Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 64636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261108 date=1398086065






Kan jij mij vertellen waarom je met de Franse banden verder komt dan met de Nederlandse Banden eronder?

Omdat die CCF het met dezelfde banden, maar wel 10.000kg minder gewicht moet doen.

En de bottom line voor mij blijft: een CCF kan zich uiteraard ook vastrijden. Maar die kan wel zichzelf en de bemanning beschermen. Door sprinklers en een daartoe speciaal voorbehouden watertank, 2 rolkooien, ademlucht in de cabine en eventueel zelfs hittewerende gordijnen voor de ramen.

Ik denk dat je op het ogenblik van insluiting dus liever in een CCF zit, dan in een TS met dubbele cabine uit plastic en met dakluikjes om al rijdend te kunnen blussen.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
In hoeverre kan dit idee werken tijdens een natuurbrand? Elke natuurbrand is natuurlijk weer anders, maar op het filmpje is wel te zien dat het vuur wordt verstikt. Het is echter de vraag tot wanneer dit kan worden ingezet als je kijkt naar de breedte en hoogte van het vuur.

https://www.youtube.com/watch?v=ai--LANapw0
User: Ben Landstra


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: HJ94 link=msg=1261136 date=1398089519
In hoeverre kan dit idee werken tijdens een natuurbrand? Elke natuurbrand is natuurlijk weer anders, maar op het filmpje is wel te zien dat het vuur wordt verstikt. Het is echter de vraag tot wanneer dit kan worden ingezet als je kijkt naar de breedte en hoogte van het vuur.

http://www.youtube.com/watch?v=ai--LANapw0
User: Ben Landstra

Voor branden waarbij een stapel stro op een betonnen ondergrond brand is dit een prima systeem. Bij natuurbranden kan je net zo goed niks doen. Als je 20 meter verder bent heeft de wind de vlammen achter je alweer net zo hoog gemaakt als voor die tijd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Bosbranden, natuurbranden, heidebranden kun je niet oefenen dus misschien is het handig en raadzaam om eens over de grens te kijken?

Hoe is het met de opleiding gesteld? Gaan er wel eens korpsen naar het buitenland voor dit soort oefeningen of expertise opdoen?

Hieronder alvast wat links met informatie:
http://www.state.sc.us/forest/refwild.htm

http://science.howstuffworks.com/nature/natural-disasters/wildfire4.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Glossary_of_wildfire_terms
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Kan jij mij vertellen waarom je met de Franse banden verder komt dan met de Nederlandse Banden eronder?
Dat je deze vraag stelt zegt eigenlijk al genoeg. En zoals al beantwoord het gewicht per as en de totale voertuig opbouw.
Citaat
Het moerasstuk was voor shovels al amper bereidbaar. De strijd was echter vooral het stuk ervoor. Het net wel/net niet gebied.
Eerst is het excuus dat de voertuigen in de moeras grond vast liepen, en dat geen enkel voertuig hier had kunnen rIJden, en het dus niet berIJdbaar was voor brandweervoertuigen van welke aard dan ook.
En nu was het niet in het moeras stuk maar daarvoor en liepen de shovels ook al vast. Vraagt allemaal om een goede voorberEIding, zodat je weet wat wel berIJdbaar en berEIkbaar is, en wat niet.
Als mijn chauffeur de opdracht krijgt ergens in/onder of tussen door te gaan en hij weet dat het niet kan dan doet hij het niet. En hier rijden ze de voertuigen als ezels achter elkaar aan een moeras achtig zwaar terrein in, stoppen dan plotseling waarbij de (te) zware voertuigen spontaan wegzakken in de zachte ondergrond. En ja probeer dan maar eens weg te komen, als je door de hete motor onderdelen ook nog eens zelf brand veroorzaakt onder je TS NBB.
Maar we zijn lekker bezig geweest met zijn honderden op Eerste paasdag, hard gewerkt en bedankt voor de inzet.
Citaat
Elke natuurbrand is natuurlijk weer anders, maar op het filmpje is wel te zien dat het vuur wordt verstikt. Het is echter de vraag tot wanneer dit kan worden ingezet als je kijkt naar de breedte en hoogte van het vuur.
Commerciele Tell-Sell brandbestrijding, niet serieus gemeend toch???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261150 date=1398093162
Commerciele Tell-Sell brandbestrijding, niet serieus gemeend toch???

Het is een stukje innovatie... En als het niet werkt, jammer dan en dan weet men dat voor de volgende keer.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261150 date=1398093162
Dat je deze vraag stelt zegt eigenlijk al genoeg. En zoals al beantwoord het gewicht per as en de totale voertuig opbouw.

Jij zei dat de banden zelf zo veel verschilde. Ik vraag je dan wat het verschil is. Vervolgens begin jij allerlei dingen over gewicht te roepen, en dan zeg je dat ik het niet snap?  ???

Misschien is het heel dom. Maar bij 2 voertuigen met dezelfde banden zie ik geen verschil aan de banden omdat het ene voertuig zwaarder is dan de andere.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Peter71 link=msg=1261111 date=1398086686
In hoeverre worden brandweerchauffeurs getraint in het terreinrijden, en het eventueel rijden buiten de paden? Ik zie hier veel mooie gedachtegangen over types voertuigen, maar als de man aan het stuur niet goed geschoold is heb je eigenlijk nog niets.

Hier heb je het grootste probleem betreffende brandweerchauffeurs aangestipt.

De training in VGGM bestaat uit een paar dagdelen per jaar op het Stroese zand of vergelijkbaar terrein rijden en één of een paar keer per jaar een brandinzet thats it.
Dan kun je niet verwachten dat mensen werkelijk ervaring op doen.
Je ziet ook bij korpsen, zoals Harskamp, waar mensen op het voertuig rijden die regelmatig op zandauto's rijden of bijvoorbeeld bij defensie op natuurbrandbestrijdingsvoertuigen rijden veel beter in staat zijn om het terrein te "lezen" of het begaanbaar is of niet.
En zich daardoor niet in de nesten werken.

Aan allen die roepen dat de voertuigen op de Veluwe niet geschikt zijn waarom heeft het dan 38 jaar geduurd dat er een voertuig Total loss is gegaan door natuurbrand terwijl er jaarlijks diverse grote branden zijn in moeilijk terrein.

En was een Franse CCF zoveel nuttiger geweest, ik denk het niet aangezien een CCF dezelfde beperking heeft als 70% van de TST die in Nederland voor natuurbrandbestrijdingsvoertuig moeten doorgaan hebben.
Een CCF kan niet al rijdend blussend ingezet worden, en het grootste probleem bij deze brand was dat het vuur hard over het terrein liep

In Frankrijk vallen deze voertuigen geen brand aan maar word dit door blusvoertuigen gedaan, maar zijn ze er in principe om het werk van blusvliegtuigen af te maken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Danny722 link=msg=1261117 date=1398087846
1.Wat een fijn bericht van iemand die daar niet ter plaatse is geweest, het terrein niet kent, het inzetplan niet kent en geen idee heeft waar de operationele prioriteiten lagen. O0

2.Even wat verdiepend: in principe geldt dat één TS een vuurfront van 50 meter aan kan pakken. Bij een vuurfront van een kilometer, zoals hier het geval was, heb je dus 20 TS'en nodig die tegelijkertijd blussen. In combinatie met het roulatieschema (rijden naar vulpunt, vullen, rijden vanaf vulpunt) kom je dan op 80 TS'en die ingezet moeten worden. Even geen water op het vuur is namelijk funest, want op het moment dat je wegrijdt zijn er alweer vlammen zichtbaar....


1.Ik neem aan dat jij daar wel allemaal van op de hoogte bent.
   Had je hetzelfde gedaan of de boel iets anders aangepakt.

Ik refereerde met mijn resume aan de verschillende bijdragen op dit forum waarin a. de brand kon daar helemaal geen kwaad, b het is goed voor de natuur dat zo nu en dan een stuk afbrandt etc. en c. de meerdere opmerkingen over de bereidbaarheid van het gebied en de onmogelijkheid om met het beschikbare materieel daar te opereren.

2  Even wat verdiepend: in principe geldt dat één TS een vuurfront van 50 meter aan kan pakken.
    Dat zal mogelijk gelden voor een "huizenhoge" bosbrand maar het ging hier wel om een heidebrand.

   50 meter heidebrand is vanaf een begaanbaar pad makkelijk continu te doen, dus blussen en nathouden tegen overslag, met
   twee monitoren, een vooruit en een achteruit richting brand, misschien zo nu en dan even wat heen en weer rijden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1261162 date=1398095871
Hier heb je het grootste probleem betreffende brandweerchauffeurs aangestipt.

De training in VGGM bestaat uit een paar dagdelen per jaar op het Stroese zand of vergelijkbaar terrein rijden en één of een paar keer per jaar een brandinzet thats it.
Dan kun je niet verwachten dat mensen werkelijk ervaring op doen.
Je ziet ook bij korpsen, zoals Harskamp, waar mensen op het voertuig rijden die regelmatig op zandauto's rijden of bijvoorbeeld bij defensie op natuurbrandbestrijdingsvoertuigen rijden veel beter in staat zijn om het terrein te "lezen" of het begaanbaar is of niet.
En zich daardoor niet in de nesten werken.


Dat is een heel belangrijk punt wat je noemt : min of meer dagelijkse ervaring met.
En dat hebben de chauffeurs van bijv. zandauto's in verschillende soorten terrein en onder droge en natte omstandigheden etc.