ANPR Automatic Number Plate Recognition

Auteur Topic: ANPR Automatic Number Plate Recognition  (gelezen 61263 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 5 januari 2010, 14:53:57
Politie vangt woninginbrekers digitaal

http://www.politie.nl/limburg-noord/nieuws/091127politievangtwoninginbrekersdigitaal.asp

Venray, 27-11-2009 • De politie Limburg-Noord is in november 2009 gestart met Automatische Number Plate Recognition (ANPR automatische nummerplaat herkenning) binnen het district Venray. Dit is een van de dertien acties van het anti-woninginbrakenproject Waak voor Inbraak.

Het ANPR-systeem bestaat uit een ingebouwde camera in een politieauto die kentekens van weggebruikers scant en controleert met behulp van gegevens uit diverse databanken. Hierbij is het mogelijk om een koppeling te leggen naar verdachten van woninginbraken.

Het ANPR-systeem is ingebouwd in een opvallende politieauto. De camera scant de kentekenplaten van alle voorbijrijdende auto’s en vergelijkt ze met een database op cd. Die cd bevat een miljoen kentekens waarmee iets bijzonders aan de hand is. De politie kan met deze informatie onder andere zien op welke naam de auto staat geregistreerd, of de bestuurder nog onbetaalde boetes heeft openstaan en of de auto is gestolen. Ook bij de politie bekende verdachten van woninginbraken staan in het systeem. Komt het gescande kenteken voor in het systeembestand dan verschijnt een melding op het beeldscherm. De auto met het herkende kenteken wordt vervolgens door de politie opgevangen. Het ANPR-systeem maakt het mogelijk veel sneller en op grotere schaal onregelmatigheden op te sporen en bijvoorbeeld gestolen auto’s te identificeren.

Project Waak voor Inbraak
Gezamenlijk het aantal woninginbraken terugdringen. Dat is wat de zeven gemeenten in het politiedistrict Venray samen met de politie, het Openbaar Ministerie, de woningbouwcorporaties Wonen Venray, Wonen Horst, Destion, Mooiland Maasland, de Rabobank, Interpolis, vertegenwoordigers uit de bouwwereld en de Provincie Limburg willen bereiken met het project 'Waak voor Inbraak'. De doelstelling van het project is het aantal woninginbraken in 2008 niet verder te doen stijgen ten opzichte van 2006 en in 2009 met 30% terug te dringen. Er is een actieplan samengesteld bestaande uit dertien acties om deze doelstellingen te gaan realiseren. Voor meer informatie kijk op www.waakvoorinbraak.nl.
Samen sterk in de hulpverlening!


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #41 Gepost op: 5 januari 2010, 15:08:12
haha oud nieuws doet Rotterdam ook al jaren. Ma ja elk korps moet het wiel weer op nieuw uit vinden en de crimneel vaart er wel bij.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #42 Gepost op: 5 januari 2010, 15:10:20
Het valt of staat met de snelheid van de motorrijders....  8)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2010, 15:39:25
Ik ken het in weer een andere toepassing. Het is erg makkelijk bij toegangswegen naar bepaalde objecten. Dan weet je redelijk bijtijds dat je nog net even iets alerter moet zijn dan anders.
(en op welke voertuigen/inzittenden je dan extra moet letten)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 6 januari 2010, 17:51:19
Ik ken het in weer een andere toepassing. Het is erg makkelijk bij toegangswegen naar bepaalde objecten. Dan weet je redelijk bijtijds dat je nog net even iets alerter moet zijn dan anders.
(en op welke voertuigen/inzittenden je dan extra moet letten)

Inderdaad, dit wordt veelvuldig gebruikt bij internationale conferenties, risicovolle evenementen, enz.
Briljante uitvinding als je het mij vraagt ;)

haha oud nieuws doet Rotterdam ook al jaren. Ma ja elk korps moet het wiel weer op nieuw uit vinden en de crimneel vaart er wel bij.

Het stoort mij vooral dat men met dit soort dingen nog wel eens loopt te pochen. Hoe vaak zie je wel niet dat een korps (al dan niet terecht) claimt de eerste te zijn met een of ander nieuw foefje ::)
Maar dat terzijde ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #45 Gepost op: 7 januari 2010, 02:32:46
Het valt of staat met de snelheid van de motorrijders....  8)
Ik heb weleens meegedraaid met een controle waar de KMar motorrijders bijgeleverd had... 100% vangst, tot en met een brommertje dat een trap afreed een metrostation in aan toe :P Nu gebruiken ze hun gashendel dan ook ongeveer binair, en waren het ook wel een aantal van de beste Mike's die ik meegehad heb toen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #46 Gepost op: 7 januari 2010, 12:38:21
Maarten het gaat mij er niet om dat Rotterdam bepaalde dingen heeft gedaan als eerste maar het blijkt wel weer dat het wiel reeds uitgevonden is en dan nog een keer wordt uitgevonden. Dit kost toch allemaal tijd, geld en nog meer. Daar duid ik alleen op.

Maar goed ik staa op straat en mag het werk doen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #47 Gepost op: 7 januari 2010, 18:25:27
Maarten het gaat mij er niet om dat Rotterdam bepaalde dingen heeft gedaan als eerste maar het blijkt wel weer dat het wiel reeds uitgevonden is en dan nog een keer wordt uitgevonden. Dit kost toch allemaal tijd, geld en nog meer. Daar duid ik alleen op.

Maar goed ik staa op straat en mag het werk doen.

ANPR, MDT, Camera's etc. etc. Noem de voorbeelden maar van ''opnieuw het wiel uitvinden'' :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 8 januari 2010, 11:22:38
Maarten het gaat mij er niet om dat Rotterdam bepaalde dingen heeft gedaan als eerste maar het blijkt wel weer dat het wiel reeds uitgevonden is en dan nog een keer wordt uitgevonden. Dit kost toch allemaal tijd, geld en nog meer. Daar duid ik alleen op.

Maar goed ik staa op straat en mag het werk doen.

Het was ook geen kritiek op jou, ik beaamde juist wat je zei ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 22 januari 2010, 14:04:37
POLITIE CONTROLEERT RUIM 2000 VOERTUIGEN

http://www.politiepersberichten.nl/rotterdam-rijnmond/bericht/?id=25879
Datum incident: 20-01-2010 Locatie: - District/dienst: Rotterdam-West
Datum publicatie: 22-01-2010 12:15

Op woensdag 20 januari heeft de politie i.s.m. de Belastingdienst een ANPR-controle (automatische kentekenplaatherkenning) gehouden in de wijk het Nieuwe Westen.

In totaal zijn 2106 voertuigen gecontroleerd. Dit keer ging het niet om een statische controle met een ANPR-voertuig, maar is met 3 mobiele ANPR-voertuigen van de Belastingdienst door de wijk gereden. Bij geparkeerde auto’s werden de kentekens gescand en kon men zien of iemand nog een belastingschuld had.

Resultaten
Er zijn 15 auto’s meegenomen naar een centrale plek. Drie personen hebben vervolgens hun schuld betaald, wat een bedrag opleverde van 8.463 EUR. De overige 12 voertuigen zijn in beslag genomen.
Samen sterk in de hulpverlening!