Bewaren/opslaan van beeldmateriaal

Auteur Topic: Bewaren/opslaan van beeldmateriaal  (gelezen 11900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 6 april 2014, 19:27:01
Mijn hoeveelheid foto's en externe harde schijven beginnen zachtjesaan serieuze vormen aan te nemen waardoor ik weer eens aan het nadenken ben wat de beste en veiligste manier is om dit beeldmateriaal te bewaren. Op dit moment bewaar ik de harde schijven nog gewoon thuis maar ik wil ze ook ergens extern gaan bewaren/opslaan.

Hoe en waar doen jullie dit?




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 6 april 2014, 20:35:18
Ik heb een NAS, met interne backup. Dus schijf1 die ik 'beschrijf' daadwerkelijk, en schijf 2 is een kopie van schijf 1. Je kan het uitbreiden tot x TB, dus voorlopig kan je nog even fotograferen ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2014, 20:48:01
Citaat van: Haageneesch link=msg=1256651 date=1396809318
Ik heb een NAS, met interne backup. Dus schijf1 die ik 'beschrijf' daadwerkelijk, en schijf 2 is een kopie van schijf 1. Je kan het uitbreiden tot x TB, dus voorlopig kan je nog even fotograferen ;)
Maar als de boel afbrand ben je alles kwijt als je je back up in je huis bewaard. Ik heb van mijn foto's een kopie liggen bij mijn ouders. Een backup van de laatste foto's ligt in mijn auto.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2014, 21:57:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1256653 date=1396810081
Maar als de boel afbrand ben je alles kwijt als je je back up in je huis bewaard. .............................................
Precies. Ik wil ze op meerdere plekken onder gaan brengen. Maar wordt dat in een (bank) kluis of uploaden naar een externe server (cloud)?


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2014, 17:41:26
Ik weet niet of je over een glasvezel verbinding beschikt, maar misschien is het dan een optie om een NAS/Netwerkschijf bij een familielid/bekende te plaatsen en hier naar toe te backuppen.
Als de ander dan bij jou een NAS plaatst heb je beiden een relatief goedkope backup. (Prijs per GB opslag)
Glasvezel is ivm de snelheid wel handig, zodat je je backup ook makkelijk en snel weer terug kunt halen.

Is hier nog een paar maandjes geduld hebben ivm aanleg glasvezel, daarna ga ik het in ieder geval zo doen samen met een familielid.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2014, 17:54:36
Helaas woon ik in zo'n gebied waar de politie tot voor kort nog op varkens reed ;) dus glasvezel zit er voorlopig ook niet in. Maar ik heb zo links en echts al wat info vergaard en ik denk dat ik een NAS aanschaf en dan een andere externe schijf ook nog ergens anders onder breng. Dan staat het driedubbel opgeslagen.

Meer ideeën zijn uiteraard welkom.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2014, 18:03:01
Ik heb hier op dit moment ook een drievoudig backup: PC, NAS in woning en Netwerkschijf in (vrijstaande) garage.
Risico van verlies door brand wordt zo in ieder geval iets kleiner.
Heb wel een CAT5E kabeltje naar de garage liggen, draadloos is me soms iets te traag met grotere series backuppen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2014, 10:22:15
In de cloud bij Google, Microsoft, Amazon?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 8 april 2014, 10:42:35
Citaat van: Dion link=msg=1256949 date=1396945335
In de cloud bij Google, Microsoft, Amazon?

Of bij KPN back-up online. Daar moet je voor betalen maar daar zijn de voorwaarden ook naar ;) Voor mij geen google etc.

Hier een NAS in netwerk met kopie naar drive-desktop en vervolgens een kopie naar KPN.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2014, 12:00:06
Externe cloud lijkt geen optie omdat ik nog alles via koperdraad moet versturen. Een NAS met nog ergens een externe kopie lijkt mij tot nu toe de beste oplossing.