tv standby

Auteur Topic: tv standby  (gelezen 5409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 27 juni 2005, 10:06:26
hoi hoi

We hadden gisteravond de volgende discussie over het standby laten staan van je tv.

er waren 2 meningen en we kwamen er niet uit. Dus hierbij de vraag

is gevaarlijk om je tv op standby te laten staan.

ik hoor het graag

max




Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2005, 10:30:05
Ja, dat is gevaarlijk omdat er bepaalde merken zijn die geen ontbrandingvertragers in het kunststof van de TV verwerken; dit is in NL niet verplicht !!
Daardoor kan er door oververhitting in combinatie met veroudering een dusdanige warmte ontstaan waardoor de TV spontaan ontbrandt.

In Azie en de VS zijn deze ontbrandingvertragers verplicht; TV merken (o.a. SONY) die daar gemaakt worden bevatten wel ontbrandingvertragers en zijn dus veiliger.

Ik heb zelf ook de ervaring dat er bij brand, met een TV als oorzaak, vaak een EURO/NL-merk in de woning aanwezig was.
Wie heeft ook deze ervaring??
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2005, 11:50:18
Ik heb zelf ook de ervaring dat er bij brand, met een TV als oorzaak, vaak een EURO/NL-merk in de woning aanwezig was.
Wie heeft ook deze ervaring??

Dit is inderdaad een probleem dat bij Philips en Aristona televisies van ongeveer 1996 tot 1998 speelde. Het is trouwens geen probleem met de stand-by schakeling, maar een "ontwerpfout" met de AAN/UIT-schakelaar.

Het probleem is dat door het vonken bij het in- en uitschakelen telkens een dunne damplaag metaal wordt aangebracht, dat op termijn kortsluiting kan veroorzaken. Hierdoor kan de TV "spontaan" aanspringen, of erger...

Als Philips de zekering van het toestel vóór de schakelaar had geplaatst, was dit te voorkomen geweest. Bij deze toestellen zit de zekering echter achter de schakelaar. Daarnaast hadden ze ook kunnen kijken naar het mechanisch ontwerp van deze schakelaar.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2005, 17:11:21
Dit is inderdaad een probleem dat bij Philips en Aristona televisies van ongeveer 1996 tot 1998 speelde. Het is trouwens geen probleem met de stand-by schakeling, maar een "ontwerpfout" met de AAN/UIT-schakelaar.

Het probleem is dat door het vonken bij het in- en uitschakelen telkens een dunne damplaag metaal wordt aangebracht, dat op termijn kortsluiting kan veroorzaken. Hierdoor kan de TV "spontaan" aanspringen, of erger...

Als Philips de zekering van het toestel vóór de schakelaar had geplaatst, was dit te voorkomen geweest. Bij deze toestellen zit de zekering echter achter de schakelaar. Daarnaast hadden ze ook kunnen kijken naar het mechanisch ontwerp van deze schakelaar.

zucht  :-X

het stand-by staan van TV,s wordt met alle merken afgeraden.En daar is maar 1 echte reden voor.
Door het jarenlange gebruik en doordat de TV veel statische electriciteit heeft,trekt deze erg veel stof aan.Dat zet zich af op de onderdelen in het toestel,dus ook op de continu onder spanning staande delen.Met als gevolg dat er uiteindelijk kortsluiting ontstaat,en de zaak in brand vliegt


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2005, 18:22:20
zucht  :-X

Ik raad het zeker ook af om de TV in de stand-by mode te zetten. En ook door de door jou genoemde redenen.

Mijn antwoord was meer een verklaring van het feit dat in het verleden in verhouding meer Philips TV's bij branden betrokken waren dan andere merken.

Zo, nu eerst een Bavaria  ;)
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2005, 19:00:58


Zo, nu eerst een Bavaria  ;)
proost  ;D


Gast48368

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2005, 19:05:03
Ik raad het zeker ook af om de TV in de stand-by mode te zetten. En ook door de door jou genoemde redenen.

Mijn antwoord was meer een verklaring van het feit dat in het verleden in verhouding meer Philips TV's bij branden betrokken waren dan andere merken.

Zo, nu eerst een Bavaria  ;)

Dan zal Philips *piep* ;D wel marktaandeelhouder zijn  ;)

Maar druk, als je nog niet toe bent aan een nieuwe tv, gordijnen, tapijt, bankstel,tv meubel, behang, enz enz, en een heeeeeele grote schoonmaak(als dat nog kan  ;D ), toch maar ff op dat uit-knopje, voor je laatste slokje Bavaria  ;D ;)


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2005, 20:06:20
mooi bedankt voor jullie advies...tv monitor uit en niet oop standby

thx

max

daarbij had ik een sixpack grolsch ingezet...ik lust geen bavaria :-\


brw_sluis

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2005, 12:26:19
Wij hebben een TV en die kan alleen op standby, als ie helemaal uit moet, moet de stekker eruit....
Dit is een B&O T.V.
Wat moet je dan doen het beste ??


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2005, 02:14:38