Weginspecteur, één van de mooiste maar ook moeilijkst bereikbare beroepen van Nederland?

Auteur Topic: Weginspecteur, één van de mooiste maar ook moeilijkst bereikbare beroepen van Nederland?  (gelezen 9053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nielswitteveen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Goedendag allen,

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen en mijn reden van aanmelding voor dit forum uitleggen.

Ik ben 33 jaar, gehuwd, vader van 2 kinderen en woonachtig in Friesland. Sinds 1998 werkzaam bij defensie en wel bij de verbindingsdienst.
Mijn huidige functie, sinds 2005, is bedienaar/chauffeur van een straalzendervoertuig met een mobiele antennemast van 25 meter op een aanhanger.
Na 15 jaar defensie en binnenslaper te zijn vind ik het zo langzaam wel tijd worden om wat dichter bij huis te gaan werken, vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben op een baan buiten defensie.
Nu is wat mij al jaren één van de mooiste banen van Nederland lijkt die van weginspecteur bij Rijkswaterstaat. Enerzijds moet je zelfstandig kunnen zijn, anderzijds heb je met heel veel verschillende mensen en instanties te maken waar je mee moet kunnen samenwerken. Geen standaard 9 tot 5 baan, een grote bijdrage aan de veiligheid, soms stressvol en steeds afwisselend, wat dat betreft heeft het best veel raakvlakken met het werken bij defensie.
Nu ben ik mij al geruime tijd aan het verdiepen in hoe ik het best kans zou maken ooit weginspecteur te kunnen worden. Hetgeen waar ik echter steeds tegen aanloop is dat zodra je een CV opstuurt naar Rijkswaterstaat je een mail terugkrijgt waarin staat dat er op dit moment geen vacatures zijn en je "werkenvoornederland" in de gaten moet houden. Dat doe ik dan ook steeds, alleen heb ik daar nog nooit een vacature hiervoor voorbij zien komen. Verdere informatie over de mogelijkheid om een dag mee te kunnen lopen, opleidingseisen en dat soort zaken is bijna nergens te vinden.
Veel mensen om mij heen zeggen dat je, wil je bij Rijkswaterstaat terecht komen je een kruiwagen moet hebben, ik ben zo langzamerhand bang dat zij inderdaad gelijk hebben.

Naar mijn mening heb ik de juiste instelling, de juiste rijbewijzen, algemene kennis en "geestelijke bagage" om in aanmerking te komen, ik weet alleen nog niet de juiste ingang te vinden.
Ik hoop ten zeerste dat hier iemand is die mij verder op weg kan helpen.

Alvast bedankt,

Niels Witteveen




WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding


Ik ben werkzaam binnen I en M. De reactie die je ontvangt via RWS klopt ook momenteel. We hebben net een krimp ronde achter de rug, dus de komende tijd zal misschien her en der een collega met pensioen gaan die misschien opgevuld mag worden, maar met alle respect denk ik dat het moeilijk gaat worden. Wel een optie is een andere functie binnen RWS zoeken, en dan intern door solliciteren.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat
Wel een optie is een andere functie binnen RWS zoeken, en dan intern door solliciteren.
Hoi Niels, idd een mogelijke optie en miss het certificaat " landelijk bevoegd verkeersregelaar" gaan halen dan heb je dat ook vast in de broekzak.
Succes met je zoektocht, ik kom er niet meer aan toe maar is mooi afwisselend werk, mee zorg dragen voor verkeersveiligheid.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Nielswitteveen,

Hoi zelf ben ik oud militair en ben ik sinds 1 februari 2015 werkzaam als WIS bij RWS.  Dit is mogelijk geworden doordat ik toen ik zelf interne herplaatser bij defensie werd direct ben gaan bellen voor een meerijd verzoek.
Na dit bezoek bleek dat het mogelijk was om mij op inhuur contract aan te nemen bij RWS. Samen met de p dienst defensie in Utrecht en rws is het gelukt om dit mogelijk te maken vanaf 2012 voor 2,5 jaar.
Ik weet dat de contact persoon vanuit Utrecht verzocht is om gegevens uit te wisselen met RWS om evt de weg vrij te maken voor externe herplaatsingskandidaten van defensie. Weet wel er is een enorme wachtrij voor de functie.

M.v.g. Een oud WMR 1 nu WIS


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Gele wagen link=msg=1342723 date=1428674267
Weet wel er is een enorme wachtrij voor de functie.
Hoelang is de wachtrij momenteel?


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Veel mensen die van werk naar werk kandidaat zijn bij andere Rijksoverheid instanties die aan het bezuinigen zijn. Veel mensen vanuit Justitie, politie, defensie enz. Voorlopig is het werken bij de overheid goed in de gaten houden en voor overheidspersoneel de mobiliteitsbank. Exacte aantallen kan en mag ik niet geven.  98uiye


sylvester1986

  • Gast
Toen ik bij Defensie werkte (2005-2012) was er al nauwelijks werk bij RWS.
Ik had toendertijd ook niet het idee dat mensen bij de overheid voorsprong hadden :-\


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Meestal is het bij functies bij de overheid zo en zeker bij bezuinigingen. De volgorde als volgt
Interne publicatie een aantal ronden> aanbieden functie aan geschikt zwevend personeel intern> functie publicatie intern Rijksoverheid > publicatie functie openlijk extern op werken voor het rijk.
Heb al meerdere bezuinigingen door de jaren op deze manier langs zien komen.
Blijf er bij, zelf actie ondernemen en ergens binnen lopen of bellen als interesse helpt gewoon ook nog steeds goed. De brutale mens heeft nog steeds de halve wereld   e050


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Zojuist online gezet op Regio15: een achtergrondreportage over het werk van de Weginspecteur van Rijkswaterstaat!!

http://www.regio15.nl/index.php/reportages/rijkswaterstaat
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.