Diender doet zich voor als verdachte

Auteur Topic: Diender doet zich voor als verdachte  (gelezen 5080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 5 april 2014, 13:26:40
Citaat
Terneuzen - Zaterdagmorgen vroeg zijn op heterdaad drie jonge mannen aangehouden voor diverse vernielingen.

Rond 02.30 uur kreeg de politiemeldkamer een melding dat in de Rembrandtlaan drie jongens over een auto heen waren gelopen. Deze was hierbij beschadigd. De daders waren verder gelopen in de richting van de Lorentzlaan. Een getuige gaf het signalement van de jongens aan de politie door. Agenten gingen polshoogte nemen en zagen een spoor van baldadigheid en vernielingen, zoals vernielde reclameborden en een omgegooide fiets. Met meerdere agenten werd naar de jongens gezocht. Op de Churcilllaan werd een 18-jarige jongeman uit Hoek aangehouden. Hij voldeed aan een van de signalementen. Hij werd naar het politiebureau gebracht.

Op het politiebureau werd enkele keren naar de mobiele telefoon van de jongeman uit Hoek gebeld. Een agent nam de telefoon op en deed zich voor als eigenaar van de telefoon. Hij werd gebeld door een van raddraaiers, die in de veronderstelling was dat hij zijn vriend aan de lijn had. Er werd een afspraak gemaakt om elkaar te ontmoeten bij een tankstation. Agenten reden naar het tankstation en zagen rond 03.30 uur op de Vrijheidsweg twee jongens fietsen, die aan het signalement voldeden. Zij werden aangehouden. Het gaat hierbij om een 19-jarige jongeman uit Terneuzen en een jongeman (19) uit Uithoorn.

De drie verdachten zijn naar het politiecellencomplex in Middelburg gebracht, waar ze zijn ingesloten. Daar worden ze zaterdag verhoord.
Bron: Politie.nl

Dit nieuwsbericht op Politie.nl viel me op en ik ben benieuwd naar jullie mening. Aan de ene kant is het een hele praktische oplossing, maar het zou zomaar kunnen dat een advocaat hier heel blij van wordt.
De vraag is of het nog steeds heterdaad is, bovendien staat dit haaks op het recht van een verdachte om niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling.

Wat vinden jullie, kan dit?


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2014, 23:40:27
Of het heterdaad is hangt er natuurlijk vanaf of nog andere eenheden met het zoeken bezig zijn geweest, en wellicht is de OVJ tussendoor wel gebeld.

Ik hou wel van dit soort acties. Simpel en doeltreffend. Net zoals blaffen en dreigen de hond los te laten terwijl er geen hond in de buurt is waarna de verdachte met zijn handjes omhoog de bosjes uit komt. Ik verwacht hiermee niet zoveel problemen. Ik heb ook wel eens een verdachte gebeld met een diensttelefoon, een beetje slap geluld tot ik wist wie hij was en vervolgens zijn naam in het proces-verbaal vermeld. Recherche kon er daarna mee verder zonder allerlei BOB aanvragen ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2014, 11:18:44
Ik ben ook wel van zulk soort acties, gebruik maken van het ambtselastiek. Maar het zou zonde zijn als de zaak hierdoor klapt, dan is alle moeite voor niks geweest. Doordat de agent liegt, werkt de verdachte zo (onbedoeld) mee aan zijn eigen veroordeling.
Maargoed, we weten het hele verhaal natuurlijk niet. Soms is praktisch denken ook handig, iets met de letter en de geest...  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2014, 12:41:28
Er zijn in ieder geval een paar doelen bereikt:

De vernielingen zijn gestopt, en de identiteit is bekend. Indien het strafrechtelijk niets wordt kunnen de slachtoffers in ieder geval civielrechtelijk de schade verhalen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2014, 12:59:43
Citaat van: silque link=msg=1256523 date=1396775924
Doordat de agent liegt, werkt de verdachte zo (onbedoeld) mee aan zijn eigen veroordeling.
Maargoed, we weten het hele verhaal natuurlijk niet. Soms is praktisch denken ook handig, iets met de letter en de geest...  O0

Liegen of selectief antwoord geven. Als je er handig in bent kom je met de tweede net zo ver  :D
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2014, 13:48:39
Citaat van: Red link=msg=1256540 date=1396780888
Er zijn in ieder geval een paar doelen bereikt:
De vernielingen zijn gestopt, en de identiteit is bekend. Indien het strafrechtelijk niets wordt kunnen de slachtoffers in ieder geval civielrechtelijk de schade verhalen.

Eens, hopen dat de strafvervolging ook plaatsvindt.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1256544 date=1396781983
Liegen of selectief antwoord geven. Als je er handig in bent kom je met de tweede net zo ver  :D
Daar heb je het ambtselastiek weer  ;D

Maar ik blijf me afvragen of het juridisch waterdicht is, er vanuitgaande dat de situatie heeft plaatsgevonden zoals het persbericht schrijft. Ik denk van niet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.