snelle kantelmethode

Auteur Topic: snelle kantelmethode  (gelezen 11868 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2005, 23:45:32
als we de snelle kantelmethode hebben uitgevoerd mondinpctie en mond hebben gereinigd moeten we dan weer van voren af aan beginnen dus kijken , voelen luisteren 2 keer effectief en halsslagader controle, of gaan we gewoon weer verder met de  beademing /reanimatie? :-\

persoonlijk ga ik voor de ABC opnieuw uitvoeren.

Terecht.

Je weet niet de reden (nog) niet, maar er is iets wezenlijks in de toestand van de patient veranderd.

Het kan inderdaad het gevolg zijn van minder goede technieken, maar ook een voorbode dat het bewustzijn terugkeert.

Daarnaast heeft er braaksel in de mond gezeten en wie zegt je dat er niets is achtergebleven.

Dus altijd vooraan beginnen met de controles.
- bewustzijn
- ademweg
- ademhaling
- circulatie


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2005, 23:49:18
slachtoffer rug lig ! de snelle kantelmethode  dan rolt het slachtoffer tegen je aan in princiepe, het kots guts dan over je heen.

Als je met zijn 2e bent dan kan je hem van uit rug lig het SO 90 graden de ander kant op draaien en kotst hij/zij op straat en niet op de helpers.

probeer maar eens het werkt,  of het helemaal juist is volgens de leerstof is punt 2

Daarna weer gewoon de handelingen toepassen zoals je zou doen  bij de snelle kantel methode, in tijd scheelt het niks


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2005, 00:22:02
Terecht.

Je weet niet de reden (nog) niet, maar er is iets wezenlijks in de toestand van de patient veranderd.

Het kan inderdaad het gevolg zijn van minder goede technieken, maar ook een voorbode dat het bewustzijn terugkeert.

Daarnaast heeft er braaksel in de mond gezeten en wie zegt je dat er niets is achtergebleven.

Dus altijd vooraan beginnen met de controles.
- bewustzijn
- ademweg
- ademhaling
- circulatie




Ik ben het hier niet met je eens.
Als een slachtoffer gaat braken tijdens een reanimatie dan heb je iets verkeerd gedaan. Het slachtoffer krijgt niet spontaan de hartslag weer terug en de ademhaling al zeker niet (er vanuit gaande dat we geen AED hebben). Tenzij je te maken hebt met een verstikkingsslachtoffer dat gaat braken, waarbij door de druk wellicht ook de brok uit de keel loskomt, maar dan is er een heel andere situatie. Bij een "normale" reanimatie komt er niet spontaan hartslag en ademhaling op gang... ook niet na braken. Mijn mening dus: ga gewoon verder waar je gebleven bent. Mond reinigen, knie in de prut en aan de slag.


stafje

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2005, 07:36:29
het braken, maar is m.i. eerder een complicatie dan een doelstelling.

dit vat ik even niet maar ik zie wel dat somige instructerur het voordoen dat ze het slachtoffer door midden moeten breken lijkt me ook niet echt wenselijk.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2005, 08:40:31
Haar broek helemaal onder de kots en de mijne een beetje. Stinken en de politie en de ambulance maar lachen.

Eduard.
als dit echt gebeurd is zou ik toch een hartelijk woordje gaan praten met je uitlachers. De eerste de beste keer dat mij dit zou overkomen, zou ik wel even uithalen. ook al is het een medehulpverlener.
Want zoiets doe je niet. Jij probeert een mensenleven te redden en zij lachen je uit. f*ck off!


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2005, 09:06:16
Nou het lachen was meer om dat de spanning te snijden was.

De politie en ambu mensen die kende ik. Politie was trouwens lekker aan het stressen. Vrouw is er weer bovenop gekomen hoor, ze had bleek achteraf drugs in haar drinken gekregen. Zoals je weet een vrouw van 1.7 m en ik denk een 55 kg met een paar wijntjes op, die drug er in krijgt.
En depersoon gebruikt nooit drugs, dat gaat goed fout.

Welke drugs het was weet ik trouwens niet


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2005, 09:12:02
Haar broek helemaal onder de kots en de mijne een beetje. Stinken en de politie en de ambulance maar lachen.

Wees creatief met kots,...... van je af draaien.  ;D  ;D  ;D


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2005, 11:55:49
Ik ben het hier niet met je eens.
Als een slachtoffer gaat braken tijdens een reanimatie dan heb je iets verkeerd gedaan. Het slachtoffer krijgt niet spontaan de hartslag weer terug en de ademhaling al zeker niet (er vanuit gaande dat we geen AED hebben). Tenzij je te maken hebt met een verstikkingsslachtoffer dat gaat braken, waarbij door de druk wellicht ook de brok uit de keel loskomt, maar dan is er een heel andere situatie. Bij een "normale" reanimatie komt er niet spontaan hartslag en ademhaling op gang... ook niet na braken. Mijn mening dus: ga gewoon verder waar je gebleven bent. Mond reinigen, knie in de prut en aan de slag.

Zoals beschreven in diverse BHV boeken, controleren we de vitale functies niet meer na het starten van BLS (een aantal uitzonderingen daargelaten)  We leten tegenwoordig op tekenen van leven, en hieronder valt ook braken.  Er is nogal een verschil tussen braken bij een persoon die bewusteloos is en een persoon die bij bewustzijn is, zet iemand kracht achter het braken dan is dat zeer waarschijnlijk een teken van leven (in dit geval is braken een reflex) echter een bewusteloos slachtoffer zal op een gegeven moment braaksel in mond en keelholte hebben "staan", in de volksmond noemen we dit ook braken.  Ik ben het niet (geheel) eens met de stelling van jorrin.  Er zijn wel zeker casussen denkbaar waarbij de persoon na kortdurende reanimatie een eigen circulatie en ademhaling krijgt, ik geef jorrin gelijk dat dit zeer zelden zal voorkomen.  Uiteraard is het van belang om bij een "brakende" reanimatiepatient, je te realiseren dat dit door foutief handelen kan ontstaan, dus controleer de massage plaats en heb aandacht voor een goede chin lift en rustig beademen, lucht inblazen in 1,5 tot 2 seconden.
Hierbij wil ik tenslotte nog opmerken dat een brakend slachtoffer zeker niet altijd toegeschreven kan worden aan het handelen van de hulpverlener, mensen die bijvoorbeeld net flink getafeld hebben zullen sneller braken dan iemand die niet gegeten heeft.

Om nog antwoord te geven op de vraag:
als de patient daadwerkelijk (met kracht) braakt, dan lijkt het mij raadzaam om na de snelle kantelmethode de patiënt te controlen, aangezien we dit beschouwen als een teken van leven, is er echter geen sprake van (met kracht) braken dan lijkt het mij dat elke seconde telt en dat er na de snelle kantelmethode weer, zo snel als mogelijk, doorgegaan moet worden met BLS

paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2005, 18:54:51
Ik ben het hier niet met je eens.
Als een slachtoffer gaat braken tijdens een reanimatie dan heb je iets verkeerd gedaan. Het slachtoffer krijgt niet spontaan de hartslag weer terug en de ademhaling al zeker niet (er vanuit gaande dat we geen AED hebben). Tenzij je te maken hebt met een verstikkingsslachtoffer dat gaat braken, waarbij door de druk wellicht ook de brok uit de keel loskomt, maar dan is er een heel andere situatie. Bij een "normale" reanimatie komt er niet spontaan hartslag en ademhaling op gang... ook niet na braken. Mijn mening dus: ga gewoon verder waar je gebleven bent. Mond reinigen, knie in de prut en aan de slag.

weet uit eerste hand, naam bekend, van een reanimatie waarbij het slachtoffer een dermate lage hartslag had, dat deze niet te voelen was.

Is twee keer terug gekomen ejn weer weggevallen omdat men stopte met borstcompressies.  Hij heeft beide keren gebraakt.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2005, 23:37:02
... ejn weer weggevallen omdat men stopte met borstcompressies...

... dan is het dus zonde om die tijd en die drukopbouw te verliezen. :-\