Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten

Auteur Topic: Operationele aansturing en communicatie bij nautische incidenten  (gelezen 15142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 6 april 2014, 14:27:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1256546 date=1396782854
Procedures en afspraken zijn wel degelijk van groot belang, alleen heeft het pas nut als het wel op elkaar is afgestemd tussen de verschillende disciplines en de 'werkvloer' (lees: operationeel en tactisch niveau) ermee bekend is ;)

Wat je aan de kust soms ziet is dat door het gebrek aan goede afspraken en procedures de landdiensten 'doen wat ze altijd doen'. Jammer genoeg werkt het op langs de kust en op groot binnenwater iets anders dan bij een auto te water in lutjebroek..

Hoezo niet afgestemd? Heb je het IBP wel eens doorgelezen? ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #31 Gepost op: 6 april 2014, 14:52:36
Citaat van: Doruz link=msg=1256565 date=1396787255
Hoezo niet afgestemd? Heb je het IBP wel eens doorgelezen? ::)

Dit was uiteraard een algemene opmerking ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #32 Gepost op: 12 augustus 2014, 13:01:28
Sorry dat ik na al die tijd hier weer een reactie plaats. Ik zit sinds kort bij de KNRM. Daarbij werk ik bij de politie (oa als centralist) en ben bevelvoerder geweest bij de brandweer Zaanstad.

Het valt mij met name op dat men niet elkaars taal spreekt. Dat men niet weet wat elkaars kwaliteiten zijn. Dat levert enorme spraakverwarringen op. Procedures en protocollen zijn goed en werken ook prima. Echter werken die pas als alle partijen elkaars taal kunnen verstaan. Dat daar nog bijkomt dat er over verschillende communicatie-kanalen wordt gepraat (c2000, marifoon etc etc) en dat maakt het zowiezo niet makkelijker.

Daar valt inderdaad nog wel te winnen. Oefen zo veel als mogelijk met elkaar. Daardoor weet je wat de kwaliteiten van elke partijen zijn en begrijp je elkaar beter. Dat is volgens mij de eerste stap.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....