Bewaren/opslaan van beeldmateriaal

Auteur Topic: Bewaren/opslaan van beeldmateriaal  (gelezen 11901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2014, 15:59:27
Alleen een NAS hier staan, met 2x 1TB erin. Wellicht dat ik eens met m'n broer ga samenwerken die een poosje verderop woont... :-)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2014, 21:54:11
Een aantal NAS-sen ondersteunen replicatie. Dus: jij hebt een NAS en familielid/kennis heeft er ook eentje. Dan kan je vaak replicatie instellen. Alles wat je in bepaalde directories/shares zet wordt dan gekopieerd naar die 2e NAS. En die staan dan een paar kilometer verderop, dus ach. Moet het wel een zeer grote brand zijn willen beide NAS-sen affikken.

Replicatie heeft alleen 1 nadeel: als je foto's corrupt raken (denk aan overschrijven, virus, verzin maar wat) wordt dat dan netjes gerepliceerd naar de overkant, en is die versie ook corrupt. Hetzelfde geldt voor het weggooien van bestanden: als die actie wordt gerepliceerd en je gooit per ongeluk al je bestanden weg.... dan zijn ze aan de overkant 1 minuut later ook weg.

Wat m.i. nog veel veiliger is: koop een harddisc dock; bijvoorbeeld http://www.alternate.nl/Sharkoon/SATA-QuickPort-Duo-USB3-0-v-2-/html/product/146471? en doe daar een losse harde schijf in (4 TB 3,5 inch schijf heb je al voor 150 euri's). Leg die weg, elders in huis, in de schuur, bij je familielid. Maak na een maand een 2de backup op een 2e schijf. Pak een maand later weer schijf 1 en overschrijf die. Na een maand pak je weer 2 enzovoort. Op die manier kan je altijd een maand terug.

En dan kan je tussendoor je spulletjes op een NAS zetten die in een andere kamer staat. Dat helpt je dan als halverwege die maand iets met de recente foto's gebeurt.

Ik werk zelf op Mac's. Die ondersteunen rsync in het operating systeem (dus: zonder optionele software), waarmee je ook heel makkelijk 'incremental backups' kan maken. Dus als je de schijf uit de schuur pakt en in je HD dock zet, worden alleen de wijzigingen weggeschreven. De eerste keer backuppen duurt dus lang, maar de tweede keer ben je dan met een paar minuten klaar en kan de schijf weer de schuur in. Hetzelfde geldt voor die backup naar die NAS; dat doe ik ook met rsync en dus worden alleen de wijzigingen geschreven.

Dat rsyncen is een scriptje, wat in de root van de backup schijf staat. Ik klik de disc het dock en start het script, en klaar is Kees Peen.

Ik doe heel veel video; en alle foto's sla ik in RAW op. Geloof me; dan ben je blij als je incremental backups kan maken en niet elke keer je hele data directory naar die kopie schijf moet sturen. Alleen de verschillen is dan al 'best de moeite'.

Moet je alleen wel de discipline opbrengen om te backuppen. Maar goed: als je dat niet kan ga je vanzelf 'ooit' op je snuit.

Peen
Redacteur van


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #12 Gepost op: 9 april 2014, 08:57:30
Wanneer ik gefotografeerd heb maak ik eerst een selectie in LR. Ik geef foto's een 'X' (Rejected), een 'P' (Pick)of niets mee (weet ik nog niet wat en of ik er wat mee wil doen). De foto's die ik rejected heb gaan meteen van mijn schijf af. De foto's die ik de 'P' heb meegegeven ga ik bewerken en gooi in online.
Aan het einde van het jaar ga ik weer door al mijn foto's heen van dat jaar. Als ik nog niets heb gedaan met de foto's die niet uit zijn gezocht gaan die ook gewoon keihard de prullenbak in. Dat scheelt enorm veel ruimte, vooral nu ik naast de 1D ook nog een 5D gebruik.

Mijn foto's bewaar ik hier op mijn harde schijf met een back-up op de NAS. De NAS wordt regelmatig geback-upt op een externe harde schijf. Deze schijf ligt bij mijn vriend op het werk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #13 Gepost op: 9 april 2014, 09:01:58
Vergeten: op Mac OS heb je TimeMachine, wat elk uur automatisch/in de achtergrond een incremental backup maakt. Dat kan naar een locale schijf (bijvoorbeeld iets via USB) maar ook via netwerk naar een NAS op zolder. Op Windows zal er vast iets te krijgen zijn wat ook dergelijke functionaliteit biedt.

Maar wat ik bedoel is: zorg dat je ook een schijf of wat 'offline' hebt liggen; dus dat verhaal van die schijven 1/2 die elders liggen. Vertrouw niet alleen op een online backup. Voor de kosten van een SATA desktop schijf hoef je het niet te laten; en met zo'n harddisc dock kan je hem makkelijk aan- en loskoppelen zonder je systeem open te hoeven schroeven.

Peen
Redacteur van


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #14 Gepost op: 17 april 2014, 08:41:45
Zijn er nog verschillen tussen het opslaan op (twee) externe harde schijven en een NAS? Ik begrijp dat je als je een NAS hebt staan, je overal via internet bij je gegevens/foto's kan?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #15 Gepost op: 17 april 2014, 10:20:19
Een externe schijf hangt niet permanent aan een netwerk en is dus onbenaderbaar voor goed- en kwaad willenden als ze losgekoppeld zijn.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #16 Gepost op: 17 april 2014, 12:02:00
Citaat van: JJ75 link=msg=1259172 date=1397722819
Een externe schijf hangt niet permanent aan een netwerk en is dus onbenaderbaar voor goed- en kwaad willenden als ze losgekoppeld zijn.
Yup; en dat kan een belangrijk voordeel zijn.

Denk o.a. aan die virussen die je data coderen (ransomware) en waar je moet betalen om een sleutel te krijgen om dat weer te decrypten.

Een HD die ergens 'losgekoppeld' ligt, kan niet versleuteld worden door ransomware :)

Peen
Redacteur van


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #17 Gepost op: 17 april 2014, 15:51:46
Dus als ik het goed begrijp;

Voordelen van een NAS;
- je kunt op elke plaats ter wereld waar internet voorhanden is bij je materiaal
- je materiaal is vrij eenvoudig op twee (meerdere) schijven te kopieren

Nadeel van een NAS;
- je materiaal is virus gevoelig ivm. de internetverbinding



Voordelen van (losse) externe harde schijven;
- niet virus gevoelig

Nadelen van externe harde schijven;
- je moet handmatig naar de schijven kopieren
- je kunt extern niet bij je materiaal

Ik heb nog geen mobiel internet en hoef onderweg dus ook nog niet bij mijn foto's te kunnen maar dat kan veranderen in de toekomst. Ik ben er dus nog niet helemaal uit.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #18 Gepost op: 17 april 2014, 18:59:59
Citaat van: NikonDirk link=msg=1259254 date=1397742706
Nadelen van externe harde schijven;
- je moet handmatig naar de schijven kopieren


Dat hoeft niet per se. Er zijn genoeg backup en synchronisatie programma's die ook over weg kunnen met een externe harde schijf die aan/afgekoppeld wordt.
Wel zul je er aan moeten denken om die schijf aan en af te koppelen, en vaak zelf opdracht moeten geven tot het maken van die backup.

Een bijkomend voordeel van een NAS:
- Kan ook vaak als backup dienen voor andere apparaten die met een thuisnetwerk zijn verbonden. Denk bijvoorbeeld aan foto's op je telefoon. ;)

Een bijkomend nadeel van een externe schijf:
- gevoeliger voor fysieke beschadiging van de harde schijf in de behuizing. Zeker als hij niet netjes opgeslagen wordt.

Ik ben geen fotograaf, maar hobby wel met computers en heb dan ook de luxe van een eigen NAS/server en een externe HD.
Het is niet een kwestie van 1 is altijd beter dan de ander. Kijk goed naar je eigen situatie en wat binnen je budget het makkelijkste lijkt.
Als je een beetje avontuurlijk bent, kan je natuurlijk ook je eigen "NAS" bouwen.......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 17 april 2014, 19:26:19
Citaat van: zwelgje link=msg=1259356 date=1397753999
Dat hoeft niet per se. Er zijn genoeg backup en synchronisatie programma's die ook over weg kunnen met een externe harde schijf die aan/afgekoppeld wordt.
Wel zul je er aan moeten denken om die schijf aan en af te koppelen, en vaak zelf opdracht moeten geven tot het maken van die backup.

Een bijkomend voordeel van een NAS:
- Kan ook vaak als backup dienen voor andere apparaten die met een thuisnetwerk zijn verbonden. Denk bijvoorbeeld aan foto's op je telefoon. ;)

Een bijkomend nadeel van een externe schijf:
- gevoeliger voor fysieke beschadiging van de harde schijf in de behuizing. Zeker als hij niet netjes opgeslagen wordt.

Ik ben geen fotograaf, maar hobby wel met computers en heb dan ook de luxe van een eigen NAS/server en een externe HD.
Het is niet een kwestie van 1 is altijd beter dan de ander. Kijk goed naar je eigen situatie en wat binnen je budget het makkelijkste lijkt.
Als je een beetje avontuurlijk bent, kan je natuurlijk ook je eigen "NAS" bouwen.......
Mijn camera heb ik altijd bij me, ik maak dus geen telefoonfoto's.

Als ik besluit externe harde schijven te nemen ipv. een NAS gaan deze op diverse plaatsen in een kluis. Er kan dus relatief weinig mee gebeuren. Een goede opslag van mijn foto's is mij wel wat waard.
 
Helaas heb ik weinig met electronica, een eigen NAS bouwen is in mijn geval dus zeker geen goed idee.

Zoals ik het nu bekijk heb ik meer aan externe schijven dan een NAS. Tenzij iemand nog meer voor/nadelen kan verzinnen. Of een NAS voor thuis en externe schijven buitenshuis in een kluis..?