Ebola virus in West-Afrika

Auteur Topic: Ebola virus in West-Afrika  (gelezen 160366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 11 juli 2014, 19:59:21
Woord en Daad in actie tegen ebola
De ebola-epidemie in West Afrika is met meer dan vijfhonderd dodelijke slachtoffers inmiddels de ergste ooit. In Sierra Leone verspreidt de ziekte zich het snelst. Daarom steunt Woord en Daad daar een noodhulpproject van partnerorganisatie EFSL.

Het ebolavirus brak in februari uit in Guinee en verspreidde zich snel naar het naburige Liberia en Sierra Leone. En het virus woekert voort. Er is geen vaccin of behandeling bekend. Rina Molenaar, manager Communicatie en Fondsenwerving van Woord en Daad: “Omdat de ziekte nauwelijks is te genezen, richten we ons nu vooral op preventie. Onbekendheid met de ziekte en de verschijnselen maakt mensen extra vatbaar voor het verwoestende virus.”

Voorlichting
De partner van Woord en Daad, EFSL, wil via een omvangrijk voorlichtingsprogramma mensen bereiken met medische informatie over het voorkomen en herkennen van de ziekte. Rina Molenaar: “Veel mensen zijn bang, allerlei geruchten doen de ronde en mensen raadplegen vaak als eerste lokale genezers, die de ziekte niet kennen.”

EFSL zal in de districten Bonthe en Pujehun voorlichting geven via bijeenkomsten in scholen en kerken (aan 35.000 mensen), via de radio (332.500), mobiele telefoon (122.500), luidsprekers en posters (210.000). Veel mensen zullen de boodschap op die manier meerdere malen horen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2014, 14:31:49
Ebola verspreidt zich naar Nigeria
In Nigeria is vrijdag voor het eerst iemand aan ebola overleden sinds de huidige epidemie-uitbraak. Dat heeft minister van volksgezondheid Onyebuchi Chukwu bekendgemaakt. Tot nu toe had de dodelijke ziekte zich alleen naar Guinee, Sierra Leone en Liberia verspreid.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2014, 16:09:00
Citaat van: Sylvester link=msg=1285826 date=1406377909
Ebola verspreidt zich naar Nigeria

En hiermee komt dit virus, met directe vluchten tussen Lagos en Schiphol, weer een stukje dichterbij.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2014, 16:57:57
Citaat van: kens62 link=msg=1285835 date=1406383740
En hiermee komt dit virus, met directe vluchten tussen Lagos en Schiphol, weer een stukje dichterbij.
Dat zal wel meevallen ;)... Gelukkig is het alleen besmettelijk via direct contact of na contact met bloed, speeksel e.d.


Gast

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 27 juli 2014, 01:57:54
kuch kuch





KUCH ...... kuch....


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #45 Gepost op: 27 juli 2014, 12:18:15
"Uit epidemiologische studies moet worden geconcludeerd dat aerogene transmissie tijdens het natuurlijke beloop van de ziekte bij de mens niet of zelden plaatsvindt. (Dowe99, Bori02) Deze route van infectie kan echter niet worden uitgesloten. (Roel99)"

Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Virale_hemorragische_koorts_Filovirussen


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #46 Gepost op: 27 juli 2014, 13:45:38
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1285915 date=1406419074
kuch kuch
...
KUCH ...... kuch....

Citaat van: Kanarie link=msg=1285933 date=1406456295
"Uit epidemiologische studies moet worden geconcludeerd dat aerogene transmissie tijdens het natuurlijke beloop van de ziekte bij de mens niet of zelden plaatsvindt. (Dowe99, Bori02) Deze route van infectie kan echter niet worden uitgesloten. (Roel99)"

Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Virale_hemorragische_koorts_Filovirussen
Kortom, het zal best wel meevallen ;)...


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #47 Gepost op: 27 juli 2014, 14:02:37
De route die vergeten wordt is de route van het eten van besmet vlees.

In de besmette landen is het normaal om bijvoorbeeld vleermuizen te eten en deze delicatesse ook mee te nemen als je op familiebezoek in het buitenland gaat.

Citaat
Besmetting en ziekteverschijnselen
Vleermuizen zijn de meest waarschijnlijke bron voor filovirussen. De virussen zijn aangetroffen in verschillende vleermuissoorten die in Afrika leven. Zij verspreiden het virus onder meer via hun ontlasting. Verschillende dieren in het Afrikaanse tropische regenwoud kunnen met het virus worden besmet, zoals chimpansees, gorilla’s en antilopen. Als mensen deze dieren slachten en eten, kunnen zij het virus ook krijgen.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/E/Ebola

Echter...

Citaat
Hoe groot acht u de kans dat er inderdaad dodelijke virussen ons land binnen komen via illegaal geïmporteerd vlees?

Er is weinig bekend over de risico's van de consumptie van illegaal geïmporteerd vlees van wilde dieren voor de gezondheid van de mens. Het Centrum Infectie¬ziektebestrijding van het RIVM voert surveillance uit om na te gaan of mensen met bijzondere ziekteverwekkers besmet zijn. Als dergelijke besmettingen zich voordoen, dan wordt nagegaan hoe ze zijn veroorzaakt en als daar aanleiding toe is, wordt ook nagegaan of er een relatie is met illegaal geïmporteerd vlees van wilde dieren.

In Nederland heeft een besmetting gerelateerd aan illegaal geïmporteerd vlees van wilde dieren zich, voor zover bekend, tot op heden niet voorgedaan.

Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/822
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #48 Gepost op: 27 juli 2014, 19:26:49
Citaat van: kens62 link=msg=1285939 date=1406462557
De route die vergeten wordt is de route van het eten van besmet vlees.

In de besmette landen is het normaal om bijvoorbeeld vleermuizen te eten en deze delicatesse ook mee te nemen als je op familiebezoek in het buitenland gaat.
Eet jij dat vlees dan? Nogmaals: je moet direct contact hebben met besmette patiënten of de lichaamsvloeistoffen die zij uitscheiden. Al zou iemand een stuk besmet vlees meenemen, dan is nog sterk de vraag of er (grootschalige) transmissie optreedt.

Daarnaast worden inkomende koffers gecontroleerd (in het artikel wordt gesproken over ruimbagage van transitpassagiers die niet gecontroleerd wordt op een transit luchthaven), zij het niet erg intensief op vlees en voedingsmiddelen.

Ik zou me drukker maken over wat er nu in Oekraine gebeurt dan over Ebola...


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #49 Gepost op: 27 juli 2014, 20:46:50
Citaat van: Lunatum link=msg=1286004 date=1406482009
Eet jij dat vlees dan? Nogmaals: je moet direct contact hebben met besmette patiënten of de lichaamsvloeistoffen die zij uitscheiden. Al zou iemand een stuk besmet vlees meenemen, dan is nog sterk de vraag of er (grootschalige) transmissie optreedt.

Daarnaast worden inkomende koffers gecontroleerd (in het artikel wordt gesproken over ruimbagage van transitpassagiers die niet gecontroleerd wordt op een transit luchthaven), zij het niet erg intensief op vlees en voedingsmiddelen.

Ik zou me drukker maken over wat er nu in Oekraine gebeurt dan over Ebola...

Beste Lunatum,

Dit topic is een van de vele topics waarin een ieder zijn/haar onderbouwde mening mag geven.

Een verwijzing naar de Oekraïne vind ik dan ook ongepast omdat er meer, ook erg het ook is, in de wereld gebeurd.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever