GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 195507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Als je het rapport gelezen had zou je hebben gezien dat alle door luke aangehaalde problemen als verbeterpunten in het rapport staan.
Zoals ik het rapport lees, geeft het redelijk de zwakke punten van de inzet  en het systeem zoals dat op dat moment functioneerde weer.
Ook worden de verbeter punten benoemd.
Het is nu een kwestie van de vinger aan de pols houden dat de genoemde verbeterpunten ook daadkrachtig worden aangepakt.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Grootschalig optreden? Dat kunnen we gewoon niet omdat we het nooit hebben en nooit oefenen. Zit niet in ons mentale model, simpele psychologische verklaring voor. Heb je geen rapport voor nodig.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1302004 date=1413326232
Erg onpractisch overigens dat er ooit gekozen is om de regiogrens dwars door z'n belangrijk natuurgebied te leggen. Een gebied wat bij incidenten zonder regiogrenzen al moeilijk te coördineren is. Men heeft ooit gewoon de grenzen van Justitie(?) overgenomen zonder degelijk onderzoek om te bekijken wat dit voor consequenties had blijkbaar.

Kijk eens naar de grenzen bij de waterschappen, daar is het anders ingedeeld en hebben ze zo goed als mogelijk gekeken naar de wateren.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Citaat van: Fletwed link=msg=1302977 date=1413752231
Kijk eens naar de grenzen bij de waterschappen, daar is het anders ingedeeld en hebben ze zo goed als mogelijk gekeken naar de wateren.
Waterschapen zijn ontstaan vanuit waterbeheer en hebben dus watertechnisch logische grenzen. Veiligheidsregio's zijn verlengd lokaal bestuur en volgen dus de gemeentegrenzen. En die zijn op de Veluwe tot stand gekomen zonder naar het onderwerp veiligheid te kijken. Toen ging het om heel andere dingen, de brandweer bestond nog niet eens.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1302997 date=1413781943
Waterschapen zijn ontstaan vanuit waterbeheer en hebben dus watertechnisch logische grenzen. Veiligheidsregio's zijn verlengd lokaal bestuur en volgen dus de gemeentegrenzen. En die zijn op de Veluwe tot stand gekomen zonder naar het onderwerp veiligheid te kijken. Toen ging het om heel andere dingen, de brandweer bestond nog niet eens.
Op zich hebben de gemeentegrenzen er weinig mee te maken, aangezien een veiligheidsregio uit meerdere gemeenten bestaat.
Dus indien er toentertijd voor was gekozen om als gemeente Ede en Apeldoorn in 1 VR te gaan samenwerken was er niets de aan de hand geweest.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
U kent uw klassiekers slecht. De Veiligheidsregio's werden gedwongen om congruent te zijn met de toenmalige politieregio's. Voor de VR'n was er dus geen keuze......


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1303162 date=1413827113
U kent uw klassiekers slecht. De Veiligheidsregio's werden gedwongen om congruent te zijn met de toenmalige politieregio's. Voor de VR'n was er dus geen keuze......

Blijft nog steeds het punt dat de gemeentegrenzen er eigenlijk weinig mee te maken hebben, de ambtelijke keuze's betreffende de gevormde samenwerkingsverbanden van gemeenten des te meer.
U legt verkeerde verbanden in deze context.

Dan wordt het in deze casus tijd dat de VR weer de politie gaat volgen, aangezien het genoemde probleem dan is opgelost.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Ambtenaren bepalen in dit land weinig tot niets. Het gaat hier om bestuurlijke besluiten. Bovendien trekt u mijn opmerkingen uit hun context en niet ik. Omdraaien van de werkelijkheid, u lijkt wel een politicus.......on topic maar weer?


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Ik weet niet of dit filmpje hier al staat maar gezien de spectaculaire beelden wou ik jullie deze niet onthouden.
https://www.youtube.com/watch?v=bEe0eVAbxmY.
Bron www.brandweerUgchelen.nl


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: pascal link=msg=1336875 date=1426208180
Ik weet niet of dit filmpje hier al staat maar gezien de spectaculaire beelden wou ik jullie deze niet onthouden.
http://www.youtube.com/watch?v=bEe0eVAbxmY.
Bron www.brandweerUgchelen.nl

Dan zie je pas wat het effect van één boom kan hebben... Bijzonder interessant filmpje