Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 64637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261013 date=1398075368

Een bedrijf/ woning etc laten we gecontroleerd uit/af branden(defensief buiten heten dat) . Maar bij een heide brand moeten we ineens het terrein in om een "buitenbrand' te gaan blussen. ::) Er was toch geen gevaar voor mensen, of gebouwen, en wat is nu de schade, die overigens zichzelf weer herstelt, muv de verbrande voertuigen?
Je had ook gewoon op de paden kunnen blijven en wachten tot het de brand uit zich zelf dooft of daar een stoplijn maken.
Dat wordt weer een hele discussie  098uo
Ik vindt dit wel een hele mooie stelling, en eigenlijk kwam dit verhaal gisteren ook al naar voren. Moeten we ons wel zo druk maken om een natuurgebied wat afbrand? Kunnen we inderdaad geen stoplijnen neer zetten om te voorkomen dat een natuurbrand bv een woonwijk nadert, of andere belangrijke objecten. En laat het gedeelte wat brand maar uitbranden.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Die TS'en zijn imho ongeschikt voor dit. 4x4 ok, maar nog steeds te zwaar, log, plastic opbouwen en dubbele cabines zonder bescherming...

Franse CCF's (ja, daar zijn ze weer) hebben een externe rolkooi die beschermt tegen takken en waarin de beschermingsproeiers verwerkt zitten. Daarbovenop hebben ze ook nog een zwaardere inwendige rolkooi die beschermt tegen omvallende bomen en ongelukken waarbij het voertuig kantelt. In de cabine zijn ademluchtaansluitingen voor elke inzittende.

Alle leidingen, tanks en bedrading zijn hittewerend en hittebestendig verpakt. Sproeiers onder het voertuig zijn rondom voorzien.

Bovendien zijn ze lichter en compacter dan de gewone 4x4 autopompen.


PaulW

  • Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Het is een kwestie van kiezen denk ik. In Nederland heeft ieder dorp een TS staan die dus ook alles moet kunnen. Ik heb tijdje in België gewoond op 11 km vanaf Leuven. Bij brand moet de brandweer uit Leuven komen want dat is de eerste Kazerne. Zou je dit vertalen naar het gebied "de hoge Veluwe" dan zou bv in Ede, Arnhem en Apeldoorn al het materieel staan en niet meer in de kleinere dorpen. Hierdoor ontstaat dan de mogelijkheid om geld aan speciale voertuigen te besteden.

Er is trouwens ook al eerder in een rapport voorgesteld om op kazernes waar nodig naast een kleine TS / SIV ook een CCF-achtig voertuig te plaatsen.

Daarnaast kan je geen appelen met peren vergelijken. Bij de brand van gisteren was sprake van moeras. Dat is volgens mij de rede dat er nu veel voertuigen vast stonden en schade opliepen. Bij Kootwijk vorig jaar ging het toch wel goed? Ook een CCF of een 6x6 of 8x8 zou hier niet uit de voeten kunnen. Dus kon je hier misschien beter op de paden blijven en een stoplijn maken

Stond het voertuig van Lunteren ook vast trouwens? Die stonden in het bos en werden overvallen door kroonvuur.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: PaulW link=msg=1261041 date=1398078048
Het is een kwestie van kiezen denk ik. In Nederland heeft ieder dorp een TS staan die dus ook alles moet kunnen. Ik heb tijdje in België gewoond op 11 km vanaf Leuven. Bij brand moet de brandweer uit Leuven komen want dat is de eerste Kazerne. Zou je dit vertalen naar het gebied "de hoge Veluwe" dan zou bv in Ede, Arnhem en Apeldoorn al het materieel staan en niet meer in de kleinere dorpen. Hierdoor ontstaat dan de mogelijkheid om geld aan speciale voertuigen te besteden.

Er is trouwens ook al eerder in een rapport voorgesteld om op kazernes waar nodig naast een kleine TS / SIV ook een CCF-achtig voertuig te plaatsen.

Daarnaast kan je geen appelen met peren vergelijken. Bij de brand van gisteren was sprake van moeras. Dat is volgens mij de rede dat er nu veel voertuigen vast stonden en schade opliepen. Bij Kootwijk vorig jaar ging het toch wel goed? Ook een CCF of een 6x6 of 8x8 zou hier niet uit de voeten kunnen. Dus kon je hier misschien beter op de paden blijven en een stoplijn maken

Stond het voertuig van Lunteren ook vast trouwens? Die stonden in het bos en werden overvallen door kroonvuur.

Daarom dat ze eigenlijk allemaal een rolkooi + sproeiers voor zelfbescherming zouden moeten hebben.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1261034 date=1398077628
Ik vindt dit wel een hele mooie stelling, en eigenlijk kwam dit verhaal gisteren ook al naar voren. Moeten we ons wel zo druk maken om een natuurgebied wat afbrand? Kunnen we inderdaad geen stoplijnen neer zetten om te voorkomen dat een natuurbrand bv een woonwijk nadert, of andere belangrijke objecten. En laat het gedeelte wat brand maar uitbranden.

Boswachters zullen ook iets anders dan de brandweer denken omdat er toch bijzondere gras- en heidesoorten in het gebied staan en in het geval van een moeras zullen er ook de nodige 'excentrieke' beestjes leven. Denk maar aan de varens op vml vliegbasis Soesterberg, waardoor tientallen legervoertuigen niet verplaatst mochten worden. Voor ons slechts een plantje, voor de natuurbeheerders en het ecologisch systeem zeer waardevol.

Natuurlijk komt er nieuwe begroeiing voor terug en soms is dat helemaal geen ramp. De manier waarop het gebeurt, met totale vernietiging van alle niet-zelfredzame beestjes (rookmelders uitdelen?) en inheemse gewassen, is alleen niet de wijze zoals natuurbeheerders het graag zouden zien.

Je moet wel het veld in om te voorkomen dat het vuur het (naald)bos in slaat. Op het moment dat het vuur de naaldbomen in slaat en er sprake is van kroonvuur wordt de brand in de regel 'onbeheersbaar' en in ieder geval te gevaarlijk om daar op te treden. De enorme hitte en zuurstofaanzuiging zorgen voor razendsnelle branduitbreiding en dan kan je stoplijnen maken, maar die hebben geen enkel effect meer...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: PaulW link=msg=1261041 date=1398078048
Het is een kwestie van kiezen denk ik. In Nederland heeft ieder dorp een TS staan die dus ook alles moet kunnen. Ik heb tijdje in België gewoond op 11 km vanaf Leuven. Bij brand moet de brandweer uit Leuven komen want dat is de eerste Kazerne. Zou je dit vertalen naar het gebied "de hoge Veluwe" dan zou bv in Ede, Arnhem en Apeldoorn al het materieel staan en niet meer in de kleinere dorpen. Hierdoor ontstaat dan de mogelijkheid om geld aan speciale voertuigen te besteden.

...


Of een systeem zoals de Gezamenlijke Brandweer. 5 man op de TS en een extra voertuig met chauffeur zoals SB, AS of HA. Dit kan dan ook met een CCF en dan zet je gewoon een aantal mensen van het ene voertuig op het andere. Bij de GB bleken de CE's ook niet geheel te voldoen (teveel functies in één voertuig). Heb je op elke melding wel standaard 2 voertuigen rijden en dat zal wel weer risico's opleveren in het verkeer e050

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Resume:

Als ik de voorgaande bijdragen allemaal even de revue laten passeren is het dus volslagen onzinnig geweest om deze brand op die plek te gaan bestrijden en is het totaal onverantwoord geweest de mensen met daartoe niet geschikt materieel naar die plekken toe te sturen.

Er waren kennelijk rond het bewuste gebied voldoende stoplijnen in de vorm van brede zandpaden vanwaar ook de nodige inzet effectief en veilig had kunnen worden gepleegd.

Vraag mij af wat er tzt uit de evaluatie naar voren zal gaan komen.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Boeiende discussie dit. Een paar waarnemingen:
1. Veiligheid begint bij de bron, we weten allemaal dat het wegnemen van de oorzaak (bron) ervoor zorgt dat er helemaal geen brand uitbreekt. Hier is de oorzaak (nog?) niet helder, dus op dit punt ga ik maar niet verder in.
2. Modern natuurbeheer verschilt van het natuurbeheer dat enkele decennia is gevoerd waarbij dood hout werd verwijderd en de bos- en heideplanning dusdanig was dat er natuurlijke stoplijnen waren van loofhout/paden en wat dies meer zij.
3. Terreinvaardigheid is een combinatie van terreinaspecten (vrijwel nooit constant) voertuigspecificaties, rijvaardigheid en vooral de bandenspecificaties zijn zeer belangrijk, vooral de bandenspanning.
4. Slagkracht wordt tegenwoordig in ons land per VR bepaald en niet landelijk, vroeger was dat anders. Dus iedere regio zal qua slagkracht op de eigen sterkte gaan zitten.
5. Gelijktijdigheid en voortzettingsvermogen wordt in ons land niet op gepland, dus ook hier zal iedere VR dat zelf bepalen. Portee hiervan: er is geen landelijke dekking voorzien voor gelijktijdige natuurbranden.
6. Middelen en personeel horen daar thuis, waar zij het meeste worden ingezet. Soms is dat Defensie, meestal de openbare hulpdiensten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: PaulW link=msg=1261041 date=1398078048
Bij Kootwijk vorig jaar ging het toch wel goed? Ook een CCF of een 6x6 of 8x8 zou hier niet uit de voeten kunnen. Dus kon je hier misschien beter op de paden blijven en een stoplijn maken

Stond het voertuig van Lunteren ook vast trouwens? Die stonden in het bos en werden overvallen door kroonvuur.

De afgelopen 20 jaar is het altijd nog goed gegaan! En we hebben jaarlijks tientallen natuurbranden in de Veluwse bossen. Als je, bij natuurbrand bestrijding eens in de 20 jaar een auto verliest denk ik dat je het goed doet. Natuurbranden zijn vaak onvoorspelbaar, en gaan soms heel snel. Dan kan dit een keer gebeuren. In Frankrijk en andere landen zal ongetwijfeld ook wel eens een TS verloren gaan. Dat is Part Of The Job helaas.

De huidige voertuigen zijn over 't algemeen prima voor het werk op de Veluwe. Ja, er wordt wel eens vastgereden, maar dat kan met elk voertuig.

In het geval van de Hoenderloo brand maakte het niet zoveel uit wat je zou sturen. Bepaalde stukken waren gewoon amper bereidbaar. Ook tracktors en shovels hadden het moeilijk in het terrein. Dus dan gaat zo'n CCF het ook moeilijk krijgen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1261054 date=1398079356

6. Middelen en personeel horen daar thuis, waar zij het meeste worden ingezet. Soms is dat Defensie, meestal de openbare hulpdiensten.

De blushelikopters zijn natuurlijk een uitkomst, maar dan moeten ze wel wat sneller kunnen worden ingezet.
Van defensie (met name van de genie in dit soort situaties) moet je verder echt niet al teveel meer verwachten.
Als je je oor te luister legt bij de mannen die er in de praktijk mee moeten werken valt het allemaal behoorlijk tegen.
(De pontonniers worden bijvoorbeeld opgezadeld met nieuwe voertuigen die niet geschikt zijn voor off-road werk en "allergisch" zijn voor water.)

Het moet nmm veel meer worden gezocht in een vroegtijdige inzet van particulieren met modern materieel en bekwaam personeel met kennis van zaken en met locale bekendheid.