ANPR Automatic Number Plate Recognition

Auteur Topic: ANPR Automatic Number Plate Recognition  (gelezen 61956 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #200 Gepost op: 22 december 2015, 11:55:31
Je ziet een voertuig rijden en zet hem stil om de bestuurder te controleren op grond van de wegenverkeerswet (rijbewijs + kentekenbewijs e.d.).

De gegevens trek je na en dan krijg je informatie waardoor je eventueel kan doorpakken op bevoegdheden uit andere wetten. Daarmee misbruik je geen bevoegdheden. Ik ken de zaak niet waar de uitspraak over is gedaan, maar ik las dat zij hem hebben gevolgd met een burgerauto en toen op grond van de WvW hebben stil gezet. Ik vermoed dat zij dan al een ander doel hadden dan alleen het controleren van een rij- en kentekenbewijs en dat de rechter dat niet goed vindt.

Op basis van de politietaak zou denk ik ook kunnen, alleen ligt de drempel dan een stuk hoger dan alleen iemand zien rijden. De (mogelijke) criminelen in huur- en leaseauto's zijn hiermee dan nog lastiger te zien.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #201 Gepost op: 22 december 2015, 11:59:22
Het is een interessante vraag hoe dit arrest zich verhoudt met een arrest van het Hof Den Bosch dat betrekking had op het Limburgse project Waakzaam II:

Citaat
Het bewijs
In het kader van het project “Waakzaam Twee” vonden ter verhoging van de veiligheid in de regio Limburg-Zuid - in het bijzonder door het bestrijden van de overlast die wordt veroorzaakt door uit Frankrijk afkomstige zogenaamde drugkoeriers - controleacties plaats op en rond de verkeersstromen in het gebied Limburg-Zuid. De controleacties richtten zich - onder andere - op personen die zich mogelijk schuldig maken aan overtreding van de Opiumwet. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van ANPR (Automatic Number Plate Recognition), ofwel automatische nummerplaatherkenning. Hierbij werden kentekens van passerende personenauto’s gescand en vervolgens telkens vergeleken met een vergelijkingsbestand waarin kentekens zijn verzameld die bij de politie bekend zijn wegens eerdere betrokkenheid bij drugsgerelateerde criminaliteit. Indien een gescand kenteken overeenkwam met een kenteken in het vergelijkingsbestand, een zogenaamde ‘hit’, werd deze personenauto door de politie naar een controleplaats geleid, alwaar een controle plaatsvond.
In het onderhavige geval reden verdachte en medeverdachte [naam medeverdachte] op 6 november 2009 in een grijze Opel Vectra, voorzien van het kenteken [kenteken], over de A2, komend uit de richting van Maastricht en rijdend in de richting van de grens met België. Dat voertuig werd geselecteerd voor een controle middels de inzet van ANPR-apparatuur en vervolgens, na een volgteken te hebben gekregen, door een motoragent naar de controleplaats te Gronsveld geleid. De selectie uit de verkeersstroom, het geven van aanwijzingen om te volgen en het feitelijk tot stilstand doen brengen van het voertuig op de controleplaats levert een stopteken op als bedoeld in artikel 160 van de Wegenverkeerswet 1994. Nadat de grijze Opel Vectra op de controleplaats stopte, vorderde verbalisant [verbalisant] het rijbewijs van medeverdachte [medeverdachte], die de auto bestuurde. Nadat [medeverdachte] hem de autopapieren had overhandigd vroeg verbalisant [verbalisant] in de Franse taal aan [medeverdachte] of hij drugs in zijn bezit had, wat door [medeverdachte] werd ontkend. Vervolgens vroeg verbalisant [verbalisant] in de Franse taal aan [medeverdachte] of hij het voertuig mocht onderzoeken op de aanwezigheid van drugs. Met toestemming van [medeverdachte] werd het voertuig onderzocht. In het voertuig werd in de kofferbakruimte 633,5 gram heroïne en 4,8 gram cocaïne aangetroffen.

(...)

Bijzondere overwegingen omtrent het bewijs
(...)
Uit de hierboven in (de tweede alinea van) de kolom “Het bewijs” weergegeven bewijsmiddelen volgt dat aan de bestuurder van het voertuig waarin verdachte zich bevond een stopteken is gegeven als bedoeld in artikel 160 van de Wegenverkeerswet 1994 en dat nadat dat op de controleplaats was aangekomen, van de bestuurder is gevorderd dat hij zijn rijbewijs ter inzage zou afgeven. Alzo is de aan de evengenoemde wet ontleende controlebevoegdheid niet uitsluitend gebruikt voor een ander doel dan een verkeerscontrole (te weten: controle op de naleving van de bepalingen der Opiumwet). Van détournement de pouvoir was derhalve geen sprake.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2010:BN9352

Tegen dat arrest was wel beroep in cassatie ingesteld, maar bij de Hoge Raad is niet geklaagd over deze overweging van het hof.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #202 Gepost op: 22 december 2015, 12:02:16
Volgens mij is dit de volledige uitspraak, inclusief behandeling van verklaringen van de betreffende verbalisanten en het "blauwe boekje":

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2015:5307
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #203 Gepost op: 22 december 2015, 14:57:39
Twee topics samengevoegd. Hierdoor kunnen berichten onbedoeld dubbelop zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #204 Gepost op: 22 december 2015, 17:41:07
Citaat van: silque link=msg=1393384 date=1450729173
WVW = WVW, moeten we dus wel minimaal een rij/kentekenbewijs gaan controleren of iemand laten blazen.

Dat je vervolgens aanleiding hebt om door te gaan op een andere wetgeving is een ander verhaal...  ;)

Dat is dus te makkelijk. Uit de uitspraak blijkt, dat de verbalisanten heel bewust naar het rijbewijs vroegen en bijvoorbeeld niet naar het id bewijs, om daarmee de schijn op te houden dat het stopteken gegeven werd om een WVW controle te doen. Waar het echter om gaat, is waarom het stopteken echt gegevens is. In dit geval werden auto's specifiek geselecteerd omdat zij op bepaalde plaatsen waren en/of gehuurd/geleasd waren bij bepaalde bedrijven. Zij kregen geen stopteken omdat zij verkeersovertredingen pleegden en/of de auto er bijvoorbeeld slecht uitzag of onverzekerd bleek, maar op basis van een selectie die niets met de WVW te maken heeft.

Overigens is deze uitspraak wel interessant. Want bij de grote controles met ANPR voertuigen worden bijvoorbeeld ook auto's geselecteerd alleen maar om het gegeven omdat de eigenaar een belastingschuld heeft. Deze krijgt dan een volg teken, wordt naar de controleplaats geleid, waar voor de vorm dan nog even een verkeerscontrole plaats vindt om de staandehouding te doen lijken alsof het om de WVW gaat, om vervolgens met een kaartje naar de belastingdienst door te worden gestuurd. Lijkt mij een soortgelijk oneigenlijk gebruik van de bevoegdheden uit de WVW?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #205 Gepost op: 22 december 2015, 17:59:38
Citaat van: tcf link=msg=562496 date=1206697081
Het is zeker een mooie aanvulling op de dagelijkse surveillance.
Je hebt een paar extra, betrouwbare ogen.
Pikt er vaak auto's uit, welke je als normale diender niet direct zou willen controleren.

Maar dat is dus precies het probleem. Want vervolgens maak je onterecht gebruik van de bevoegdheden in de WVW en geeft een stopteken. Om de schijn op te houden dat het om de WVW gaat vraag je om het rijbewijs en 'pakt dan door'. Maar zoals dus gezegd wordt, als normale diender zou je de betreffende auto niet voor de WVW een stopteken geven.

Citaat van: tcf link=msg=562496 date=1206697081
Dat is het mooie aan het systeem: het maakt geen onderscheid, maar baseert zich op feiten ( de database )

Het systeem maakt dus juist WEL onderscheid, en niet op basis van de WVW maar om hele andere zaken.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #206 Gepost op: 22 december 2015, 18:22:17
Citaat van: enrico1972 link=msg=1393362 date=1450724872
Principiële uitspraak: 'Dynamische verkeerscontrole' onrechtmatig
Amsterdam, 21 december 2015

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Gerechtshoven/Gerechtshof-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Principiele-uitspraak-Dynamische-verkeerscontrole-onrechtmatig.aspx

OM in cassatie in zaak dynamische verkeerscontrole
22 december 2015 - Ressortsparket

Het Openbaar Ministerie heeft cassatie ingesteld in een strafzaak waarin het gerechtshof Amsterdam op 21 december 2015 uitspraak heeft gedaan. In die zaak was sprake van een zogeheten dynamische verkeerscontrole.

Volgens het hof komt deze neer op misbruik van bevoegdheid door de politie. De verdachte stond terecht op verdenking van het bezit van ongeveer een kilo softdrugs, die door de politie werd gevonden in de auto van de verdachte. Omdat het hof deze vondst heeft uitgesloten van het bewijs, is de verdachte vrijgesproken van drugsbezit. Het OM wil graag een oordeel van de Hoge Raad over de zaak, in het bijzonder op het punt van de dynamische verkeerscontrole.

Bron: https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@92398/cassatie-zaak/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #207 Gepost op: 22 december 2015, 18:56:26
Citaat van: scorpio link=msg=1393603 date=1450803578
Maar dat is dus precies het probleem. Want vervolgens maak je onterecht gebruik van de bevoegdheden in de WVW en geeft een stopteken. Om de schijn op te houden dat het om de WVW gaat vraag je om het rijbewijs en 'pakt dan door'. Maar zoals dus gezegd wordt, als normale diender zou je de betreffende auto niet voor de WVW een stopteken geven.

Ja, in deze casus lijkt het er inderdaad op dat men bewust de wvw heeft gebruikt voor een ander doel. Men heeft geen interesse in het rijbewijs, maar is actief op zoek gegaan naar andere zaken dmv de wvw. Daarvoor is er zelfs een gecoördineerde actie opgezet, ik snap de uitspraak dan ook wel al ben ik het er niet mee eens (en het OM ook niet blijkt!).

Blijft wel staan dat als je een WVW controle uitvoert én daarbij stuit op iets anders, je gewoon nog steeds kunt doorpakken. In mijn beleving gaat dit puur om gecoördineerde acties waarvan vooraf al vast staat dat het doel iets anders beoogt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #208 Gepost op: 22 december 2015, 19:04:37
Citaat van: silque link=msg=1393613 date=1450806986
ik snap de uitspraak dan ook wel al ben ik het er niet mee eens (en het OM ook niet blijkt!).

Uit oprechte interesse: welke redenen/feiten/gronden zie jij die er voor zorgen dat het Hof tot een andere conclusie had moeten komen?

Citaat van: silque link=msg=1393613 date=1450806986
In mijn beleving gaat dit puur om gecoördineerde acties waarvan vooraf al vast staat dat het doel iets anders beoogt.
Maar dat is toch de hele opzet van de dynamische verkeerscontrole zoals geïntroduceerd vanuit "Amsterdam"?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #209 Gepost op: 22 december 2015, 19:27:31
Citaat van: silque link=msg=1393613 date=1450806986
Ja, in deze casus lijkt het er inderdaad op dat men bewust de wvw heeft gebruikt voor een ander doel. Men heeft geen interesse in het rijbewijs, maar is actief op zoek gegaan naar andere zaken dmv de wvw. Daarvoor is er zelfs een gecoördineerde actie opgezet,

En dat is toch ook het geval bij de grootschalige "verkeerscontroles" in samenwerking met o.a. de belastingdienst, waarbij een (of meer) ANPR auto('s) de selectie maken van auto's die naar de controle begeleid worden?

Citaat van: silque link=msg=1393613 date=1450806986
Blijft wel staan dat als je een WVW controle uitvoert én daarbij stuit op iets anders, je gewoon nog steeds kunt doorpakken.

Dat lijkt mij ook

Citaat van: silque link=msg=1393613 date=1450806986
In mijn beleving gaat dit puur om gecoördineerde acties waarvan vooraf al vast staat dat het doel iets anders beoogt.

Ik denk dat dit ook geldt wanneer je samen met je collega een auto aan de kant zet omdat je vermoed dat het niet helemaal klopt. Alleen is dat voor de advocaat van de verdachte wat moeilijker aan te tonen, zeker als jullie zeggen dat je toch echt "gewoon" het rijbewijs wilden controleren.