GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 193796 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Chukkie link=msg=1263800 date=1398882692
@Luke_BNV Ik had het ook over het youtube filmpje, daar worden wel 5 voertuigen ingezet.

Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1263801 date=1398882774
Dat was onder code droog/code rood. Dan is het volgens mij wel automatisch 4x TS en 1x TW en 1x OVD.

Ik vraag me af of dat een echte uitruk was zo snel na elkaar of dat dat in scene gezet is omdat de jongens van de televisie erbij waren. De 5de auto was toen al een reserve, en de TW rukt niet mee uit.

Over deze brand. Zo droog was het niet. Helemaal niet zelfs. De wind was echter wel hard. Die gecombineerd met een enorm lange tijd tussen ontstaan en melding zorgde voor de grote uitbreiding.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Z_YRZG24Q6Q
Evaluatie brand Veluwe in juni/juli
TVGelderland
Gepubliceerd op 22 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
En de link naar Wikipedia, met chronologisch overzicht, over deze Zeer grote natuurbrand in de Gemeente Ede (VGGM) die ontstond nabij de Delenseweg tussen Hoog Baarlo en Deelen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurbrand_Park_De_Hoge_Veluwe_2014


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1288360 date=1407645554
En de link naar Wikipedia, met chronologisch overzicht, over deze Zeer grote natuurbrand in de Gemeente Ede (VGGM) die ontstond nabij de Delenseweg tussen Hoog Baarlo en Deelen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurbrand_Park_De_Hoge_Veluwe_2014

Grote tijd tussen uitbreken van brand en de tijd van eerste melding (ruim 1,5 uur!). Met deze bump doet het mij even denken aan de gigantische inzet van de brandweer...

Even een time-line gemaakt aan de hand van de genoemde tijden op de wikipedia pagina en de p2000 berichten in dit topic. Tijden afgerond op 5 minuten.

± 07:30 Uitbreken van brand
± 08:45 Eerste melding op MK Apeldoorn. Alarmering Hoenderloo en Arnhem-Noord
± 08:55 Aankomst TS Hoenderloo. Alarmering 1e compagnie (2 bluspelotons, 1 ondersteuningspeloton)
± 09:25 Alarmering 3e peloton (uit VR Noord- & Oost-Gelderland)
± 09:30 Afkondiging GRIP 1
± 09:40 Alarmering 4e peloton (uit VR Gelderland-Midden)
± 10:45 Alarmering 5e peloton (uit VR Gelderland-Midden en VR Noord- & Oost-Gelderland)
± 11:00 Alarmering Defensie FBO (Fire Bucket Operations, helikopters voor brandbestrijding)
± 12:35 Alarmering 6e peloton (uit VR Gelderland-Midden, met ISK Harskamp)
± 12:50 Alarmering 7e peloton (uit VR Gelderland-Midden)
± 13:00 Afkondiging GRIP 2
± 13:15 Alarmering 8e peloton (uit VR Noord- & Oost-Gelderland)
± 13:50 Alarmering 9e peloton (uit VR Twente)
± 13:55 Alarmering 10e peloton (uit VR Utrecht)
± 14:05 Meetplan organisatie
± 14:15 Alarmering NBBE
± 14:20 Alarmering 11e & 12e peloton (compagnie uit VR Brabant-Noord)
± 16:40 Alarmering 13e & 14e peloton (compagnie uit VR Brabant-Zuidoost)
± 16:45 Alarmering 15e & 16e peloton (compagnie uit VR Midden- & West-Brabant)
± 17:00 Alarmering 17e peloton (uit VR Limburg-Noord)
± 17:00 Inzet Defensie FBO

Flink. 8)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Klopt. Bij aankomst was de afstand tussen het ontstaan en de kopse kant rond de 900 meter.


Die tijd was zo lang omdat het stiltegebied was, met een hek daarom heen. Achter het hek zat eerst 40 tot 50 meter aan bomen. Daarachter was de brand. Erg lastig te zien dus. Dat in combinatie met de rust op eerste paasdag half 8 's morgens zorgde voor de lange ontdekkingstijd,


De wiki-pagina is overigens nog niet helemaal klaar. Hier en daar moet 't nog wat netjes gemaakt worden.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1289490 date=1408035697
Klopt. Bij aankomst was de afstand tussen het ontstaan en de kopse kant rond de 900 meter.


Die tijd was zo lang omdat het stiltegebied was, met een hek daarom heen. Achter het hek zat eerst 40 tot 50 meter aan bomen. Daarachter was de brand. Erg lastig te zien dus. Dat in combinatie met de rust op eerste paasdag half 8 's morgens zorgde voor de lange ontdekkingstijd,


De wiki-pagina is overigens nog niet helemaal klaar. Hier en daar moet 't nog wat netjes gemaakt worden.  :)

@Luke.

Ik neem aan dat de schatting tijdstip ontstaan van de brand van half acht tot stand is gekomen vanuit die 900 meter die middels de min of meer bekende getallen voor de snelheid van de kopse kant onder dit soort omstandigheden.

Verder veel succes met het nog wat netter maken van jouw wiki-pagina. Er staat overigens in kort bestek al een heleboel informatie in !


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1289508 date=1408042342
@Luke.

Ik neem aan dat de schatting tijdstip ontstaan van de brand van half acht tot stand is gekomen vanuit die 900 meter die middels de min of meer bekende getallen voor de snelheid van de kopse kant onder dit soort omstandigheden.

Verder veel succes met het nog wat netter maken van jouw wiki-pagina. Er staat overigens in kort bestek al een heleboel informatie in !

De schatting van de tijd is gemaakt door het onderzoeksteam. Daarbij is inderdaad gekeken naar de verspreiding van ruim 900 meter. Er was meer informatie, maar wat is bij mij niet bekend.


Ik heb wel een verhaal gehoord van iemand die om 8 uur langs reed en het zo vreemd vond dat ze geen brandweer of toeschouwers zag staan.  ::) ::)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1289510 date=1408042795
De schatting van de tijd is gemaakt door het onderzoeksteam. Daarbij is inderdaad gekeken naar de verspreiding van ruim 900 meter. Er was meer informatie, maar wat is bij mij niet bekend.


Ik heb wel een verhaal gehoord van iemand die om 8 uur langs reed en het zo vreemd vond dat ze geen brandweer of toeschouwers zag staan.  ::) ::)

Ik wist niet dat het jouw pagina was. Goed werk!
Wel vreemd dat die persoon dan niet eraan dacht om even de brandweer te bellen..... :|
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: nee link=msg=1289549 date=1408057494
Ik wist niet dat het jouw pagina was. Goed werk!
Wel vreemd dat die persoon dan niet eraan dacht om even de brandweer te bellen..... :|

Dat vind ik ook vreemd. Maar er zijn helaas nog steeds mensen die denken dat de brandweer al wel gebeld zou zijn. Dan krijg je dus dit soort situaties.  98uiye

En ja, ik ben de pagina gestart. Het 1 en ander is aangepast door andere zoals dat altijd werkt op Wikipedia. Echt 'mijn' pagina is het dus niet.. Wikipedia is van iedereen. :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1289510 date=1408042795
De schatting van de tijd is gemaakt door het onderzoeksteam. Daarbij is inderdaad gekeken naar de verspreiding van ruim 900 meter. Er was meer informatie, maar wat is bij mij niet bekend.


Ik heb wel een verhaal gehoord van iemand die om 8 uur langs reed en het zo vreemd vond dat ze geen brandweer of toeschouwers zag staan.  ::) ::)

Gelet op de harde wind lijkt het vrij eenvoudig vast te stellen waar de brand ongeveer moet zijn begonnen. Ik neem aan dat boven een bepaalde windkracht het vuur zich niet of nauwelijks tegen de wind in zal ontwikkelen. Een snelheid van ca 10 meter/minuut lijkt een redelijke aanname.
Daarbij komt de waarneming van die dame om acht uur, dat geeft in ieder geval een ondergrens vwb het mogelijke tijdstip ontstaan brand.
Welke kunnen de ingedrienten zijn voor het op natuurlijke wijze ontstaan van een natuurbrand in een dergelijke vegetatie ? Broei, zonneschijn of een combinatie etc. (Er stond bovendien een behoorlijke wind.)