GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (natuur Mastbos) Galderseweg - Breda 17-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (natuur Mastbos) Galderseweg - Breda 17-04-2014  (gelezen 43904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: JJ75 link=msg=1259511 date=1397803018
Dus omdat ze in Brabant de boel niet op orde hebben is dus ondersteuning nodig uit Overijssel?

Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die dit een kansloze opmerking vindt? Dus omdat heel Nederland (en zelfs daarbuiten) kwam assisteren tijdens de NSS heeft de politie Haaglanden zijn zaken niet op orde? Kennemerland heeft zijn zaakjes zeker ook niet op orde, toen half Nederland kwam assisteren bij de Poldercrash. Hoe goed je een hulpverleningsorganisatie ook optuigt, er zullen altijd incidenten blijven die groter zijn dan waar je op berekend bent. Zolang je zelf maar de eerste klappen kunt uitdelen.

Bovendien zijn er in het (recente) verleden geregeld natuurbranden geweest (verspreid over het land) waarbij andere regio's (soms van de andere kant van het land) kwamen assisteren, al dan niet met een TS-BT peloton.

Maar aan de andere kant, misschien kun jij je opmerking eens proberen te beargumenteren. Afzeiken is erg makkelijk, maar welke zaakjes zou MWB exact niet op orde hebben en waar baseer je dat op? Aantal TS'en, aantal TS-BT, opkomsttijden, eigen kracht om af te lossen, uit welke regels of leidraden haal je dat, etc.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
ik kan me goed voorstellen dat er soms assistentie komt vanuit andere regio's.   personeel van de eigen regio is soms uitgeput van de lange inzet en moet ook zijn rust hebben. dat andere regio's dit dan overnemen erg goed.


Tevens kan ik vertellen dat er bij de hulpvoertuigen nu uit Overijssel geen  TS-BT zit.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Hunter link=msg=1259529 date=1397809406
Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die dit een kansloze opmerking vindt? Dus omdat (...)

Ik ben het gierend met je eens, maar je denkt toch niet dat ik nog de moeite neem om hierop te reageren..  ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Hunter link=msg=1259529 date=1397809406
Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die dit een kansloze opmerking vindt? Dus omdat heel Nederland (en zelfs daarbuiten) kwam assisteren tijdens de NSS heeft de politie Haaglanden zijn zaken niet op orde? Kennemerland heeft zijn zaakjes zeker ook niet op orde, toen half Nederland kwam assisteren bij de Poldercrash. Hoe goed je een hulpverleningsorganisatie ook optuigt, er zullen altijd incidenten blijven die groter zijn dan waar je op berekend bent. Zolang je zelf maar de eerste klappen kunt uitdelen.

Bovendien zijn er in het (recente) verleden geregeld natuurbranden geweest (verspreid over het land) waarbij andere regio's (soms van de andere kant van het land) kwamen assisteren, al dan niet met een TS-BT peloton.

Maar aan de andere kant, misschien kun jij je opmerking eens proberen te beargumenteren. Afzeiken is erg makkelijk, maar welke zaakjes zou MWB exact niet op orde hebben en waar baseer je dat op? Aantal TS'en, aantal TS-BT, opkomsttijden, eigen kracht om af te lossen, uit welke regels of leidraden haal je dat, etc.
Op basis van voorgaande reacties 44 tot 58 (mijn interpretatie) blijkt dat in deze regio geen TS-BT beschikbaar is terwijl het gebied nou niet geheel vrij is van natuur en bossen. Maar uit de inhoudelijke reacties op mijn verwondering dat inzet vanuit Overijssel nodig is, blijkt dat deze regio gewoon de experts zijn met betrekking tot bosbrand bestrijding. Ik vind het logischer dat voor alleen normale mankracht inzet deze gehaald wordt uit dichterbij gelegen regio's. 't is toch wel een erg flinke rit en afhankelijk van het soort voertuig twee tot 3 uur rijden om vanuit Dedemsvaart in Breda te komen.


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
voor info over de inzet van uit overijsel
het is een stuk je lezen  maar dan weetje ook waar je het over hebt   ^-^

http://brandweerommen-hardenberg.nl/Nieuws/speciaal-natuurbrandbestrijdingsteam.html


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: JJ75 link=msg=1259540 date=1397812652
Op basis van voorgaande reacties 44 tot 58 (mijn interpretatie) blijkt dat in deze regio geen TS-BT beschikbaar is terwijl het gebied nou niet geheel vrij is van natuur en bossen. Maar uit de inhoudelijke reacties op mijn verwondering dat inzet vanuit Overijssel nodig is, blijkt dat deze regio gewoon de experts zijn met betrekking tot bosbrand bestrijding. Ik vind het logischer dat voor alleen normale mankracht inzet deze gehaald wordt uit dichterbij gelegen regio's. 't is toch wel een erg flinke rit en afhankelijk van het soort voertuig twee tot 3 uur rijden om vanuit Dedemsvaart in Breda te komen.

De 'expertregio's' zoals die regelmatig genoemd worden zijn de VGGM en VNOG, en persoonlijk vind ik dat de VRU ook behoorlijke stappen heeft gemaakt. Deze regio's kunnen in principe twee pelotons TS-NBB leveren voor interregionale bijstand en dan blijft de slagkracht in de regio ook in orde.

Waar er met de pelotons TS-NBB vooral veel gemakkelijker en sneller geblust kan worden (mits locatie bereikbaar is!), is het team uit Twente/IJsselland vooral voor het handwerk. Als de brand in de grond (humuslaag) zit heb je weinig meer aan de TS-NBB, je moet dan gewoon gaan graven en de hotspots uitmaken. Daarvoor zit een prima uitrusting op de container, met onder andere waterzakjes en veel werktuigen.

Je zou de bijstand in Nederland dus zo kunnen zien: bij bijvoorbeeld de brand op de Strabrechtse Heide zou men in eerste instantie interregionale pelotons TS-NBB moeten oproepen om de brand onder controle te krijgen (slagkracht en water). Vervolgens kan het natuurbrandbestrijdingsteam ingezet worden om óf brandgeulen te maken (indien nodig), óf de hotspots uit te maken zodat de brand niet meer oplaait.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
De nieuwe methodes die men toepast zijn dezelfde die we in de USA zien bij de zgn "Smoke Jumpers" O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Vrouw aangehouden voor brandstichting Mastbos Breda

De politie heeft een 55-jarige vrouw uit Breda aangehouden in verband met de brand in het Mastbos bij Breda.  

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3755488/vrouw-aangehouden-brandstichting-mastbos-breda.html


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Leuk de discussie over de TS-BT's, maar op deze locatie had MWB met 100 TS-BT's in de regio nog niks kunnen beginnen. Het terrein waar de brand was was niet in te rijden met voertuigen Diepe Greppels bomen kort op elkaar. De brand was in een stuk wat ook niet toegankelijk (moeilijk) was voor bezoekers.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1259502 date=1397787311
Ulvenhout is een standaard TS 4x4 van MWB dus geen dakblussing tank van minder als 3000 liter.
In heel brabant noemen ze dat een bosbrandbestrijdingsvoertuig .

heb de collega's afgelost op 6438 vannacht om iets voor 1 uur. Vertrokken om kwart over 2 naar de kazerne. De 6438 heeft dakblussing en een watertank van 3000 liter.


kaytje19

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • BOA - domein 1
Sein brand meester gegeven voor #natuurbrand in #Mastbos #Breda. Brandweer verlaat het gebied. Einde berichtgeving.