Ebola virus in West-Afrika

Auteur Topic: Ebola virus in West-Afrika  (gelezen 161499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #200 Gepost op: 10 oktober 2014, 22:33:35
Landelijke bijeenkomst over ebola
Welke maatregelen moeten er in West-Afrika en in Nederland worden genomen tegen ebola? Op maandag 20 oktober wordt daarover gepraat tijdens een landelijke bijeenkomst in het Erasmus MC in Rotterdam, maakte het ziekenhuis vrijdag bekend.

De bijeenkomst is bedoeld voor bijvoorbeeld onderzoekers, beleidsmakers en ontwikkelingsorganisaties. Het ministerie van Buitenlandse Zaken is erbij betrokken, net als onder meer Artsen zonder Grenzen, Cordaid, de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #201 Gepost op: 10 oktober 2014, 23:33:14
Citaat
Landelijke bijeenkomst over ebola
Welke maatregelen moeten er in West-Afrika en in Nederland worden genomen tegen ebola?
BRON: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/landelijke_bijeenkomst_over_ebola_1_861078

Misschien heel egoistisch gedacht maar waarom heeft er nog niemand gezegd of iets in de trant gezegd van.
We sluiten die landen waar ebola heerst voor uitgaande vluchten van mensen en/of goederen en plaatsen iedereen in quarantaine tot we zeker zijn dat het over is.

We maken 4 ringen die elk 5 kilometer uit elkaar staan in elk land of per regio in elk land ( zelf invullen wat handig is ) en delen we in als.
Ring D: Mensen die nog geen verschijnselen hebben wonen allemaal in deze ring.
Ring C: Mensen die verschijnselen hebben die er op kunnen duiden dat men mogelijk besmet is.
Ring B: Mensen die direct in contact zijn geweest met iemand die besmet is en niet meer te helpen is.
Ring A: Mensen die besmet zijn en die niet meer te helpen zijn.

In elke ring zijn verpleegkundigen aanwezig die alles in de gaten houden en kunnen ingrijpen als het nodig is.
Mensen die i.v.m. het veranderen van hun situatie moeten worden overgeplaatst kunnen op die manier snel worden overgeplaatst.

Het lijkt misschien een rigoreuze maatregel maar lijkt mij als ik nuchter na denk de enige manier om het redelijk snel onder controle te krijgen en uit te roeien.
Op deze manier kan je ook gelijk alle besmette locaties reinigen zonder dat je nog mensen moet evacueren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #202 Gepost op: 10 oktober 2014, 23:37:33
Het enige probleem is dan dat je de kans loopt dat alle niet besmette mensen ook dood gaan. Immers heeft men ook een toevoer nodig aan medicijnen, voedsel etc. Als je op deze manier het hele land afsluit van de buitenwereld dreigt er een drama van ongekende omvang waarbij hele landen uit kunnen sterven.

En daarnaast is er altijd wel weer 1 of andere gozer die tijdens die tijd in de andere zone terecht weet te komen omdat hij zich niet wenst te houden aan de maatregelen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #203 Gepost op: 10 oktober 2014, 23:46:30
Artsen zonder Grenzen heeft een zeer verhelderend plaatje van een Ebola centrum.

bekijk dit eens via :https://www.artsenzondergrenzen.nl/projecten/ebola

Een land afsluiten kan niet, hulpverleners gaan er dan ook niet meer heen en kunnen niet weg

Iemand die in contact is geweest met een zieke met ebola hoeft geen ebola te krijgen en hoef je dus niet in quarantaine te plaatsen. Wel monitoren en bij enig ziektebeeld te isoleren, is voldoende.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Gast

  • Gast
Reactie #204 Gepost op: 12 oktober 2014, 13:27:50
Nee joh, helemaal zo besmettelijk niet  ::)

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2014/10/verpleegkundige_vs_heeft_ebola.html
Citaat

Een Texaanse verpleegkundige heeft ebola. Dat blijkt volgens autoriteiten uit een eerste test.

De verpleegkundige zou de ziekte hebben opgelopen terwijl ze een andere ebolapatiënt in Texas Health Presbyterian Hospital aan het verplegen. Deze overleed later aan het dodelijke virus.

De verpleger kreeg vrijdagavond koorts, waarna hij werd geïsoleerd en getest, aldus het ANP. Het is de tweede patiënt met ebola in de Verenigde Staten.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #205 Gepost op: 12 oktober 2014, 23:37:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1301229 date=1412977053
Het enige probleem is dan dat je de kans loopt dat alle niet besmette mensen ook dood gaan. Immers heeft men ook een toevoer nodig aan medicijnen, voedsel etc. Als je op deze manier het hele land afsluit van de buitenwereld dreigt er een drama van ongekende omvang waarbij hele landen uit kunnen sterven.

En daarnaast is er altijd wel weer 1 of andere gozer die tijdens die tijd in de andere zone terecht weet te komen omdat hij zich niet wenst te houden aan de maatregelen.

Ik zie jou probleem niet Luke dat alle niet besmette mensen ook dood gaan dan.
Als iedereen in de ringen blijft desnoods met bewaking van het leger waarvoor een veiligheidsring om de ring heen gemaakt kan worden zodat zij niet besmet worden is er niks aan de hand.

Ik heb nergens gezegd dat men geen toevoer nodig heeft aan medicijnen, voedsel etc. Dat zijn allemaal zaken die geleverd kunnen worden en daar kan men onderbegeleiding van bijvoorbeeld het leger ook een aantal gezonde mensen voor inzetten die dit verzorgen. Die vervoeren gewoon onder begeleiding van het leger de spullen die noodzakelijk zijn en als men daar mee klaar is gaat men weer terug de ring in waar men in quarantaine verblijft.

Ik heb liever dat Ebola in het land van herkomst blijft en daareen ramp van ongekende omvang veroorzaakt dan dat het naar de rest van de wereld komt waar het zich kan verspreiden. Maar het hoeft helemaal geen ramp van ongekende omvang aan te nemen als je de ringen maakt die ik heb voorgesteld. En als men die 5 kilometer tussen de ringen te klein vind dan zet je die ringen 30 kilometer uit elkaar voor mijn part.

Denk in oplossingen en niet in onmogelijkheden Luke. Ik draag een oplossing aan die in mijn ogen kan en niet onmogelijk is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #206 Gepost op: 12 oktober 2014, 23:51:33
Citaat van: Golly link=msg=1301231 date=1412977590
Artsen zonder Grenzen heeft een zeer verhelderend plaatje van een Ebola centrum.

bekijk dit eens via :https://www.artsenzondergrenzen.nl/projecten/ebola

Een land afsluiten kan niet, hulpverleners gaan er dan ook niet meer heen en kunnen niet weg

Iemand die in contact is geweest met een zieke met ebola hoeft geen ebola te krijgen en hoef je dus niet in quarantaine te plaatsen. Wel monitoren en bij enig ziektebeeld te isoleren, is voldoende.

Hartstikke leuk plaatje Golly maar daar heb ik helemaal niks aan.
Voorlopig zijn er in de VS en Europa al gevallen van Ebola bekend en is hier dus ook een risico op verdere uitbraak dus ik koop daar niks voor.
Laat die Ebola lekker blijven waar het vandaan komt en verder niet. En ja dat is egoïstisch maar dat boeit me geen moer eigenlijk.
Ik denk aan onze eigen gezondheid en heb geen zin om een spelletje te spelen met Ebola.

In een situatie als deze kan je een Land zeker wel afsluiten in mijn ogen want het is een sluipmoordenaar die Ebola.
In mijn voorstel van die ringen kunnen hulpverleners gewoon het land in of uit maar dan stel ik wel als eis dat als men het land uit wil dat men dan eerst tijdens de incubatietijd in quarantaine gaat om er op die manier voor te zorgen dat men pas het land uit mag als blijkt dat men NIET besmet is.

Ik neem liever het zekere voor het onzekere met die Ebola die heerst dan dat ik iets zeg in de trant van:"Je bent hulpverlener geweest daar dan zal je het wel volgens de regels gedaan hebben dus kom maar weer terug naar huis".

Denk in oplossingen Golly en niet in onmogelijkheden is mijn advies.

En voor iedereen wees blij dat ik met de eerder gedane idee kom want ik had ook gelijk kunnen zeggen sluit die landen volledig af van de buitenwereld, geen mensen er meer naar toe sturen en al helemaal geen mensen en/of goederen er vandaan halen, en laat Ebola daar lekker zijn ding doen en binnen 6 maanden is iedereen daar dood en is het probleem opgelost. Hoef je er alleen nog met mensen en materiaal naar toe te gaan om massagraven te maken en alles wat er aan gebouwen staat te verbranden en op te ruimen. Maar nee dat heb ik dus niet voorgesteld.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #207 Gepost op: 13 oktober 2014, 00:31:49
Citaat van: enrico1972 link=msg=1301526 date=1413149820
Ik zie jou probleem niet Luke dat alle niet besmette mensen ook dood gaan dan.
Als iedereen in de ringen blijft desnoods met bewaking van het leger waarvoor een veiligheidsring om de ring heen gemaakt kan worden zodat zij niet besmet worden is er niks aan de hand.

Ik heb nergens gezegd dat men geen toevoer nodig heeft aan medicijnen, voedsel etc. Dat zijn allemaal zaken die geleverd kunnen worden en daar kan men onderbegeleiding van bijvoorbeeld het leger ook een aantal gezonde mensen voor inzetten die dit verzorgen. Die vervoeren gewoon onder begeleiding van het leger de spullen die noodzakelijk zijn en als men daar mee klaar is gaat men weer terug de ring in waar men in quarantaine verblijft.

Ik heb liever dat Ebola in het land van herkomst blijft en daareen ramp van ongekende omvang veroorzaakt dan dat het naar de rest van de wereld komt waar het zich kan verspreiden. Maar het hoeft helemaal geen ramp van ongekende omvang aan te nemen als je de ringen maakt die ik heb voorgesteld. En als men die 5 kilometer tussen de ringen te klein vind dan zet je die ringen 30 kilometer uit elkaar voor mijn part.

Denk in oplossingen en niet in onmogelijkheden Luke. Ik draag een oplossing aan die in mijn ogen kan en niet onmogelijk is.

Ik wil best in oplossingen denken, maar als ik die onmogelijk acht dan keur in de oplossing af.

Die voedsel toeval zoals jij hem beschrijft zou eventueel kunnen werken. Maar er is nog steeds veel gevaar op verspreiding. Logistiek wordt het al lastig al die zieken en niet willende mensen naar de afgesproken plekken te verplaatsen. Zeker met de beperkte vervoersmiddelen aldaar.

Wanneer je voedsel aanvoer met bijvoorbeeld vrachtwagens regelt is er altijd wel weer 1 of andere lenige extremist die het voor elkaar krijgt te ontsnappen in 1 of andere doos waardoor die alsnog in het gebied komt waar de niet besmette mensen zitten.
En artsen mogen die ook het gebied niet meer uit dan?

Denken in oplossingen doe ik graag. Ik hoorde over een ontwikkeld vaccin tegen Ebola. Ik begreep dat men daar erg ver mee was en er al mensen gevaccineerd zijn. Laten we die militairen maar inzetten om fabrieken te bouwen waar zo snel mogelijk zo veel mogelijk vaccins worden gemaakt. Vervolgens laten we iedereen daar zo snel mogelijk inenten. Dat kan niet moeilijk zijn, iedereen is zo bang voor die ziekte dat een gegarandeerde 99% zich laat inenten. Dat is waarschijnlijk ruim voldoende om die ziekte te laten uitsterven en anders is de angel er sowieso wel uit.

Wat doen we in het westen? Zorg dat mensen die vliegen zo ver mogelijk voordat ze vertrekken gevaccineerd zijn. Vanuit de vliegmaatschappijen moet dat te verplichten zijn. Op alle vliegvelden (Havens en andere transportmiddelen uiteraard ook) wordt iedereen uit 1 van de West-Afrikaanse landen gecontroleerd op de verschijnselen van Ebola. Indien iemand klachten heeft wordt hij of zij direct in quarantaine gesteld. Daar iedereen voor vertrek gevaccineerd is kan het virus in het vliegtuig niet overgedragen worden aan een grote groep.


Maarja, hier is wel geld voor nodig. In West-Afrika is niets, dus daar valt niets te halen. Dus daar zal Amerika en Europa mensen en geld voor vrij moeten maken. Maar dat wil men niet. Door de crisis en hoge belastingen kunnen niet alle Nederlanders komend jaar op vakantie, en dat wordt door veel mensen nog steeds erger gevonden dan duizenden mensen die dood gaan aan een virus in Afrika.

Hoe hard het ook klinkt. Als je dit wilt uitroeien zullen er meer mensen in Europa zelf besmet moeten worden, en dat is best zorgelijk. Want tegen die tijd kost het al veel meer, en wordt het allemaal weer veel ingewikkelder. Maar Europa vergaderd vooral over hoeveel geld ze sturen willen en niet wat er nodig is. Voorlopig maken we ons vooral druk over de vraag of een willekeurige hond in Spanje wel of niet besmet is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #208 Gepost op: 13 oktober 2014, 00:42:46
Enrico,

Je hebt duidelijk totaal geen beeld bij de situatie in de landen waar we over spreken. Bedenk voor de grap trouwens eens hoe je ernaar zou kijken als een dierbare in een dergelijk land aanwezig is... :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #209 Gepost op: 13 oktober 2014, 08:16:29
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1301463 date=1413113270
Nee joh, helemaal zo besmettelijk niet  ::)

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2014/10/verpleegkundige_vs_heeft_ebola.html

Iedereen is wel overtuigd van de besmettelijkheid van ebola.
Dat staat buiten kijf. Het is alleen de vraag of de overdracht toch nog op andere wijze mogelijk is dan tot nu toe bekend is.