Vraag over opvanglocaties tijdens evacuaties

Auteur Topic: Vraag over opvanglocaties tijdens evacuaties  (gelezen 4027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

re_mick

  • Student met een vraag
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 5 april 2014, 15:59:12
Hallo iedereen,

Ik ben Mick, een Texelse student Urbanism aan de TU Delft. Ik heb mij voor dit forum aangemeld omdat ik een specifieke vraag heb waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden. Voor een project zijn wij aan het onderzoeken hoe je de regio IJssel-vecht kunt verbeteren. Onze insteek is om dat te doen door middel van watermanagement, en met name hoe je naast het veiliger maken van een regio ook andere aspecten (vergrijzing, wegtrekken jongeren) kunt aanpakken. Een belangrijk onderdeel van dit project is dat we willen onderzoeken hoe en waar je bepaalde verzamelpunten moet plaatsen ten opzichte van de bebouwing (mensen opvangen in een laag gelegen gymzaal is misschien niet zo handig als de reden daarvoor is "overstroming").

Nu loop ik echter tegen een probleem aan. Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het opvangen van evacués, en dan met name hoeveel mensen er in een "standaard" gymzaal passen. Echter, dit is door de wirwar aan informatie niet altijd even goed te vinden, zeker niet omdat grootschalige evacuaties (in geval van bv overstromingen) niet zo vaak voorkomen in ons land. Mijn vraag aan jullie is dan ook waar de betrokken instanties van uit gaan. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je, als er ook sprake is van overnachten, uitgaat van bijvoorbeeld 4 to 8 m2 per persoon, terwijl je misschien met minder toe kunt als mensen niet hoeven te overnachten. Ook ben ik wel benieuwd hoeveel evacués er worden verwacht in geval van een ramp. In een draadje over de brand in de discotheek op Texel las ik dat iemand zei dat er vanuit wordt gegaan dat 10% van de mensen naar de opvang gaat. Klopt dat? Zou je dan 100 mensen verwachten als een dorp van 1000 inwoners wordt ontruimd?

Als iemand hier meer over weet dan zou ik dat graag willen weten. Mijn excuses alvast als ik dit in het verkeerde draadje heb gepost: ik ben al verschillende draadjes doorgespit, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.

Alvast heel erg bedank! Groetjes, Mick




Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2014, 16:20:22
Wat betreft die 4-8 m2 zit je aardig in de goede richting (loopruiimte meegerekend).
Hoeveel mensen gebruik zullen maken is erg afhankelijk van de situatie. Iedereen zal eerst proberen bij familie of vrienden te kunnen overnachten, of evt. in een hotel.
Als het gaat om mensen met een minder groot netwerk (bijv. ouderen) zal het percentage overnachters wat groter zijn. Als de infrastructuur slecht bruikbaar is zullen veel mensen niet weg kunnen (denk aan de jaarbeurs-overnachtingen bij zware sneeuwval) en dus blijven overnachten.
In zijn algemeen valt er dus niet veel over te zeggen, maar 10% is erg hoog ingeschat. Meestal vindt men wel wat anders en heb je  het over enkele overnachters.
CN NRK


re_mick

  • Student met een vraag
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2014, 22:03:28
Beste Marnix,

Heel erg bedankt voor het antwoord. Dat is in ieder geval een aanknopingspunt om verder mee te gaan :).

Verder vroeg ik mij ook nog af of de die 10% ook nog geldt als bijvoorbeeld iedereen gedwongen wordt geëvacueerd, zoals dat begin 2012 in de provincie Groningen gebeurde. Moeten deze mensen zich eerst ergens verplicht melden bijvoorbeeld? Of mogen zij ook gewoon direct naar bijvoorbeeld familie? In het eerste geval lijkt me dat je minder ruimte nodig hebt per persoon, maar wel een ruim "commandocentrum" (of iets dergelijks), waar mensen slechts kort verblijven. In het 2e geval heb je (veel) minder ruimte nodig lijkt me.

Tot slot vroeg ik me nog af of er bepaalde vaktermen zijn waarop ik kan zoeken naar meer informatie, of hoe bijvoorbeeld de documenten heetten waarin er gesproken word over opvangplaatsen en hun capaciteit (dit i.v.m. de specifieke situaties in verschillende gemeenten). Ik kon over de gemeente Zwolle wel een lijst met adressen vinden, maar jammer genoeg niet met capaciteit.

Wederom alvast bedankt voor de hulp :)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2014, 23:13:00
Bij een evacuatie zul je eerst proberen iedereen naar een veilige locatie te krijgen en in tweede instantie -als dat al nodig is- slaapgelegenheid gaan zoeken of gaan creëren. Registratie zou mooi zijn, maar een waterdichte registratie blijkt vrijwel onmogelijk. Tegenwoordig wordt veelal gewerkt met vrijwillige registratie, bijv. via www.ikbenveilig.nl. Registratie van gewonden vindt uiteraard plaats via de GHOR.
Ook als het gaat om bewoners van zorginstellingen zul je er anders mee om moeten gaan.
Veel gemeenten hebben wel lijsten van mogelijke opvanglokaties, maar omdat ze zo weinig worden gebruikt is het moeilijk deze lijsten actueel te houden. Je zoekt simpelweg naar "een handig gebouw" in de buurt. Dat is een klus voor de OvD bevolkingszorg (als die aanwezig is).
Overnachtingslokaties zijn meestal wel in kaart gebracht, maar hoeven niet in de buurt van het incident te zijn. Daarbij zal eerst naar hotelcapaciteit worden gekeken, omdat dat veel prettiger is voor de betrokkenen en veel minder werk om te organiseren.
CN NRK


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2014, 23:30:31
Ikbenveilig.nl is geen echt registratie systeem met als doel slachtoffers registreren, maar is meer bedoelt als tool om mensen makkelijker met elkaar in contact te brengen, om het verwanteninformatie process te vergemakkelijken. Het systeem heeft bijvoorbeeld geen mogelijkheid voor het Rode Kruis om even een lijst te printen met alle mensen die zich geregistreerd hebben in de opvanglocatie. Daarvoor zijn er nog steeds andere systemen in gebruik. Vaak wordt dit door de gemeente en het rodekruis samen gedaan op de opvanglocatie. Sowieso is registreren van mensen altijd iets lastigs, niet iedereen wil dat en het rodekruis zal iemand ook nooit verplichten zich te registreren (iets met grondbeginsels), maar natuurlijk doen we er wel alles aan om dat zo goed mogelijk te faciliteren, zoals met ikbenveilig.nl bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk een erg mooi systeem om zelfredzaamheid mee te ondersteunen.

Voor de slaapplekken, er zal zo veel mogelijk geprobeerd worden om mensen niet op opvang locaties te laten overnachten. De eerste voorkeur heeft het om mensen bij vrienden of familie onder te brengen, daarna hotels, spontaan aangeboden slaapplekken door andere burgers, leger basissen zijn ook goede opties (heb ooit een nacht op de basis in Budel overnacht als figurant bij een ontruiming in Eindhoven, oefening heette " Wake up" ) Slapen op de opvang locatie is echt de allerlaatste optie. Daarnaast kan het grootste deel van de mensen vaak inderdaad terecht bij vrienden en familie. (gelukkig maar).

Ik zal mijn bevolkingszorg boeken er eens bij pakken of ik wat interessante cijfers voor je kan vinden.