Sluiting Kazernes Oegstgeest en Leiderdorp

Auteur Topic: Sluiting Kazernes Oegstgeest en Leiderdorp  (gelezen 51934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 19 april 2014, 12:52:04
Citaat van: JAB link=msg=1259837 date=1397902414
Wel een goede zaak dat de beide burgemeesters dit niet zomaar accepteren! Het gebeurt n.m.m. te vaak dat het mooie verhaal van de managers van een VR. voor zoete koek worden geslikt door de gemeentebesturen e.d. Eerst maar met goede cijfers, een stevige onderbouwing en garantie van de opkomsttijden/veiligheid op tafel komen. En uiteraard een fatsoenlijker manier van informatie rondsturen aanleren! Veelbetekenend, deze reactie!
Maar diezelfde burgemeesters maken deel uit van het bestuur van diezelfde veiligheidsregio. ::)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #31 Gepost op: 19 april 2014, 19:59:43
Citaat van: Peter71 link=msg=1259854 date=1397904724
Maar diezelfde burgemeesters maken deel uit van het bestuur van diezelfde veiligheidsregio. ::)

Zeker!
Maar daarom vind ik het juist goed dat deze 2 nu gaan inzien wat bepaalde plannen voor hun gemeente gaan betekenen. Ze zullen (en mogen) zeker instemmen met bezuinigingen. Maar nu ze niet op de juiste wijze - en met negatieve berichten v.w.b. hun gemeentes - zijn ingelicht gaan ze niet simpelweg akkoord. En dat valt mij juist op. Wellicht worden zij de luis in de pels van de VR HM. En worden er meer burgervaders en -moeders wakker. Misschien roepen ze het genootschap van burgemeester bij elkaar! En stappen ze massaal uit de VR besturen!  8)


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #32 Gepost op: 19 april 2014, 21:48:38
Citaat van: JAB link=msg=1259837 date=1397902414
Wel een goede zaak dat de beide burgemeesters dit niet zomaar accepteren! Het gebeurt n.m.m. te vaak dat het mooie verhaal van de managers van een VR. voor zoete koek worden geslikt door de gemeentebesturen e.d. Eerst maar met goede cijfers, een stevige onderbouwing en garantie van de opkomsttijden/veiligheid op tafel komen. En uiteraard een fatsoenlijker manier van informatie rondsturen aanleren! Veelbetekenend, deze reactie!

Alle burgemeesters hebben bij de vorming van de Brandweer HM, mede besloten dat er een financiële besparing gerealiseerd moest worden van zo'n 15% (maar uiteraard niet ten kosten van 'hun' brandweerposten naar nu blijkt....)

Iets met boter en hoofd....

Wil evengoed wel even vermelden dat dit voor de betrokken posten een hard gelach is. De besparingen gaan blijkgelijk toch plaatsvinden bij de (vrijwillige-)repressieve dienst en voorlas nog niet bij het hogere management en de overvloedige ondersteunende functies.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #33 Gepost op: 19 april 2014, 21:57:15
Citaat van: Coldchurch link=msg=1259984 date=1397936918
De besparingen gaan blijkgelijk toch plaatsvinden bij de (vrijwillige-)repressieve dienst en voorlas nog niet bij het hogere management en de overvloedige ondersteunende functies.

Nee joh, die managers hebben precies door waar bezuinigd kan worden!

Het opheffen van een paar overbodige adviesgroepjes (bijvoorbeeld over het sluiten van kazernes) levert een vermindering van werkgelegenheid voor managers op en een dito structurele bezuiniging op personeelskosten. Maar dat zou te makkelijk zijn...

Ik ben ontzettend blij dat ik in een regio werk waar men veel belang hecht aan een sterke repressieve organisatie en men vindt dat preventie bovenop repressie moet komen, niet in plaats van. Met ieder nieuwsbericht dat ik over het sluiten van kazernes lees bekruipt mij steeds meer het gevoel dat men dagen-, zo niet wekenlang, praat over hoe iets dat krom is rechtgel*ld kan worden.

Feit: als je twee posten wegbezuinigt lever je slagkracht in.
Feit: als je twee posten wegbezuinigt gaat de aanrijdtijd omhoog
Feit: met rookmelders voorkom je geen branden
Feit: rookmelders redden lang niet altijd levens (rapport IFV fatale woningbranden 2012)

Was het overigens niet Oegstgeest (= overigens retorische vraag) waar bij een brand in een zorginstelling door het snelle optreden van de brandweer nog wat mensen gered konden worden, ondanks de drie doden die daar ook vielen? 'Risico-objecten' hebben hier ook niet meer de status die zij verdienen, tot het weer een keer misgaat natuurlijk..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 19 april 2014, 22:24:15
Citaat van: Coldchurch link=msg=1259984 date=1397936918
Alle burgemeesters hebben bij de vorming van de Brandweer HM, mede besloten dat er een financiële besparing gerealiseerd moest worden van zo'n 15% (maar uiteraard niet ten kosten van 'hun' brandweerposten naar nu blijkt....)

Tja, dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Zoiets zagen we ook gebeuren in Gooi&Vechtstreek, toen ging het om het schrappen van TSen. Het lijkt dat er burgemeesters zijn die eerst braaf JA knikken voor bezuinigingen, zonder te beseffen wat dit wel eens kon inhouden voor hun eigen brandweerpost. :-\


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #35 Gepost op: 20 april 2014, 12:08:54
Citaat van: Danny722 link=msg=1259989 date=1397937435

Feit: als je twee posten wegbezuinigt lever je slagkracht in.
Feit: als je twee posten wegbezuinigt gaat de aanrijdtijd omhoog
Feit: met rookmelders voorkom je geen branden
Feit: rookmelders redden lang niet altijd levens (rapport IFV fatale woningbranden 2012)

Was het overigens niet Oegstgeest (= overigens retorische vraag) waar bij een brand in een zorginstelling door het snelle optreden van de brandweer nog wat mensen gered konden worden, ondanks de drie doden die daar ook vielen? 'Risico-objecten' hebben hier ook niet meer de status die zij verdienen, tot het weer een keer misgaat natuurlijk..........

De eerste 2 feiten ben ik niet met je eens. Door de verplaatsing van de kazene Leiden-Noord zal de aanrijdtijden niet dusdanig omhoog schieten. De dekkinsgraad van risico panden zal in Oegstgeest juist omhoog gaan en in Leidendorp iets omlaag. Minder slagkracht? Dat lijkt me sterk in een dun bevolkt gebied zoals in Leiden en omgeving (en dus weinig afstand tussen kazerne's). Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 20 april 2014, 12:31:54
Citaat van: 112Davey link=msg=1260146 date=1397988534
Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.

Alleen maar omdat ze 4 TS'en hebben? Zo werkt een KVT natuurlijk niet, er is immers slechts bemanning voor beide 1e TS'en. Vaak wordt in een later stadium pas bemanning van huis gepiept voor herbezetting en die zullen 9 van de 10 keer niet naar het incident zelf gaan maar staan voor restdekking. Ik ben benieuwd of jij een ZGB kunt noemen waarbij alle 4 de TS'en uit Leiden kwamen? :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 20 april 2014, 12:35:56
Citaat van: 112Davey link=msg=1260146 date=1397988534

De eerste 2 feiten ben ik niet met je eens. Door de verplaatsing van de kazene Leiden-Noord zal de aanrijdtijden niet dusdanig omhoog schieten. De dekkinsgraad van risico panden zal in Oegstgeest juist omhoog gaan en in Leidendorp iets omlaag
. Minder slagkracht? Dat lijkt me sterk in een dun bevolkt gebied zoals in Leiden en omgeving (en dus weinig afstand tussen kazerne's). Waarschijnlijk komen de eerste 4 tankautospuiten die bij een zeer grote brand geallemeerd moeten worden uit Leiden zelf.
Hoezo levert men niets in aan slagkracht, je zegt zelf nu dat Leiderdorp er bij in zal schieten ten aanzien van de dekkingsgraad.


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #38 Gepost op: 20 april 2014, 13:35:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1260165 date=1397990156
Hoezo levert men niets in aan slagkracht, je zegt zelf nu dat Leiderdorp er bij in zal schieten ten aanzien van de dekkingsgraad.

De dekkingsgraad van Oegstgeest zal van 10,8% naar 48,9% (binnen 9 min t.p.) gaan. Leiderdorp zal van 14,5% naar 29,6% (binnen 9 min t.p.) gaan. Ik moet dus terugkomen over wat ik hier boven vertelde. De dekkingsgraad zal enorm gaan stijgen bij de gebouwen waarbij binnen 9 minuten brandweer hoort te staan. De algemeene dekkingsgraad zal in Leiderdorp van 29,6% naar 29,3 dalen, Oegstgeest van 48,9% naar 46,4% dalen. Al met al blijft het doodzonde dat deze kazerne's hun deuren moeten sluiten.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #39 Gepost op: 20 april 2014, 13:38:11
Waar haal je die wijsheid vandaan?