"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 70245 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #130 Gepost op: 3 maart 2020, 13:34:19
Brandweer redt bijna nooit iemand'


Veiligheidsregio's willen af van verplichte opkomsttijden voor de brandweer, omdat ze schijnveiligheid suggereren. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en brandweerdeskundige, is het daarmee eens en vindt dat de brandweer met een derde personeel minder toe kan.

Volgens de wet moet de brandweer binnen vijf tot achttien minuten ter plekke zijn. Waarom is dat volgens u onzin?

"Bij brand heeft de brandweer twee taken: mensen redden en schade beperken. Bij redden is de gedachte dat snelheid van belang is, maar de realiteit is dat de brandweer vrijwel nooit iemand redt. Toen ik dat eens eerder zei, kreeg ik veel reacties van boze brandweermensen, maar van hen hadden uiteindelijk maar een of twee echt iemand gered. Daarmee bedoel ik naar binnen gaan en iemand levend achter de vuurhaard vandaan halen. Bij brand ben je binnen een paar minuten dood. Dat geldt voor alle dodelijke slachtoffers van de afgelopen jaren, blijkt uit onderzoek. Sommige slachtoffers waren al dood voor de brandweer gebeld werd.

tsja....

https://twitter.com/Brandweer_NL/status/1234743692126236673

https://twitter.com/Brwacademie/status/1234753644521762816
Samen sterk in de hulpverlening!


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #131 Gepost op: 3 maart 2020, 15:40:23
Ik moet ook meteen de situatie denken met de politieagent denken die zijn beide benen brak omdat hij iemand vanaf hoogte redde, daarnaast volgens mij filmpjes genoeg van inzetten waarbij mensen opgesloten zitten op hogere of andere etages. Het klinkt vrij kort door de bocht wat er in Trouw wordt geclaimd maar tegelijk zal het ook wel ergens op gebaseerd zijn. Misschien kan beter een conclusie zijn dat het aantal keer dat iemand met een binnenredding wordt gered zeer beperkt is, dus dat er anders ingezet moet worden?

Ik zou als diender niet zonder de brandweer kunnen, juist omdat ze zoveel meer doen dan brandjes blussen.

Wellicht moet er eens gekeken worden naar een andere inrichting van het veiligheidsapparaat? Ambulance zit met aanrijdtijden, politie met personeelstekorten en een verschuiving naar het digitale domein (en dus minder op straat) en brandweer kampt ook een tekort aan vrijwilligers. Als we nu het veiligheidsapparaat zouden inrichten, hoe zou deze er nu uitzien? Wellicht dat we dan uitkomen op een meer hybride model (voor incidentafhandeling hé, niet voor andere taken), bijvoorbeeld naar Amerikaans model waarbij ALS aanwezig is op de brandweerkazerne. Ik weet dat ik natuurlijk nu moet uitkijken dat ik niet belachelijk ga klinken dus ik hou hier op met suggesties geven ;-)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #132 Gepost op: 3 maart 2020, 17:03:15

 Misschien kan beter een conclusie zijn dat het aantal keer dat iemand met een binnenredding wordt gered zeer beperkt is, dus dat er anders ingezet moet worden?

Waaruit trek je deze conclussie?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #133 Gepost op: 3 maart 2020, 20:07:42
Dat citaat uit Trouw is inmiddels zeven jaar oud en gelukkig is er van meneer Helsloot's aanbevelingen nog weinig terechtgekomen. Wel denk ik dat Kaasje die conclusie misschien suggereert op basis van de recente infographic van het NIFV (8% reddingen uit brandruimte) en Helsloot's definitie van een redding: "daarmee bedoel ik naar binnen gaan en iemand levend achter de vuurhaard vandaan halen". Dat klinkt verdacht veel als het oude praktijkexamen onderbrandmeester en doet weinig recht aan de realiteit. Het NIFV hanteert een andere definitie: "Een redding is een evacuatie door de brandweer van een persoon die niet zelfstandig kan of wil vluchten en zonder ingrijpen van de brandweer in een slechtere situatie zou zijn gekomen." Dat lijkt me meer in overeenstemming met wat er bijna dagelijks gebeurt.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #134 Gepost op: 4 maart 2020, 17:55:23
Waaruit trek je deze conclussie?
Uit een post die iemand met bijna exact dezelfde gebruikersnaam heeft gedaan 0098
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!