Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 64640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1261054 date=1398079356

5. Gelijktijdigheid en voortzettingsvermogen wordt in ons land niet op gepland, dus ook hier zal iedere VR dat zelf bepalen. Portee hiervan: er is geen landelijke dekking voorzien voor gelijktijdige natuurbranden.

Zouden we daar naar toe moeten? Ik kan me zo voorstellen dat in zeer droge periodes de kans op gelijktijdige grote natuurbranden groot is.
Zou er meer landelijk geopereerd moeten gaan worden?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Niet alleen gelijktijdige natuurbranden vormen een probleem.
Een grotere calamiteit wat langduriger van aard zal een probleem gaan vormen.
Ten eerste de "overlegstructuren" die moeten worden doorgeworsteld vormen een eerste hindernis en vervolgens de tijd waarna alles ook werkelijk en effectief op dreef is gekomen een tweede.

Gewoon een eenhoofdige ad-hoc leiding door een bekwaam persoon die zijn sporen in de praktijk ruimschoots heeft bewezen en vervolgens doet een ieder waarvan inzet wordt verlangt dat wat hem wordt opgedragen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Bepaalde stukken waren gewoon amper bereidbaar. Ook tracktors en shovels hadden het moeilijk in het terrein. Dus dan gaat zo'n CCF het ook moeilijk krijgen.
bereikbaar of berijdbaar ? Als het niet berijdbaar is voor shovels heb je er helemaal niets te zoeken met je moderne TS-NBB en is de brandhaard niet bereikbaar.
Citaat
Als je, bij natuurbrand bestrijding eens in de 20 jaar een auto verliest denk ik dat je het goed doet. Natuurbranden zijn vaak onvoorspelbaar, en gaan soms heel snel. Dan kan dit een keer gebeuren
Gisteren bijna 5 kwijt, bij één heide brand en kroonvuur ? heb ik nergens op een video voor bij zien komen ! Wel twee of drie voertuigen die blijkbaar zelf het hoge en droge gras in brand heb gestoken met hete motoronderdelen.
Citaat
Terreinvaardigheid is een combinatie van terreinaspecten (vrijwel nooit constant) voertuigspecificaties, rijvaardigheid en vooral de bandenspecificaties zijn zeer belangrijk, vooral de bandenspanning.
Juist en kijk naar de banden onder de TS-NBB en de franse natuurbrandvoertuigen, afgezien van de bandenspanning zie je zo al het verschil. En ja de Franse uitvoering zou ook in een moeras vast kunnen komen te zitten, maar dan ben je wel een ongelooflijk (paas)ei als je met je TS daar in gaat/laat rijden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261104 date=1398085347
bereikbaar of berijdbaar ? Als het niet berijdbaar is voor shovels heb je er helemaal niets te zoeken met je moderne TS-NBB en is de brandhaard niet bereikbaar.Gisteren bijna 5 kwijt, bij één heide brand en kroonvuur ? heb ik nergens op een video voor bij zien komen ! Wel twee of drie voertuigen die blijkbaar zelf het hoge en droge gras in brand heb gestoken met hete motoronderdelen.

Het moerasstuk was voor shovels al amper bereidbaar. De strijd was echter vooral het stuk ervoor. Het net wel/net niet gebied.

Bijna is niets. Voorlopig is er maar 1 TS echt stuk. De andere hebben slechts schade, maar dat valt allemaal wel mee. Ik heb nog nooit een grote natuurbrand gezien waarbij geen schade aan voertuigen ontstond. Je rijdt op geen weg, en dan gaat er wel eens wat fout. Dat jij op de video's geen kroonvuur ziet, betekend niet dat het er niet was. Want geloof me, dat was er wel. Een veel, en hard ook.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261104 date=1398085347
Juist en kijk naar de banden onder de TS-NBB en de franse natuurbrandvoertuigen, afgezien van de bandenspanning zie je zo al het verschil.







Kan jij mij vertellen waarom je met de Franse banden verder komt dan met de Nederlandse Banden eronder?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
In hoeverre worden brandweerchauffeurs getraint in het terreinrijden, en het eventueel rijden buiten de paden? Ik zie hier veel mooie gedachtegangen over types voertuigen, maar als de man aan het stuur niet goed geschoold is heb je eigenlijk nog niets.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1261111 date=1398086686
In hoeverre worden brandweerchauffeurs getraint in het terreinrijden, en het eventueel rijden buiten de paden? Ik zie hier veel mooie gedachtegangen over types voertuigen, maar als de man aan het stuur niet goed geschoold is heb je eigenlijk nog niets.

Er wordt wel op geoefend, maar vaak zijn het kleine foutjes. Ede moest bijvoorbeeld ineens een noodstop maken door een communicatiefout met een andere TS. Daardoor zaten ze vast. Hun volgers (Velp) remde net zo hard. Dan gaat 't snel fout natuurlijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Thor link=msg=1261053 date=1398079329
Resume:

Als ik de voorgaande bijdragen allemaal even de revue laten passeren is het dus volslagen onzinnig geweest om deze brand op die plek te gaan bestrijden en is het totaal onverantwoord geweest de mensen met daartoe niet geschikt materieel naar die plekken toe te sturen.

Er waren kennelijk rond het bewuste gebied voldoende stoplijnen in de vorm van brede zandpaden vanwaar ook de nodige inzet effectief en veilig had kunnen worden gepleegd.

Vraag mij af wat er tzt uit de evaluatie naar voren zal gaan komen.

Wat een fijn bericht van iemand die daar niet ter plaatse is geweest, het terrein niet kent, het inzetplan niet kent en geen idee heeft waar de operationele prioriteiten lagen. O0

Om even op de stoplijn in te gaan: ik merk aan een aantal reacties hier dat men er heilig van overtuigd is dat een stoplijn de brand stopt. Natuurlijk, dat is het doel. De praktijk is vaak een stuk weerbarstiger. Bij deze brand, maar ook bij eerdere natuurbranden (in o.a. Schoorl) heeft een stoplijn regelmatig gefaald. De reden: het is bijna geen doen om over een kilometer breedte (met daarbij verschillende soorten begroeiing) het vuur te stoppen, zeker niet bij windkracht 5.

Vergeef me als ik er een windkrachtje naast zit, maar er is een vuistregel wat de rook doet i.r.t. de windkracht. Bij windkracht 1 gaat de rook grotendeels omhoog, bij windkracht 5 wordt de rook als het ware over de grond geblazen, wat je hier ook ziet. Een stoplijn wordt aan de kopse kant van de brand opgericht en dus sta je én midden in de rook (slecht zicht!!) en loop je een zeker risico om ingesloten te worden door snelle branduitbreiding.

Bij branden van deze omvang is het gewoon ook een beetje geluk hebben. Niet dat er met het inzetplan geen winst te behalen is, maar hier ging de wind liggen. Op de Strabrechtse Heide draaide de wind waardoor het vuur zich niet meer razendsnel uitbreidde naar een dorpje tegen de bosrand. Ook bij een enorme natuurbrand bij Radio Kootwijk, tientallen jaren geleden, draaide de wind en werd een dorpje gespaard.

Even wat verdiepend: in principe geldt dat één TS een vuurfront van 50 meter aan kan pakken. Bij een vuurfront van een kilometer, zoals hier het geval was, heb je dus 20 TS'en nodig die tegelijkertijd blussen. In combinatie met het roulatieschema (rijden naar vulpunt, vullen, rijden vanaf vulpunt) kom je dan op 80 TS'en die ingezet moeten worden. Even geen water op het vuur is namelijk funest, want op het moment dat je wegrijdt zijn er alweer vlammen zichtbaar....

En dan vraag ik me af of de slagkracht in Nederland voldoende is. Nu was er slechts sprake van code groen, maar als deze brand bij code rood had plaatsgevonden durf ik te zeggen dat we het met de slagkracht niet gered hadden. Een aantal regio's hebben nu vrijwel al hun natuurbrandpotentieel naar Hoenderloo gestuurd, waar bij code rood de restdekking een belangrijke rol zal spelen. Immers: bij iedere volgende natuurbrandmelding moet er weer een volledig peloton gealarmeerd worden en als je er niet snel genoeg bij bent zit je met meerdere enorme natuurbranden.

Dit is de zoveelste écht grote natuurbrand in de laatste paar jaar. Het risico zal vermoedelijk alleen nog maar groter worden door de opwarming van de aarde en drogere lentes. Vorig jaar hadden we een extreem koud, maar vooral ook extreem droog (oostenwind) begin van de lente. Alhoewel de grond dan nog niet zo droog is, brandt de toplaag razendsnel........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Daarnaast waren die paden die er tussendoor liepen en gebruikt konden worden als stoplijn zo groot nog niet. Dat was echt onbegonnen werk geworden. Daarnaast draaide de wind constant wat er voor zorgde dat de kop steeds weer iets anders lag.

Zeker richting VLB Deelen was er dan misschien maar 1, met mazzel 2 paden geweest waar een stoplijn gemaakt kon worden. Als dat niet lukte (welke kans nogal groot was) hadden we echt problemen gehad nu.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PaulW

  • Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Zou je kunnen zeggen dat de "droogtefactor" geen reëel beeld van de droogte heeft gegeven? Code groen zou misschien wel oranje moeten zijn geweest, onder andere ivm de wind en de jonge aanwas, gezien de snelle uitbreiding van de brand.
Er is eerst wel middelbrand (standaard bij code: geel?) gegeven trouwens en dan na 10 minuten opgeschaald naar 2 pelotons.

Trouwens alle respect en dank voor de mensen die gisteren hun best hebben gedaan om de schade beperkt te houden. O0