privacy wet

Auteur Topic: privacy wet  (gelezen 6514 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Gepost op: 31 maart 2014, 22:06:56
Hallo,

Op mijn werk word er veel met opleggers gereden, en waar mensen werken worden schade gereden.

Het zijn grote opleggers met een krachtige trekker er voor wat een hoop herrie maakt dus als er een (kleine) schade is is het niet altijd merkbaar.

Wat mijn manager doet als er schade is de camera gebruiken en net zolang terug kijken tot de dader te zien is en hem dan confronteren ook gebruikt hij de camera om iemand zijn verhaal te verifiėren ed.

Op mijn vorige werk was er ook schade aan een auto maar hun bekeken het niet om dat hun zeiden dat dat in strijd is met de privacywet en het dus strafbaar is.

Kan iemand mij vertellen of dat gewoon mag of dat het strafbaar is?




MD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2014, 23:18:14


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2014, 23:28:25
Het is mij niet gelukt om d.m.v. je link een goed antwoord op mijn vraag te krijgen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2014, 00:02:21
Over wat voor camera's gaat het? beveiligingscamera's op het terrein die dit toevallig vastleggen? Of camera's die op de voertuigen zijn gemonteerd?
Heeft jullie bedrijf een ondernemingsraad ? Indien dit het geval is, zou ik je vraag eerst daar neerleggen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #4 Gepost op: 1 april 2014, 01:29:16
Het bedrijf heeft geen ondernemingsraad.

Het gaat om beveiligingscamera's die bijna het hele terrein opnemen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2014, 01:49:30
Heeft de werkgever borden opgehangen waarop duidelijk staat aangegeven dat er camera's hangen?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2014, 01:57:36
En lees bijgesloten PDF'jes eens door:

http://www.cbpweb.nl/Pages/th_cam_soorten_werkplek.aspx


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2014, 10:43:02
FNV bondgenoten heeft een korte samenvatting van de regels rond camera's op de werkvloer:
http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/themas/or_en_pvt/or_en_privacy/artikelen/cameras/

De al geplaatste links naar de website van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) geven uitgebreidere informatie.
Dezelfde regels zijn iets duidelijker uitgelegd op deze pagina: http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy-werk-uitkering/Controle-werknemer/Controle-cameratoezicht/Pages/Controle-personeel-cameratoezicht.aspx

Daar staat ook duidelijk:
Gebruik beelden voor ander doel verboden
Zet uw werkgever bewakingscamera’s in voor de beveiliging van werknemers en/of bezittingen? Dan mag uw werkgever de beelden hiervan niet gebruiken om u aan te spreken of te beoordelen op uw functioneren. De beelden mogen in principe alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt.

Ik ben geen jurist, gewoon burger, dus het volgende is puur mijn visie op de bestaande regels. Het is ook geen eenduidig antwoord ja of nee, maar puur bedoeld als achtergrond informatie waar je hopelijk wat mee kan.

Er staat "in principe" en dat is natuurlijk niet zwart/wit.
Het kan best zijn dat een werkgever toch een  "rechtvaardig belang"  heeft om beelden voor andere doeleinden te gebruiken. Dat betekend dat de werkgever er een duidelijk doel voor moet hebben. Dat doel moet dan ook nog eens niet redelijkerwijs zonder die camera's te bereiken zijn. En het doel van de werkgever moet altijd afgewogen  worden tegen het belang en recht van de werknemer.*
De werkgever moet dit duidelijk documenteren, en het kunnen verantwoorden, desnoods aan het College Bescherming Persoonsgegevens of de kanton rechter. (Het gaat dus niet om "ik heb er over nagedacht en vond het wel een goed idee.) Als beelden systematisch voor andere doeleinden dan beveiliging worden gebruikt, dan moet een werkgever dit altijd melden bij het CBP.

Dit PDF geeft ook een samenvatting voor werknemer en werkgever: http://www.cbpweb.nl/downloads_pb/CBP_Cameratoezicht.pdf Een werkgever moet altijd de afweging doorlopen die hier zijn samengevat. Misschien helpt dit je manager om te beoordelen of hij rechtmatig bezig is of niet.


*Een aantal praktijk voorbeelden van de afweging van belangen, om een idee te geven dat dit soort dingen niet altijd zwart/wit is:
Voorbeeld 1: een werkgever mag geen camera's ophangen en beelden opslaan om te kijken of iedereen op tijd terug is van de koffiepauze. Dat kan hij ook controleren door afdelingsmanagers een rondje te laten lopen.
Voorbeeld 2:  Bewakingscamera's, die de werkgever in staat stellen om de kans op een succesvolle inbraak te verkleinen, zijn meestal wel toegestaan. Een werkgever kan natuurlijk niet 100 man 24 uur/dag rond hebben lopen om alle plekken continue te observeren.  
Voorbeeld 3:  Het kan ook zijn dat het doel is om de veiligheid van de werknemers te waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan het werken op een uitgestrekte locatie, waarbij een ongeval niet gelijk wordt opgemerkt. Een camera kan er dan voor zorgen dat iemand dit in de gaten houdt, en er zo voor zorgt dat hulp snel ter plaatse kan zijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


MD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2014, 00:51:59
Daarnaast ligt het eraan wat hij er precies mee doet. Confronteert hij bestuurder X dat hij schade heeft gereden en het even moet melden via de juiste kanalen OF gebruikt hij het om je te ontslaan?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2014, 09:17:14
Daarnaast ligt het eraan wat hij er precies mee doet. Confronteert hij bestuurder X dat hij schade heeft gereden en het even moet melden via de juiste kanalen OF gebruikt hij het om je te ontslaan?

Als ik de tekst van het CBP goed begrijp is beiden in principe niet toegestaan. (Daar staat ook dat aanspreken niet is toegestaan.)

Daarbij ga ik er wel vanuit dat je een interne schade melding bedoeld en er geen externe partij bij betrokken is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten