snelle kantelmethode

Auteur Topic: snelle kantelmethode  (gelezen 11902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stafje

  • Gast
Gepost op: 28 juni 2005, 12:28:20
als we de snelle kantelmethode hebben uitgevoerd mondinpctie en mond hebben gereinigd moeten we dan weer van voren af aan beginnen dus kijken , voelen luisteren 2 keer effectief en halsslagader controle, of gaan we gewoon weer verder met de  beademing /reanimatie? :-\

persoonlijk ga ik voor de ABC opnieuw uitvoeren.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2005, 12:36:01
Goeie vraag.
Je bedoelt dus dat een slachtoffer tijdens een reanimatie gaat braken.
Ik zou het officiële antwoord niet weten.
Mijn gevoel zegt direct weer doorgaan. Door het braken en mondinspectie is er al veel tijd verloren gegaan.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2005, 13:00:24
Ligt aan de casus.

Indien je bezig bent met een reanimatie setting en door beademing en thorax-compressie gaat je slachtoffer braken, voer je een snelle kantel methode uit, gevolgd door mond inspectie en reiniging. Hierna direct door met BLS totdat je weer moet pulsaties gaan voelen.

Indien je aankomt bij een drenkeling, voer je zo snel mogelijk de snelle kantel methode uit, zodat het water uit de mond en luchtpijp etc. kan vloeien. Resterend water na de mond inspectie verwijderen. Nu moet je wel gaan uitsluiten of er een spontane ademhaling ontstaat en of er pulsaties zijn. In de praktijk meestal niet dus BLS, maar meten/ voelen is weten!

Dus . . . . . . . . . ligt aan de casus.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2005, 13:09:57
Ligt aan de casus.

Indien je bezig bent met een reanimatie setting en door beademing en thorax-compressie gaat je slachtoffer braken, voer je een snelle kantel methode uit, gevolgd door mond inspectie en reiniging.

Als dit gebeurt...ga dan ook eens kijken HOE je aan hetreanimeren bent...waarschijnlijk NIET goed dus


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2005, 14:00:53
In HET boekje staat dat je naar je toe moet kantelen.
Dat heb ik en een ander met wie ik dienst had ook gedaan bij een bewustelos slachtoffer, een keer maar nooit weer.

Haar broek helemaal onder de kots en de mijne een beetje. Stinken en de politie en de ambulance maar lachen.

Wij samen hebben besloten de patient in het vervolg de andere kant op te kantelen, want er komt wel heel veel  kots uit een slachtoffer


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2005, 14:10:49
Het is inderdaad niet volgens het boekje, maar wel aan te raden om het so van je af te draaien.

Je moet je werkplek altijd schoon houden.  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2005, 14:12:46
Hierna direct door met BLS totdat je weer moet pulsaties gaan voelen.

Hoezoe pulsaties voelen. De nieuwe richtlijnen schrijven voor doorgaan totdat je levenstekenen voelt/ziet.
Bij de meeste reanimaties zul je dus doorgaan totdat het gele wagentje komt zonder pulsaties te controleren.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2005, 17:37:03
Hoezoe pulsaties voelen. De nieuwe richtlijnen schrijven voor doorgaan totdat je levenstekenen voelt/ziet.
Bij de meeste reanimaties zul je dus doorgaan totdat het gele wagentje komt zonder pulsaties te controleren.

Als een patient output (dus pulsaties) heeft...met een goede regulaire frequentie...dan stop ik wel de reanimatie.....ook al is het "gele wagentje" (hoezo neerbuigend) er nog niet


stafje

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2005, 20:44:22
Beste iedereen,

iedereen heeft natuurlijk een beetje gelijk. Maar het gaat er om hoe je dit op eenvoudig kunt uitleggen in dit geval.

ik zou zeggen je onderbreekt de ABC in dit geval dus begin je weer van voren af aan en dat gaat heel snel

aanspreken schudden blijft achterwegen de mond is gereinigd dus A en B zijn al gelijk (denkbeeldig nagegaan. blijft dus de ciruclatie over. Teken van circulatie en halsslagadercontrole. de C dus. Dat zou ik wel doen.

Zit het dan  niet goed met de ademhaling komt dat vanzelf naar voren bij de beademing. (stap je vanzelf weer in het ABC hetzij dan wel bij de B)

 Volgens mij begint het ABC protocol gewoon weer van voren af aan zij het in een versnelt tempo.  :-X

Ik heb nog nooit gehoord dat je het slachtoffer van je af kunt draaien het slachtoffer moet toch juist op je benen belanden met zijn maag om de inhoud er uit te persen of is dit een fabeltje?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2005, 23:39:36
Ik heb nog nooit gehoord dat je het slachtoffer van je af kunt draaien het slachtoffer moet toch juist op je benen belanden met zijn maag om de inhoud er uit te persen of is dit een fabeltje?

Als je het slachtoffer niet op je benen laat belanden, dan draait hij, door de snelheid, door en komt op zijn buik te liggen. Het landen op de benen stimuleerd het braken, maar is m.i. eerder een complicatie dan een doelstelling.