Mag een pomp gerepareerd worden van een Tankautospuit ?

Auteur Topic: Mag een pomp gerepareerd worden van een Tankautospuit ?  (gelezen 4786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Faber-fotografie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • faber-fotografie
Gepost op: 24 april 2014, 10:57:48
Hallo Forumleden :)

Bij deze een vraag over een TS Bouwjaar 2002 met een kapotte (godiva) pomp. Mag een Pomp gerepareerd worden van een TS of moet er een nieuwe pomp in.

Met vriendelijke Groet

Edwin




Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 11:16:58
Waarom zou het niet mogen?
Bijdragen op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 11:18:22
Denk dat 'gezond verstand' je het antwoord geeft. Waarom niet ?

Peen
Redacteur van


Faber-fotografie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • faber-fotografie
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 11:28:21
ik dacht dat dit niet mocht ivm eisen, ook omdat het de enigste TS is in deze plaats en er al vaker wat was met de pomp lijkt het mij een gewone vraag ?


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #4 Gepost op: 26 april 2014, 17:33:26
Citaat van: Faber-fotografie link=msg=1262011 date=1398331701
ik dacht dat dit niet mocht ivm eisen, ook omdat het de enigste TS is in deze plaats en er al vaker wat was met de pomp lijkt het mij een gewone vraag ?

Dus omdat het de ENIGE autospuit is zou de pomp niet gerepareerd mogen worden ??? Het tegendeel lijkt mij juist wenselijk. Je hebt het over "eisen" welke een reparatie zouden tegenwerken. Over welke eisen heb je het dan ?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 26 april 2014, 17:55:52
Misschien zou je je eerder afvragen of de kosten afwegen tegen de leeftijd van het voertuig en de daarbij afgeschreven waarde.... ik denk dat het niet rendabel is om de complete pomp te gaan vervangen van een 12 jaar oud voertuig...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 april 2014, 18:21:25
Citaat van: grizz link=msg=1262577 date=1398527752
Misschien zou je je eerder afvragen of de kosten afwegen tegen de leeftijd van het voertuig en de daarbij afgeschreven waarde.... ik denk dat het niet rendabel is om de complete pomp te gaan vervangen van een 12 jaar oud voertuig...
Hangt ook af hoe de belasting van het voertuig is, of hij veel uitrukken voor zijn kiezen heeft gehad. maar anders is een pomprevisie een nuttige investering, plak er gezien de leeftijd meteen een update aan vast en je TS kan weer wat jaartjes mee. ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #7 Gepost op: 27 april 2014, 07:24:14
Wat zijn de keuzes:
1 pomp repareren,
2 pomp vervangen,
3 complete ts vervangen?

4 korps opheffen
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 27 april 2014, 09:02:57
De eerste vraag is wat is er precies kapot aan die pomp en waarin manifesteert dat zich.

Aan een pomp kunnen problemen ontstaan met :

-het pomphuis, scheurtjes
-de waaier, verminderde opbrengst, lawaai
-de lagers, trillingen en lawaai
-de afdichtingen, seals


Problemen kunnen ontstaan door een onjuiste uitlijning van de pomp tov de aandrijving, dus slijtage lagers, door een onjuiste opstelling van de pomp, dus trillingen en mogelijk scheuren een onjuist gebruik van de pomp, aanzuigen van lucht door lekkages,gevolg cavitatie en versnelde slijtage van de waaier, gebruik bij het verpompen van vloeistoffen waarvoor de pomp niet geschikt is, bijvoorbeeld veel zout water zonder naspoelen met zoet water.

Als het een aparte pomp betreft, dus niet een uit een grotere serie, kunnen er ontwerpfouten in de pomp zitten, verkeerde materiaal keuzes etc. Wat is het materiaal pomphuis tov de waaier en de as etc. Een aluminium pomphuis kan dan als offeranode gaan werken etc.

In de aandrijving kunnen verkeerde koppelingen, trillingsdempers etc. zitten, dus een onjuiste torsie kritische berekening.