1254620 date=1396078721
Dit kan het huis naast de winkel zijn...

maar volgens getuigen was ze met de auto naar de winkel gereden dus dat lijkt mij niet.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Vanuit mijn emoties dacht ik gelijk: Net goed! Eigen schuld! Maar vanuit mijn verstand ga ik er toch anders over denken, laten we eerst de feiten maar eens afwachten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Overval juwelier Deurne, zelfverdediging?

Twee overvallers zijn doodgeschoten bij een juwelier in Deurne, volgens omstanders door de vrouw van de juwelier. Zij zou thuis, op korte afstand van de winkel, de beelden hebben kunnen zien van bewakingscamera's in de zaak en zou erheen zijn gegaan toen ze zag dat er iets mis was. Maar is het noodweer of doodslag?

Sinds 1 januari 2011 is er een richtlijn actief waarin staat dat iedereen die zich verdedigd met geweld niet direct mee wordt gearresteerd. Maar die richtlijn kent één grote uitzondering, als er namelijk gebruik wordt gemaakt van een vuurwapen. En dat zou betekenen dat als de vrouw van de juwelier inderdaad heeft geschoten, Justitie niet anders kan dan haar vervolgen.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Om 18:00 op NPOnieuws (voorheen Journaal24) live persconferentie over deze zaak.
Stream: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
 DEURNE - De juwelier en zijn vrouw zijn zaterdagmiddag vrijgelaten na de fatale overval op Goldies in Deurne. Tijdens een persconferentie werd bekend dat justitie de handelswijze van het echtpaar beschouwt als zelfverdediging. Wie er heeft geschoten, laat ze in het midden. Het tweetal heeft voor zover bekend geen wapenvergunning.

Omroep Brabant zendt de persconferentie in het gemeentehuis in Deurne nu LIVE uit op de website en op televisie.

Eén van de overvallers is een 20-jarige man uit Eindhoven. De identiteit van de andere overvaller is niet bekendgemaakt. Er wordt niet uitgesloten dat er meerdere verdachten bij de overval betrokken waren.

Worsteling tijdens overval
De man en de vrouw hebben zich allebei verzet tijdens de overval, aldus de politie. Het is niet bekend of het wapen afkomstig is van het echtpaar.
Over de precieze toedracht van de overval moet nog veel onderzoek worden verricht, aldus de politie. De burgemeester van Deurne roept op om voorlopig de rust te bewaren.

Hand geschoten
Willy Sanders (53), de eigenaar van de juwelierszaak, is in zijn hand geschoten. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht, maar mocht na een paar uur weer weg.

Het echtpaar was zaterdagmiddag een groot deel van de dag op het politiebureau in Eindhoven. Burgemeester Hilko Mak, hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen en districtchef van de politie Jaap Breedveld deden het woord op de persconferentie op het gemeentehuis. "Er zijn alleen maar slachtoffers. Iedereen is geschokt", aldus de burgemeester.

'Beroepen op noodweer'
Voor zover bekend gaat het om twee overvallers, meldt de politie. De politie zette de omgeving van juwelierszaak Goldies af en plaatste een witte tent voor het pand. De stoffelijke overschotten zijn zaterdagochtend in alle vroegte opgehaald voor nader onderzoek.

De juweliersvrouw kan, als ze het schot heeft gelost, zich beroepen op noodweer of noodweerexces, legde de Tilburgse strafrechtadvocaat Rob Milo uit. "Bij noodweer vervalt de strafbaarheid omdat je je moet verdedigen. Er moet dan wel geen andere optie meer zijn en je verdediging moet een beetje in verhouding zijn. Schieten op een ongewapende overvaller bijvoorbeeld, is een ander verhaal."

'Eigen schuld, dikke bult'
De vrouw, waarvan gedacht wordt dat zij de twee overvallers doodschoot, kan rekenen op veel sympathie op de sociale media. De Facebook-pagina 'Vrijspraak voor vrouw van de juwelier uit Deurne' heeft inmiddels ruim 20.000 likes. 'Eigen schuld, dikke bult', is de heersende opvatting. Juwelierszaak Goldies werd zaterdag nog bewaakt. Zondag gaat het onderzoek bij het pand weer verder.

Eerder overvallen in 2010
In januari 2010 is de juwelier ook al overvallen. Toen werden de juwelier en zijn vrouw bedreigd. Uiteindelijk gingen de daders er zonder buit vandoor.

Bij juwelier Goldies kan je als bezoeker niet zomaar binnenkomen. Je moet aanbellen waarna de juwelier kijkt wie er voor de deur staat. Als je dan wordt binnengelaten, kom je in een sluis, waarna de juwelier zelf de tweede deur moet openen.

Bron: Omroep Brabant
http://www.omroepbrabant.nl/?news/208814872/Justitie+Handelswijze+van+juweliersechtpaar+lijkt+op+zelfverdediging.aspx
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het is te hopen dat naar aanleiding van deze gebeurtenis en ook vroegere zaken juweliers en voor de overvallers andere potentiële gegadigden zich gaan realiseren dat er ook meerdere andere geëigende middelen en methoden zijn dan het gebruik van vuurwapens.
Het zou een goede zaak zijn dat de autoriteiten deze alternatieven wat nadrukkelijker onder de aandacht gaan brengen van mogelijke doelen van overvallers.
Bij het gebruik van vuurwapens heb je altijd verliezers.
Bovendien zullen toekomstige overvallers zich mogelijk gaan voorzien van o.a. kogelvrije vesten en waarschijnlijk nog grover geweld gaan gebruiken.
Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Heb jij dan een idee hoe iemand zich dan moet verweren tegen een vuurwapen - anders dan gewoon exact doen wat er wordt ge-eist en hopen dat je het kan navertellen?

Overigens blijkt hier dus ook maar weer uit dat het kennelijk makkelijker is om illegaal aan een wapen te komen dan op een legale manier.