Medische indicatie op rijbewijs

Auteur Topic: Medische indicatie op rijbewijs  (gelezen 19540 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 15:38:42
Natuurlijk kun je tegewoordig ook mensen tegenkomen die gelaserd zijn of een lens hebben laten implanteren. Ik neem aan dat je dan niet meteen een nieuw rijbewijs gaat laten maken omdat die code niet meer nodig is. Of ben je verplicht dit bij elke verandering van je situatie te doen, ookal gaat het om een verbetering?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


MD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 23:16:15
Zo uit het blote hoofd kun je dan een nieuwe eigen verklaring insturen naar het CBR. Deze zullen dan hoogst waarschijnlijk je alsnog opnieuw laten keuren zodat het vast staat. Dus ja, ik zou onmiddelijk met het CBR gaan bellen vooral omdat het een lang proces is eer het rond is.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2014, 23:41:31
Citaat van: Golly link=msg=1255101 date=1396273122
Natuurlijk kun je tegewoordig ook mensen tegenkomen die gelaserd zijn of een lens hebben laten implanteren. Ik neem aan dat je dan niet meteen een nieuw rijbewijs gaat laten maken omdat die code niet meer nodig is. Of ben je verplicht dit bij elke verandering van je situatie te doen, ookal gaat het om een verbetering?
Citaat van: MD link=msg=1255187 date=1396300575
Zo uit het blote hoofd kun je dan een nieuwe eigen verklaring insturen naar het CBR. Deze zullen dan hoogst waarschijnlijk je alsnog opnieuw laten keuren zodat het vast staat. Dus ja, ik zou onmiddelijk met het CBR gaan bellen vooral omdat het een lang proces is eer het rond is.

In beide gevallen krijg je een uitnodiging van het CBR om een nieuwe keuring te laten doen. Klinieken en ziekenhuizen zijn verplicht om gegevens die de rijbevoegdheid permanent kunnen beïnvloeden gelijk door te geven.
Tot aan deze keuring is het rijbewijs ongeldigverklaard.
Ooglaseren en implantaten zijn voor een beroepschauffeur geen goed iets overigens, in 80% van de gevallen wordt het rijbewijs C en/of D niet meer teruggegeven. Tenminste niet zonder tussenkomst van een rechter.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 1 april 2014, 14:41:41
HIT, dus stel jij draagt een bril en laat je laseren omdat je dan geen bril meer hoeft te dragen, dan kun je om die reden je rijbewijs (C of D) kwijtraken? Geldt dat voor iedereen, ook mensen zonder aantekening op hun rijbewijs?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2014, 14:53:58
Golly , daar hebben al hele stukken over gestaan in de kranten en vakbladen. In eerste instantie ben je hem kwijt en moet je zelf aantonen dat je weer kan rijden, en dan nog ligt het aan het CBR of je hem terug krijgt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2014, 14:56:56
Heb zelfs sinds vorig jaar een code op mijn rijbewijs gekregen.
Er is bij mij een ICD geplaatst na een hartstilstand als gevolg van hartritmestoornissen.
Bij implantatie van een ICD heb je 2 keuzes, code 100 voor alleen privégebruik en code 101 als je ook beroepsmatig een voertuig bestuurd.
Heb zelf code 101 op mijn rijbewijs, met een geldigheid van 5 jaar.
Iedere 5 jaar moet ik een eigen verklaring en een verklaring van mijn cardioloog insturen naar het CBR.

Mocht mijn ICD een schok afgeven mag ik 2 maanden geen auto besturen, voor brommers en scooters geldt dit niet.
Er is mij destijds in het UMC in Utrecht verteld dat als ik andere rijbewijzen zouden hebben dan het auto en motorrijbewijs deze onmiddelijk ongeldig zijn.
Dus vanaf rijbewijs C en D.

Hier wat meer info
http://www.stin.nl/rij--en-vaarbewijzen/rijbewijzen/aanvragen.htm


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #16 Gepost op: 1 april 2014, 15:04:04
Citaat van: HIT link=msg=1255190 date=1396302091
In beide gevallen krijg je een uitnodiging van het CBR om een nieuwe keuring te laten doen. Klinieken en ziekenhuizen zijn verplicht om gegevens die de rijbevoegdheid permanent kunnen beïnvloeden gelijk door te geven.
Tot aan deze keuring is het rijbewijs ongeldigverklaard.
Ooglaseren en implantaten zijn voor een beroepschauffeur geen goed iets overigens, in 80% van de gevallen wordt het rijbewijs C en/of D niet meer teruggegeven. Tenminste niet zonder tussenkomst van een rechter.

Nou, even voor de statistiek dan. Mijn rijbewijs C/D/E is gewoon verlengd en de code moet bril/contactlenzen dragen is verwijdert. Alles zonder tussenkomst van de rechter en met de gewone rijbewijs keuring.
Digitaal onderzoek


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2014, 15:08:33
Citaat van: silque link=msg=1255089 date=1396269575
Interessant, dus als de code op het rijbewijs niet wordt nageleefd is het standaard een K055?


Iemand uit blauw die weet of dit de standaard overtreding is voor alle codes?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2014, 20:07:25
Citaat van: silque link=msg=1255299 date=1396357713
Iemand uit blauw die weet of dit de standaard overtreding is voor alle codes?

Heb zelf een keer een dergelijke casus gehad. Persoon reed rond zonder bril/ contactlenzen terwijl hij dit wel behoorde te hebben. Uiteindelijk na overleg met afdeling verkeer geschreven voor K055.


MD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2014, 00:49:00
Citaat van: 7194 link=msg=1255362 date=1396375645
Heb zelf een keer een dergelijke casus gehad. Persoon reed rond zonder bril/ contactlenzen terwijl hij dit wel behoorde te hebben. Uiteindelijk na overleg met afdeling verkeer geschreven voor K055.

 ::)

Durf de OP te lezen.

Nee, het is overigens niet voor alle codes zo. Alcoholslot code 103 is apart opgenomen in artikel 9. Voor de rest zal het dus inderdaad rijden zonder een geldig rijbewijs zijn. Aangezien je niet rijdt zonder rijbewijs als je een code hebt, maar niet voldoet aan de eisen voor categorie x waar de code achterstaat. Ik vond het alleen een interessante casus omdat ik er wet technisch niks over kon vinden.