Instructeur NIBHV , Instructeur EH

Auteur Topic: Instructeur NIBHV , Instructeur EH  (gelezen 8971 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 14 september 2010, 13:15:35
Wat zijn de opleidingsverschillen van een instructeur Eerste Hulp opgeleid vlgs het NIBHV en een instructeur Eerste Hulp opgeleid vlgs de richtlijnen van Het Oranje Kruis?
Welke onderwerpen/vaardigheden zitten er niet/wel in beide opleidingen?

Alvast bedankt voor je reactie!




hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2010, 14:23:53
De opleiding van het NIBHV is volgens het NIBHV. Lekker kort en weinig achtegronden. Net zoals hun opleiding BHV (maar dat is een persoonlijke mening). De opleiding die ik geveolgd heb tot instructeur eerste hulp via het ornaje kruis was een jaar lang, degelijk met alles wat je nodig hebt, ook aan bijscholing. Dus BLS, PBLS, AED eerste hulp aan kinderen, wandelletsels en noem maar op. Dat krijg je echt niet bij het NIBHV.

Dus, wat zoek je? Een goede gedegen opleiding waar je meer mee kan dan alleen voor het NIBHV lesgeven? Of een BHV instructeur zijn en al het leuks laten liggen?  998765 Je weet wel wat ik zou doen... succes!
It's me!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2010, 19:46:30
De opleiding van het NIBHV is volgens het NIBHV. Lekker kort en weinig achtegronden. Net zoals hun opleiding BHV (maar dat is een persoonlijke mening). De opleiding die ik geveolgd heb tot instructeur eerste hulp via het ornaje kruis was een jaar lang, degelijk met alles wat je nodig hebt, ook aan bijscholing. Dus BLS, PBLS, AED eerste hulp aan kinderen, wandelletsels en noem maar op. Dat krijg je echt niet bij het NIBHV.

Dus, wat zoek je? Een goede gedegen opleiding waar je meer mee kan dan alleen voor het NIBHV lesgeven? Of een BHV instructeur zijn en al het leuks laten liggen?  998765 Je weet wel wat ik zou doen... succes!

Waar zijn dan je persoonlijke uitdagingen en ontwikkelingen als je afgestompt jaar-in-jaar-uit uitsluitend (NI)BHV opleidingen wil gaan verzorgen.
Als "minimaal" opgeleide (NI)BHV instructeur blijf je dan aan de onderkant van de EHBO/BHV opleidingsbranche zitten. Niet goed.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om je kennis en vaardigheden als EHBO/BHV instructeur op een hoger niveau te brengen, buiten het NIBHV en OK om.
Je moet het alleen willen en durven.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2010, 22:56:56
Als BHV-er weet ik mijn voor keur wel: de gedegen opleiding.
Ben al heel wat jaren op herhaling, dus de basiskennis is wel redelijk aanwezig. Geef mij dan maar een goede (beroeps-) instructeur/instructrice die zelf ervaring heeft als ambu (voor LRH deel) en BRW (voor B&O deel).

Erg belangrijk juist om naast het wettelijk verplicht herhalen van de stof ook nog iets nieuws te leren. Naar mijn ervaring zijn zij de enigen waar je dat bij hebt.
Ik heb ooit eens B&O gehad van een LRH instructeur die zelf op de ambu zat. Dan is het oefenen met een CO2 blusser echt niet leuk en doodsaai. En dan heb ik hetnog niet over de achtergrondinfo die hij/zij dan niet kan geven..

In dat kader denk ik aan een BRW instructeur die enkele jaren geleden al zei bij een deurprocedure: "jongens dit staat niet in het boek: in hemelsnaam, als er rook uit deze deur komt, ongeacht de temperatuur van de deurknop: WEGWEZEN EN OP ONS WACHTEN, anders moeten we 3 SO's bergen ipv 1"

Of iets wat ik enkele jaren geleden ook had: een LRH instructeur die erna nog een AED training moest geven en dus trainers bij had: dit doen we zo nog even na de verplichte stof. Zeer nuttige basiskennis die het verschil tussen leven en dood kan maken...


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #4 Gepost op: 27 september 2010, 13:45:02
Leuk, die reacties, maar niemand geeft antwoord op mijn vraag.....
 :'(


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2010, 21:23:34
Tsja, ik ben geen instructeur dus kan er weinig zinnigs over zeggen...  998765


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:03:49
Ik ben instructeur volgens de richtlijnen van het Oranje Kruis, NODE.  Ik weet niet wat de opleidingseisen zijn van het NIBHV, maar als instructeur via het NODE heb je veel meer vaardigheden en kennis. Niet alleen over levensreddende eerste hulp, waar de BHV op gericht is, maar ook op een heel breed gebied. Er zit, naar mijn idee, veel meer verdieping in de OK-opleiding.

Dat is wat mijn voorgangers ook proberen te zeggen. BHV is gestoeld op levensreddende handelingen, OK is EHBO-breed. En gegarandeerd dat je als BHV-instructeur ook heel veel vragen gaat krijgen die verder gaan dan levensreddende handelingen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2014, 10:19:54
Er is nu ook de cursus NedCert Instructeur BHV-EHBO.
7 contactdagen, 3 toetsen, 225 uur studiebelasting. Na certificering jaarlijks 3 scholingsdagen.

http://www.nedcert.nl/bhv-blog/hoe-word-ik-bhv-instructeur/


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2014, 08:37:37
Citaat van: René van der Helm link=msg=1256514 date=1396772394
Er is nu ook de cursus NedCert Instructeur BHV-EHBO.
7 contactdagen, 3 toetsen, 225 uur studiebelasting. Na certificering jaarlijks 3 scholingsdagen.

http://www.nedcert.nl/bhv-blog/hoe-word-ik-bhv-instructeur/

Deze onderwerpen:
- verdieping van kennis over spoedeisende hulpverlening bij slachtoffers;
- verdieping van kennis over spoedeisende hulpverlening bij calamiteiten en incidenten;
- didactische vaardigheden toegespitst op BHV onderwijs;
- leren om op te leiden voor BHV, SEHSO, SEHCI, SEHBK, PM, BHVP, HBHV;
- enscenering van praktijksituaties;
- een RI&E met PvA maken;
- leerdoelen formuleren;
- lesplannen schrijven;
- een les verzorgen;
- na de cursus een stage.