ANPR Automatic Number Plate Recognition

Auteur Topic: ANPR Automatic Number Plate Recognition  (gelezen 61875 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 25 mei 2010, 08:58:06
Verkeerscontrole met automatische kentekenherkenning

http://www.politie.nl/drenthe/nieuws/100521verkeerscontrolemetoaautomatischekentekenherkenning.asp
DARP, 21-05-2010

Verkeerscontrole met o.a. automatische kentekenherkenning

DARP – Vrijdag vond een grote verkeerscontrole plaats op weerszijden van de snelweg A32 tussen Meppel en Steenwijk. Het verkeer werd door motorrijders van de snelweg geleid en gecontroleerd op de bij de tankstations gelegen parkeerplaatsen ‘Paardeweide’ en ‘Bovenboer’. De controle had als doel het terugdringen van allerhande overtredingen en misdrijven die verkeersgericht waren. De nadruk lag op een technische voertuigcontrole. Van alle gecontroleerde bestuurders werd tevens een blaasproef genomen. Meerdere politiekorpsen: Drenthe, IJsselland, Friesland en het KLPD, KMAR, Douane, Belastingdienst, Rijkswaterstaat en Veilig Verkeer Nederland namen deel aan de controle. Ruim honderd in totaal.

ANPR (automatische kentekenherkenning)
Voor de twee controleplaatsen controleerden ANPR-auto’s de passerende voertuigen. In de kofferbak van zo’n auto zit een computer die verbonden is met een schermpje op het dashboard en een camera. De camera registreert het kenteken van elke passerende auto en matcht het met de gegevens in de computer. Als het kenteken geregistreerd staat, geeft ANPR een signaal. Op het schermpje verschijnt een foto van het kenteken met daaronder het kenteken zoals ANPR het gelezen heeft. Verder kun je in één oogopslag zien welk type auto het is, wie de eigenaar is en, het belangrijkst, waarom hij in het bestand staat! Dit kan zijn voor: openstaande boetes, belastingschulden, gestolen auto’s, gestolen kentekenplaten, signaleringen zoals rijden onder invloed van alcohol, rijden tijdens ontzegging, onverzekerd rijden, rijden met ongeldige APK, belastingschulden etc. Tevens stond er een snelheidsradar opgesteld aan beide zijden.

Er werden 542 blaastesten genomen waarbij 1 bestuurder te diep in het glaasje (1100 ug/l) gekeken had. De man reed ook nog eens met een ongeldig verklaard rijbewijs. In verband met recidive werd zijn auto inbeslaggenomen.

Verder werd bekeurd voor:
·        1x losse lading aanhanger
·        2x niet handsfree bellen
·        5x gladde band
·        3x Kentekenplaat niet overeenkomstig trekkend voertuig
·        1x niet afgeschermd wiel aanhanger
·        2x niet op eerste vordering kunnen tonen rijbewijs
·        2x Niet op eerste vordering kunnen tonen kentekenbewijs
·        2x losbreekreminrichting niet goed gemonteerd
·        2x rijden zonder verzekering
·        1x overbelading aanhanger met 840 kilo
·        1x remverlichting niet in orde
·        1x kind voorin auto vervoeren zonder beveiligingsmiddel
·        1x getinte ruiten op een auto
·        1 x verlopen APK
·        2x rijden op rode diesel
·        1x niet kunnen legitimeren
·        3x ontbreken kentekenplaat op aanhanger
·        1x onjuist gebruik tijdelijke Duitse kentekenplaten (platen zijn ingenomen
·        1x rijbewijs niet voldoen aan gestelde eisen
·        1x openstaande boete

Door de belastingdienst zijn 44 voertuigen middels de ANPR auto’s gecontroleerd op belastingschuld(en).

·        5 auto’s werden inbeslaggenomen
·        16 x vond er een beslaglegging ter waarde van in totaal € 205.441 plaats. Met de betrokkenen werden afspraken gemaakt over een te volgen traject voor deze betaling
·        17 x werd er contant betaald ter waarde van in totaal €13.134
·        Tevens zijn door de Belastingdienst 20 grijze kentekens gecontroleerd op privegebruik die een nader onderzoek zullen krijgen. Normaal zal ca. 30% alsnog PV krijgen
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #71 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:49:24
Vandaag hoorde ik op de radio dat steeds meer kloon-auto's van de weg gehaald worden.

Sinds kort gebruikt de politie een kenteken herkennings systeem om auto's te scannen die voorkomen in de politiesystemen.

De juiste benaming voor dit systeem (afkorting) en verklaring weet ik zo even niet. Volgens mij iets met ANPR of zoiets.

Mijn vraag.... Is het nu ook mogelijk om de voertuigen die van dit systeem gebruik maken te koppelen met de gescande gegevens?
En dan bedoel ik alle politievoertuigen die gebruik maken van dit systeem.
Zo zou je nog sneller en beter dubbele kentekens op kunnen sporen b.v.
Een gescand kenteken in Rotterdam kan een kwartier later niet in Groningen b.v. gescand zijn.
Als je de juiste tijdcombinaties gaat koppelen in de computer (centrale database) kun je leuke verrassingen tegen komen denk ik.

Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #72 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:59:29
Ja het is mogelijk: maar er komen meerdere problemen bij kijken:

1. Weet je welke de echte is?
2. In dat kwartier kan je weer een stuk verder zijn.
3. foutje in het systeem kan tot flinke problemen leiden.

1. zolang je niet weet welke de echte is kan je niks doen. zijn het nou 2 verschillende autos,
 bijv auto 1 mercedes nieuw, auto 2 golf mk1 dan weet je het zo.
maar zijn het bijvoorbeeld 2 peugeotjes dan word het moeilijker

2. stel je voor een kwartier + 5 minuten communicatietijd. 20 minuten bij zowel politie als verdachte bij 50 km p/u
is 34 km dat kan in sommige gedeeltes weer een politieregio schelen waarbij het hele verhaal opnieuw begint.

3. oops 1 letter verkeerd en dan heb je 2 autos 2 kentekens maar toch een mogelijk zoektocht.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #73 Gepost op: 21 oktober 2010, 20:58:09
Bij ANPR zijn al een hoop mis-hits. HM-paaltjes langs de weg die door de camera gelezen worden (letters en cijfers die door elkaar gehaald worden en dus een verkeerd kenteken weergeven. Voor het vaststellen van gekloonde auto's heb je niks aan elektronica. Bij een controle/staandehouding gewoon altijd kjken naar het VID-nummer van de auto en wat bekend is in het systeem. Anders kun je een kloon nooit vaststellen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 21 oktober 2010, 22:38:40
Ok, duidelijk verhaal van de laatste 2 posters op mijn vraag. Dank daarvoor.

Is het systeem nog steeds in ontwikkeling dan of zijn de mismatchen er niet uit te krijgen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #75 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:04:28
Ja het is mogelijk: maar er komen meerdere problemen bij kijken:

1. Weet je welke de echte is?
2. In dat kwartier kan je weer een stuk verder zijn.
3. foutje in het systeem kan tot flinke problemen leiden.

1. zolang je niet weet welke de echte is kan je niks doen. zijn het nou 2 verschillende autos,
 bijv auto 1 mercedes nieuw, auto 2 golf mk1 dan weet je het zo.
maar zijn het bijvoorbeeld 2 peugeotjes dan word het moeilijker

2. stel je voor een kwartier + 5 minuten communicatietijd. 20 minuten bij zowel politie als verdachte bij 50 km p/u
is 34 km dat kan in sommige gedeeltes weer een politieregio schelen waarbij het hele verhaal opnieuw begint.

3. oops 1 letter verkeerd en dan heb je 2 autos 2 kentekens maar toch een mogelijk zoektocht.

Sinterklaastijd breekt aan; speculaas modus:

Wat als dit 'dubbele kenteken' nu wordt opgenomen in de database als 'gesignaleerd' voertuig. Een volgende keer dat een, of beide auto('s) langs een ANPR scanner/voertuig rijdt staandehouden, controleren, en uitsluiten van vervalsing, of aanhouden. Behoeft geen zoektocht, 'alleen maar' een extra kenteken toevoegen aan de database.

Bij staandehouding, maar het echte voertuig aantreffen? Dan kan in ieder geval de bestuurder op de hoogte worden gesteld van 'diefstal' en hiervoor is volgens mij ook een speciaal politieproject voor 'kopieslachtoffers' meende ik gehoord te hebben in een tv programma van opgelicht, jaartje terug...

Of is dit te ingewikkeld, en is sinterklaas nog lang niet zo dichtbij als ik denk?


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #76 Gepost op: 22 oktober 2010, 21:16:38
ik denk dat het wel mogelijk is. Immers in RR wordt het al gedaan. Het is dan alleen kwestie van schaal vergroting meer niet. Wel blijft het feit staan dat het slaagt of faalt met de info die er in wordt gezet. Wat betreft het wel of niet goed lezen kentekenplaten heeft vaak te maken met de instelling van de camera.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:43:39
Zijn er naast de korpsen in zwolle en rotterdam nog meer korpsen die gebruik maken van vaste opstellingen?

Volgens http://www.cbpweb.nl/downloads_pb/pb_20100128_defintieve_bevindingen_rotterdamrijnmond.pdf zijn er 68 vaste locaties. Ik kon onderstaande vinden. Bij de beneluxtunnel zullen ze ook wel staan. Ook A16 zuid naar noord kon ik ze niet vinden.

klik hier voor betere foto


klik hier voor betere foto


klik hier voor betere foto


klik hier voor betere foto


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #78 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:48:43
Citaat
Ook A16 zuid naar noord kon ik ze niet vinden.

Ze staan meestal aan de afritten van de Ring van Rotterdam en op enkele strategische plaatsen boven/langs de rijkswegen van de Ring.
Verder worden alle belangrijke noord-zuid en oost-west verbindingen in de stad door ANPR in de gaten gehouden.
Sinds een paar weken staan er ook een paar op de Capelseweg tussen de Hoofdweg en de Evenaar.
Ik denk dat het systeem steed fijnmaziger wordt zodat er meer "hits" gescoord kunnen worden.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2010, 16:35:20
Ze staan meestal aan de afritten van de Ring van Rotterdam en op enkele strategische plaatsen boven/langs de rijkswegen van de Ring.
Verder worden alle belangrijke noord-zuid en oost-west verbindingen in de stad door ANPR in de gaten gehouden.
Sinds een paar weken staan er ook een paar op de Capelseweg tussen de Hoofdweg en de Evenaar.
Ik denk dat het systeem steed fijnmaziger wordt zodat er meer "hits" gescoord kunnen worden.

Een paar nogalliefst..?
Dalijk meteen eens op zoek ernaar om dit bericht te bevestigen.
Leuke tip voor flitsservice.nl  :)
Dank u O0
Groetjes, Marco