Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten

Auteur Topic: Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten  (gelezen 15092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2014, 16:47:41
Als je als coördinator :
 
- in het veld,dus hier op en aan het water, kunt beschikken over capabele schippers en bevelvoerders en ambulancemedewerkers
-op de plek waar wordt gecoördineerd snel kunt beschikken over informatie van de betrokken vaartuigen, de geografische omstandigheden,weersomstandigheden en de eventueel benodigde additionele informatie etc. en een lijst met contacten

dan kun je als coördinator aan de hand van de informatie vanaf het eerste hulpvaartuig*) ter plekke  inzake de calamiteit, soort aanvaring,brand, omvang van de schades etc., aantallen slachtoffers, vormen van letsel etc. heel snel een plan maken en daarbij aangeven wat van wie of wat wordt verwacht,delegeren dus en daar waar noodzakelijk coördineren, en kun je ook snel aangeven wat je additioneel nog nodig hebt en van wie en wie dat gaat regelen.

*)Bij een wat grotere calamiteit op het water is al snel middels de bemanning(en) van het vaartuig bekend wat voor vaartuig(en)  er bij zijn betrokken,wat de calamiteit omvat en wat de ernst van de situatie is,c.q. wat de omvang van de calamiteit is. Dat hoeft echt niet eindeloos herhaald te worden door een ieder die nieuw ter plaatse,dus ook de hulpvaartuigen, arriveert. Hoogstens mogelijk aangepast aan veranderende omstandigheden.

Als je als coördinator weet waar je over praat is het hoofdzakelijk een kwestie van eenduidig delegeren en daar waar nodig het een en ander coördineren en bijsturen.

Het is allemaal echt niet zo moeilijk en complex. Dat wordt het o.a. gemaakt doordat veel figuren zich ermee gaan bemoeien en ook hun vaak (ook nog eens uiteindelijk zeer vrijblijvende) zegje willen zeggen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #11 Gepost op: 3 april 2014, 21:51:13
Dit topic gaat over binnenwateren neem ik aan? Op zee heeft, misschien de directe kuststrook langs de stranden uitgezonderd, de kustwacht formeel en eenduidig de leiding. Alle overige eenheden werken voor hen, eventueel door een namens en door de kustwacht aangewezen schip gecoordineerd. Als het even kan een marineschip of een KNRM boot, gezien de expertise en in geval van de KM eenheden de veelheid aan verbindingen en poppetjes.
Bijdragen op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2014, 22:39:21
Op het water was mij wel duidelijk, 200 m vanuit de kust is voor de KNRM/Kustwacht, het gaat dus meer over het overgangsgebied richting het land.

@Thor, wie levert dan die coördinator in jou ogen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2014, 23:15:54
Citaat van: Breathe link=msg=1255990 date=1396557561
Op het water was mij wel duidelijk, 200 m vanuit de kust is voor de KNRM/Kustwacht, het gaat dus meer over het overgangsgebied richting het land.

@Thor, wie levert dan die coördinator in jou ogen?

Ik ben van mening dat je in eerste instantie voor de persoon met de juiste kwaliteiten en capaciteiten moet gaan.
Waar die persoon vandaan komt, Brandweer, Redders, RWS, een particulier bedrijf  Havendienst, Politie etc. is nmm niet van direct belang.

De coordinator moet tenminste beschikken over kennis van zaken en inzicht mbt de soort calamiteit en mogelijk te verwachten ontwikkelingen van de calamiteit, natuurlijk gezag, overwicht, goed eenduidig kunnen delegeren naar de betrokken hoofden van de hulpverleners, goede communicatieve/contactuele eigenschappen, overleggen met, "in de buurt de weg weten" o.a. voor mogelijke additionele assistentie mbt mensen en middelen te land en te water en snel doordachte beslissingen durven en kunnen nemen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2014, 23:20:46
Citaat van: Thor link=msg=1255786 date=1396532424
Sorry misverstand.

Ik bedoelde de commerciele /professionele hulpverleners/bergers zoals tegenwoordig Boskalis(SmitTak), Svitzer(Wijsmuller), Multraship, Iskes,Muller etc. en niet de hap snap personen en bedrijfjes.

Ik blijf het zo apart vinden dat je steeds te pas en te onpas benadrukt dat jij een bedrijf pas professioneel berger/hulpverlener vindt als ze met een groot schip oceanen en wereldzeeen bevaren? Ik ken prima professionele slepers die de Limburgse Maas of zelfs West-Brabantse kanalen als hun werkgebied beschouwen. Volgens mij heeft professionaliteit niks met grootte te maken (= compensatiegedrag), maar met houding en gedrag.  :-X
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 3 april 2014, 23:53:13
Citaat van: joostvankempen link=msg=1256006 date=1396560046
Ik blijf het zo apart vinden dat je steeds te pas en te onpas benadrukt dat jij een bedrijf pas professioneel berger/hulpverlener vindt als ze met een groot schip oceanen en wereldzeeen bevaren? Ik ken prima professionele slepers die de Limburgse Maas of zelfs West-Brabantse kanalen als hun werkgebied beschouwen. Volgens mij heeft professionaliteit niks met grootte te maken (= compensatiegedrag), maar met houding en gedrag.  :-X

Ik geef toch aan etc. Als ik alle sleepvaart en bergingsbedrijven in Nederland zou moeten noemen dan krijgen we wel een heel lange lijst. Alleen al op Urk bijvoorbeeld zitten al gauw 25-35 bedrijven die (meerdere)sleepboten, bergingsvaartuigen, ijsbrekende sleepboten, snelboten werkvaartuigen etc. opereren.
Je doelt nmm op vakmanschap van die o.a. ruim 1500 sleepboten die nog in Nederland sleepwerk en soms ook hulpverleningen doen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2014, 14:02:38
Citaat van: Breathe link=msg=1255762 date=1396527170
Ether discipline is een belangrijk punt. Even een vraagje ben namelijk benieuwd hoe andere diensten dat zien. Wie heeft de leiding eigenlijk bij incidenten waar meerdere disciplines bij betrokken zijn. Met name op het water of eraan? Dus de combi knrm, reddingsbrigade, brandweer en politie?

Zelf heb ik er wel beeld bij maar ben benieuwd of dit overeenkomt. Kan zowel op/aan zee of zoetwater zijn.

Bedenk me ineens dat dit mss in een apart topic hoort...

   kijk hiervoor in het Incidenten Bestrijding Plan Noordzee, IJsselmeer etc


guest12562

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2014, 17:35:07
Citaat van: Doruz link=msg=1256101 date=1396612958
   kijk hiervoor in het Incidenten Bestrijding Plan Noordzee, IJsselmeer etc

Ik ging en ga uit van mijn eigen praktijk ervaring, vandaar mijn vraag.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2014, 17:38:57
Citaat van: Breathe link=msg=1256152 date=1396625707
Ik ging en ga uit van mijn eigen praktijk ervaring, vandaar mijn vraag.

Dus dan wist je het antwoord al op je eigen vraag ;)

Hier nog een aardige voor OVD's:

http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1026143.pdf

 O0


guest12562

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2014, 17:41:09
Citaat van: Doruz link=msg=1256154 date=1396625937
Dus dan wist je het antwoord al op je eigen vraag ;)

Hier nog een aardige voor OVD's:

http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1026143.pdf

 O0

Ja idd als je het zo leest had ik de vraag beter anders kunnen stellen  98uiye

Antwoorden heb ik inmiddels voorbij zien komen waarbij mijn beleving werd bevestigd ;)