Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten

Auteur Topic: Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten  (gelezen 15117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1255388 date=1396380379
Filmpje over een grote oefening brandweer,KNRM etc in de haven van Enkhuizen:

31-03-2014 - Grote oefening in haven van Enkhuizen

 O0

Naar aanleiding van oefeningen lees/hoor je vaak dat er het een en ander mbt de communicatie bijgespijkerd moet worden. Ook weer nav deze oefening. Over de andere aspecten van de oefeningen lees/hoor je relatief weinig.
Wordt er misschien alleen gelet  en gerapporteerd over de communicatie of is de communicatie nog steeds onder de maat.
Problemen mbt de communicatie zijn er nmm al sinds er communicatie bij hulpdiensten bestaat. Dat moet nu toch zo langzamerhand wel verholpen kunnen worden.




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2014, 12:39:58
Citaat van: Thor link=msg=1255728 date=1396520331
Naar aanleiding van oefeningen lees/hoor je vaak dat er het een en ander mbt de communicatie bijgespijkerd moet worden. Ook weer nav deze oefening. Over de andere aspecten van de oefeningen lees/hoor je relatief weinig.
Wordt er misschien alleen gelet  en gerapporteerd over de communicatie of is de communicatie nog steeds onder de maat.
Problemen mbt de communicatie zijn er nmm al sinds er communicatie bij hulpdiensten bestaat. Dat moet nu toch zo langzamerhand wel verholpen kunnen worden.

Goed punt maar het blijft bij bijna alle oefeningen met veel deelnemers een knelpunt.(niet alleen binnen de SAR wereld)
Een van de problemen is dat communicatie al wel lang kan bestaan maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting.
De C2000 wereld is een andere dan de marifoon wereld en als beide samen komen is dit al een uitdaging.
Daar komt bij dat de communicatie lijnen per maritiem incident weer anders zijn.(bijv. Sar versus olieverontreiniging) het IBP geeft gelukkig al een duidelijker overzicht dan daarvoor.
Een ander knelpunt is dat er eigenlijk veel te weinig multidisciplinair geoefend wordt.
Vaak niet meer dan 1x per jaar en dan zul je zien dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2014, 12:54:55
Citaat van: Doruz link=msg=1255734 date=1396521598
Goed punt maar het blijft bij bijna alle oefeningen met veel deelnemers een knelpunt.(niet alleen binnen de SAR wereld)
Een van de problemen is dat communicatie al wel lang kan bestaan maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting.
De C2000 wereld is een andere dan de marifoon wereld en als beide samen komen is dit al een uitdaging.
Daar komt bij dat de communicatie lijnen per maritiem incident weer anders zijn.(bijv. Sar versus olieverontreiniging) het IBP geeft gelukkig al een duidelijker overzicht dan daarvoor.
Een ander knelpunt is dat er eigenlijk veel te weinig multidisciplinair geoefend wordt.
Vaak niet meer dan 1x per jaar en dan zul je zien dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.

Het grootste probleem bij dit soort incidenten is naar mijn mening toch echt dat er teveel kapteins "op het schip" (en land) zitten bij maritieme incidenten, die ook nog eens allemaal via andere kanalen met elkaar praten. Er zijn op papier wel halve afspraken over de afstemming, maar ik merk er nog weinig van. Ik werk bij uitstek op de plek waar de maritieme wereld in aanraking komt met de landgerelateerde diensten en inderdaad de verbindingen zijn soms om te janken. Mooier dan dat kan ik het niet maken.

Terwijl bij landdiensten over het algemeen toch echt grote stappen gezet zijn op het gebied van aansturing en communicatie. Hier vormt eigenlijk alleen nog een stukje discipline in het gebruik van de apparatuur het probleem. Uiteraard gaat het soms niet helemaal soepel, maar dat kan je niet vermijden en worden vaak lessen uit getrokken. Daar kunnen we in de SAR wereld nog héél véél van leren.

Ik zet 16 al niet meer aan op mooie dagen, je wordt daar compleet gestoord van het geouwehoer uit het hele land. Als er een incident is en het KWC denkt aan ons hoor ik het vanzelf wel via andere kanalen..  ::) Bij uitstek de rol aan het KWC om juist dan de touwtjes stevig in handen te nemen en de etherdiscipline erin te rammen. Maar daar kan vaak ook geen "over" of "uit" vanaf..


guest12562

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2014, 14:12:50
Ether discipline is een belangrijk punt. Even een vraagje ben namelijk benieuwd hoe andere diensten dat zien. Wie heeft de leiding eigenlijk bij incidenten waar meerdere disciplines bij betrokken zijn. Met name op het water of eraan? Dus de combi knrm, reddingsbrigade, brandweer en politie?

Zelf heb ik er wel beeld bij maar ben benieuwd of dit overeenkomt. Kan zowel op/aan zee of zoetwater zijn.

Bedenk me ineens dat dit mss in een apart topic hoort...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2014, 14:25:48
Citaat van: Doruz link=msg=1255734 date=1396521598
Goed punt maar het blijft bij bijna alle oefeningen met veel deelnemers een knelpunt.(niet alleen binnen de SAR wereld)
Een van de problemen is dat communicatie al wel lang kan bestaan maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting.
De C2000 wereld is een andere dan de marifoon wereld en als beide samen komen is dit al een uitdaging.
Daar komt bij dat de communicatie lijnen per maritiem incident weer anders zijn.(bijv. Sar versus olieverontreiniging) het IBP geeft gelukkig al een duidelijker overzicht dan daarvoor.
Een ander knelpunt is dat er eigenlijk veel te weinig multidisciplinair geoefend wordt.
Vaak niet meer dan 1x per jaar en dan zul je zien dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.

Het grootste probleem nmm is dat er veel te veel onnodig en dubbel etc. en vrij weinig zinvolle/ontbrekende informatie aanvullend wordt gecommuniceerd. Als je vele communicatiemiddelen/mogelijkheden beschikbaar hebt zijn er nogal wat figuren die deze middelen dan ook "koetkekoet"  grijpen/ gebruiken, al dan niet met enige toegevoegde waarde, maar meestal doublures.
Je noemt terecht de punten dat a. maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting en b. dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.
Voor de daadwerkelijke goede gang van zaken hoeft er echt niet zo bar veel te worden gecommuniceerd en zeker niet door velen met vrijwel gelijkluidende informatie.
Maar je krijgt soms de indruk dat eenieder die een of meerdere communicatiemiddel (en) in de buurt heeft meent dat ook te moeten gebruiken om al dan niet zinvolle informatie te spuien.
Dat alles is redelijk snel tot normale proporties terug te brengen door a. een vermindering van het aantal en het soort communicatiemiddelen/mogelijkheden op de diverse locaties en b. de nodige discipline mbt het gebruik van communicatiekanalen bij eenieder goed duidelijk te maken en c. het coördinatiecentrum ook daadwerkelijk en professioneel te doen functioneren, zowel op het gebied van de werkelijke uitvoering als op het gebied van de etherdiscipline.
De commerciële hulpverlening en berging kent dit soort communicatieproblemen niet en heeft ze ook nooit gekend, Daar is de mate van communicatie van nature zeer beperkt en wat er wordt gecommuniceerd is in de regel zinvol en nuttig.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2014, 14:41:37
Citaat van: Breathe link=msg=1255762 date=1396527170
Ether discipline is een belangrijk punt. Even een vraagje ben namelijk benieuwd hoe andere diensten dat zien. Wie heeft de leiding eigenlijk bij incidenten waar meerdere disciplines bij betrokken zijn. Met name op het water of eraan? Dus de combi knrm, reddingsbrigade, brandweer en politie?

Zelf heb ik er wel beeld bij maar ben benieuwd of dit overeenkomt. Kan zowel op/aan zee of zoetwater zijn.

Bedenk me ineens dat dit mss in een apart topic hoort...

Apart topic gemaakt.

Tja wie heeft de leiding? Laat ik beginnen met de stelling dat dat binnen de waterkolom op operationeel en tactisch gebied zéker niet zo duidelijk geregeld is zoals we dat vanaf de landzijde wel kennen. Er zijn tot op bepaalde hoogte wel afspraken op lokaal, regionaal en landelijk niveau, maar dat verschilt en biedt ook niet altijd uitkomst. Je merkt vooral dat iedereen voor zijn eigen domein dingen aanstuurt en het is binnen mijn organisatie dan wel gebruikelijk om eenheden 'over te geven' aan elkaar.

Als ik even naar mijn situatie kijk.. Dan hebben we lokale leidinggevenden, het KWC, de GMK, een CoPi, wat regionale functionarissen, OvD's en liasions, SAR liasion, een OSC-SAR, aanvullende nautische diensten etc etc. Zolang je in een situatie met één van doen hebt werkt het perfect, tot er opgeschaald wordt en ineens iedereen wat moet vinden... Vervolgens communiceert het e.e.a. op vele verschillende kanalen/gespreksgroepen via uiteenlopende communicatiesystemen.

Daarbij komt dat bij de landgerelateerde diensten in sterk afwisselende mate is van kennis en inzicht m.b.t. tot de nautische hulpverlening in alle vormen en maten. Dat komt zeker de communicatie niet ten goede.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2014, 14:42:50
Citaat van: Thor link=msg=1255765 date=1396527948
De commerciële hulpverlening en berging kent dit soort communicatieproblemen niet en heeft ze ook nooit gekend, Daar is de mate van communicatie van nature zeer beperkt en wat er wordt gecommuniceerd is in de regel zinvol en nuttig.

Oh daarom krijg je altijd dat geleuter van de randmeren op 16 als ze weer eens aan het bakkeleien zijn over een sleepklusje? :-X


guest12562

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2014, 15:00:47
Duidelijk het bevestigd mijn beeld en de ervaringen die ik heb, daar valt voor een ieder nog veel winst te halen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2014, 15:40:24
Citaat van: -Joost- link=msg=1255775 date=1396528970
Oh daarom krijg je altijd dat geleuter van de randmeren op 16 als ze weer eens aan het bakkeleien zijn over een sleepklusje? :-X

Sorry misverstand.

Ik bedoelde de commerciele /professionele hulpverleners/bergers zoals tegenwoordig Boskalis(SmitTak), Svitzer(Wijsmuller), Multraship, Iskes,Muller etc. en niet de hap snap personen en bedrijfjes.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2014, 15:41:23
Citaat van: Thor link=msg=1255786 date=1396532424
Sorry misverstand.

Ik bedoelde de commerciele /professionele hulpverleners/bergers zoals tegenwoordig Boskalis(SmitTak), Svitzer(Wijsmuller), Multraship, Iskes,Muller etc. en niet de hap snap personen en bedrijfjes.

Duidelijk O0